Verkstan

on off ventil (hydraul) som låst sig

10 inlägg 4647 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

on off ventil (hydraul) som låst sig

jonko  
#490073 Har servohydraulik paket på skogsvagnen, det är on off till grip och utskjut, och utskjutets ventil har fått fel, så fort man sätter på trycket så går den i botten och matar "ut" allt vad det finns att ge.

Fråga: jag antar att det är någon fjäder någonstans som gör att det skall hitta "hem"? och att nu har ena vägen hem brustit! har jag rätt?

det tråkiga är att ventil(svordom) sitter mitt i paketet, och att slla slangar och precis allt är monterat så absolut illa man kan göra det, så att få bort denne ventil är ju inte helt hejsanhoppsan...

Hur fungerar en el on off ventil?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490087 Sitter de en elspole på bägge sidor o slidet eller bara en?
Utan att veta modellen säger jag att de borde sitta en fjäder i var ände som balanserar till mitten under en skruvad kåpa.
Leta upp en typskylt o googla, alt
Lossa försiktigt o ha koll så inget ramlar ut o känn på ändarna på slidet om de sitter fast

Avatar Fallback

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

Blondin 750  
#490091 Har du uteslutit att det inte är knappen som fått spel och hänger sig?

Avatar Fallback

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

jonko  
#490100 Märket och modell är svårt att identifiera utan att riva ner allt. Finns liksom ingen synlig typskylt.

Men, nej båda spolar sitter undertill, så jag gissar att en är skjutande och en dragande.

Knappen är ok. Inget el fel,det är mekaniskt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

källshult  
#490103 Troligen är det smuts i den så sliden kärva . Man får plocka bort spolen och dra ut sliden och torka rent. Har råkat ut om sånt när man bygger truckar och det är parker l 90 ventil elservo och då tar man bort spolen och dra ut sliden borde funka samma på din

Avatar Fallback

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

jonko  
#490115 Okej. Jag är inte bortkommen i verkstan,men just nu är jag på okänt vatten.
Frågan jag har är måste jag dra isär pakete för att komma åt å riva bort sliden?

Det sitter ju 4st el on off på rad före de 4 kran funktionerna. Alltså södben x2, grip,UTSKJUT, kran x4. Så jag är mitt i pakete med allt... å det ser ut som de enån jäkla brygga som är odelbar ut undertill...

Dett är den sämsta installation ja nånsin sett... alltid förstått det,men nu måst ja ju göra någo me skiten å

   TS
Användarvisningsbild

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

källshult  
#490131 Som jag ser på din bild så ta man väck spolen ovan ifrån bruka sitta 4 st inse skruvar som håller den och där sitt en o ring som tätar mellan spolen och ventilen. Det räcker med att lossa på ena sidan.

Användarvisningsbild

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

källshult  
#490141 Kan du ta en bild uppifrån

Avatar Fallback

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490144 Vad är de för kran?

Avatar Fallback

Re: on off ventil (hydraul) som låst sig

jonko  
#490848 sent svar nu då...

Jag fick ordning och reda på skiten, helt enkelt så lossa jag allt som skulle bli spänt och så lade jag en 2x4tum på kran som jag surrade och från den med spänn klik klik band lyfte jag upp hela ventilpaketet och började riva tills jag hittade felet.

En krogig magnetventil som kärvat var orsaken. lite våld med hammaren och saken var biff (ca 10 tim senare).

En patu 595 (kesla 202?)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).