Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Frågor om Alstor

109 inlägg 48958 visningar 66 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Robertberg  
#489433 Minitraktor istället för atv framför vagnen bör nog beaktas också, jag tror den har vissa fördelar mot en atv.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#489742 Mja. Med steniga marker lär nog avsaknad av bakre fjädring kännas rejält. Dessutom är transporthastigheten lägre med en traktor och man får med mer utrustning på en ATV.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

80-90  
#489744
Jole skrev:Det finns en del faktorer som spelar stor roll i vilken maskin som passar dig: Hur mycket vindfällen har du i genomsnitt att hantera? Ska du bara köra vindfällen och frötallar? Tänker du köra åt andra? Vill du gallra motormanuellt utan stickvägar? Är det långt mellan traktorvägarna? Har du steniga och kuperade marker?

Om vi får lite mer kontext blir det lättare för oss.
Med det sagt, såhär tänker jag.
Som jag ser det finns det tre alternativ här:

Minilunnare: Oöverträffad smidighet med mindre volymer och korta avstånd. Dock en specialmaskin som inte är bra till mycket annat än just lunning av vindfällen och frötallar. Relativt lågt pris. Tänk även på att bandmaskiner ibland har sämre klätterförmåga än hjulmaskiner i kuperad och stenig terräng, som jag antar att du har i västra Värmland.

Alstor: Oöverträffad framkomlighet och kapacitet för sin storlek. Mångsidig maskin som kan göra det mesta i skogen och passar för lite större volymer och längre avstånd, eller om du bara vill vara så effektiv som möjligt. Kan gå i 25km/h för egen maskin, har rejäl kran och är tåligt byggd. Dock ganska dyr.

ATV med vagn: En blandning av de båda. Inte lika nätt som en minilunnare men med mer flexibilitet och högre kapacitet, dock sämre än en Alstor. Har du redan en ATV blir investeringskostnaden inte så hög. En Alstor har mycket bättre framkomlighet och tål mycket mer stryk än en ATV med vagn.

Är en Alstor en onödigt dyr leksak? Kanske. Men det är en rejäl liten skogsmaskin som gör jobbet i skogen bra mycket roligare och effektivare. Det finns mycket man inte "behöver" men som gör livet lättare och roligare.

Lite sent svar från mej !! Jag har ATV det funkar men väldigt tungjobbat !! Har Valmet m driven huggarvagn det fungerar väldigt bra då det e tjälat . Men kräver väldigt mycket plats även om man andvänder vinschen !! Järnhäst går bort direkt då jag tycker det e mera tungjobbat än ATV !! Alstor känns som ett medel av allt !! Terrängen är väldigt kuperad !! Älvdalar å grisryggar !! Noll sten !! Men har även begärt in offert på traktor liknande seb s MF ..

   TS
Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Robertberg  
#489749
Jole skrev:Mja. Med steniga marker lär nog avsaknad av bakre fjädring kännas rejält. Dessutom är transporthastigheten lägre med en traktor och man får med mer utrustning på en ATV.


Större bakhjul och en transmission som inte är som ett gummiband utan är möjlig att smyga med gör nog en del för komforten. Viss fjädring är det väl i sitsen också?

Jag har aldrig provkört minitraktor i skogen men är nyfiken på konceptet.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#489763
80-90 skrev:Lite sent svar från mej !! Jag har ATV det funkar men väldigt tungjobbat !! Har Valmet m driven huggarvagn det fungerar väldigt bra då det e tjälat . Men kräver väldigt mycket plats även om man andvänder vinschen !! Järnhäst går bort direkt då jag tycker det e mera tungjobbat än ATV !! Alstor känns som ett medel av allt !! Terrängen är väldigt kuperad !! Älvdalar å grisryggar !! Noll sten !! Men har även begärt in offert på traktor liknande seb s MF ..


Okej. Dragkraft och bra terränghantering är det alltså som efterfrågas. Då landar vi nog på Alstor till slut.

Jag kör en 821 ibland och som @mrvimek säger så är det en okomplicerad maskin utan massa saker som går sönder. Det är kedjorna i boggielådorna som kan gå av och variatorn kan behöva justeras ibland. Nu har jag dock hört att de börjar med en ny variator snart så det kanske inte är nåt problem längre.

Jag tycker personligen att hyttmodellerna är lite för dyra. Om man står ut med lite blåst kan man göra som vi och bygga ett eget tak. ( Alstor med hemmabyggda tillbehör. ) Inte varmt men lättare att hoppa i och ur än den isolerade hytten. Nu håller jag till i Blekinge, inte Värmland, så varm hytt är kanske viktigare för dig än för mig. Tänker du köra åt andra eller i snöstormar kan det dock vara skönt att sitta i en varm hytt. Dubbla hydraulpumpar, dubbelkommando, och förlängbart banke är några extrautrustningar som jag inte vill vara utan. Utskjut och tvåspak är trevligt men man kan säkert klara sig utan.

Är det nåt du undrar över är det bara att fråga.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Jole  
#489771
Robertberg skrev:
Jole skrev:Mja. Med steniga marker lär nog avsaknad av bakre fjädring kännas rejält. Dessutom är transporthastigheten lägre med en traktor och man får med mer utrustning på en ATV.


Större bakhjul och en transmission som inte är som ett gummiband utan är möjlig att smyga med gör nog en del för komforten. Viss fjädring är det väl i sitsen också?

Jag har aldrig provkört minitraktor i skogen men är nyfiken på konceptet.

Vi får väl kalla på forumets minitraktor expert @axwell
I ren dragkraft vinner nog traktorn över ATV:n men jag tvivlar på dess klätterförmåga.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

axwell  
#489849
Jole skrev:Vi får väl kalla på forumets minitraktor expert axwell
I ren dragkraft vinner nog traktorn över ATV:n men jag tvivlar på dess klätterförmåga.


Expert nåja, klätterförmågan klarar nog min minitraktor så länge som bara traktorn skall uppför branten, sen blir det värre när odrivna vagnen med last skall uppför samma brant.
Så det beror på hur lång branten är.
Med samma vagn bakom är min minitraktorn överlägsen mot en ATV på dom flesta underlag.
Däremot har just min Yanmar 186D sämre markfrigång än medelatv:n.
Den kraftiga hjälpramen för lastare + grävaggregat stjäl utrymme under traktorn.
Ramen hjälper samtidigt till med att ge en lägre tyngdpunkt

Det beror nog på underlaget om min minitraktor på plan mark kan dra en medelstor ATV + 4wd griplastarvagn baklänges.

Enbart ATV så spelar underlaget ingen roll, det vinner 18hp 3 cyl dieseln enkelt.
Drygt 1200 kg, maxhastighet på lågettan vid 2600 rpm 1 km/h.

Bakhjul 400/60-15.5 driver bra, även i snö med lämpliga kedjor.

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Hema  
#489892 ATVn vinner, då den har vinsch i fronten. ;)

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

JohannesG  
#489893
Hema skrev:ATVn vinner, då den har vinsch i fronten. ;)

Och det går inte montera på traktorn då eller? :wink:

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

axwell  
#489909
Hema skrev:ATVn vinner, då den har vinsch i fronten. ;)


Traktorn har redan vinsch i fronten, kan flyttas till bakre fästet på mindre än en minut. :lol:

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

tallen100  
#489911 Återigen är en traktor allsidigare :d

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Robertberg  
#489913 Ja en atv har väl lite problem att föra ner kraften i marken. På jobbet har vi en Canam 1000 cc. Det spelar ingen roll att den har 90 hästar när den står still och spinner med alla fyra hjulen på asfalten. Men för person och materialtransport är den kanon!

Avatar Fallback

Re: Frågor om Alstor

Hema  
#489929
axwell skrev:
Hema skrev:ATVn vinner, då den har vinsch i fronten. ;)


Traktorn har redan vinsch i fronten, kan flyttas till bakre fästet på mindre än en minut. :lol:

Nu menade jag att sannolikheten för vinsch fram torde vara betydligt vanligare på en ATV än traktor. Men framkomligheten beror mycket på situationen.

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

Davvi  
#489949
Robertberg skrev:Ja en atv har väl lite problem att föra ner kraften i marken. På jobbet har vi en Canam 1000 cc. Det spelar ingen roll att den har 90 hästar när den står still och spinner med alla fyra hjulen på asfalten. Men för person och materialtransport är den kanon!


Ett av de vanligaste missförstånden hos ovana ATV förare är att mer motor ger bättre framkomlighet :wink:
Faktum är att de som kört traktor i skogen ofta har "rätt tänk" i ryggmärgen, det i kombination med bra däck och rätt utväxling så kommer man långt :)

Användarvisningsbild

Re: Frågor om Alstor

henrik_1  
#490293
Davvi skrev:
Robertberg skrev:Ja en atv har väl lite problem att föra ner kraften i marken. På jobbet har vi en Canam 1000 cc. Det spelar ingen roll att den har 90 hästar när den står still och spinner med alla fyra hjulen på asfalten. Men för person och materialtransport är den kanon!


Ett av de vanligaste missförstånden hos ovana ATV förare är att mer motor ger bättre framkomlighet :wink:
Faktum är att de som kört traktor i skogen ofta har "rätt tänk" i ryggmärgen, det i kombination med bra däck och rätt utväxling så kommer man långt :)


Håller med!
En låg växel är det viktigaste, både för att kopplingen ska må bra, o en behaglig färd i skogen. Har en 700 kubikare med nedväxlingskit så den går mjukt o fint. Kör med en avestavagn i skogen, jag skulle vilja säga att kombinationen nedväxlingskit och drift på vagnen är det viktigaste. Har kört utan o de är inte mycket man orkar dra fram i terängen o maskinen får arbeta hårt, nu kör man dubbelt så stora lass o det går smidigt. Jag är nöjd med mitt ekipage, men att köra ihop pengarna kan man nog glömma, beror på hur man räknar, skulle man haft ut skotare varje gång jag använt fyrhjulingen i skogen hade det blivit dyrt, en del får gå på nöjeskontot att man kan göra det själv o får städad skog

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).