Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

7 inlägg 5559 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

skogsrisen  
#489848 Hej.
Köpte en "ny" maskin en ski doo skandic 550f 2014 med 96mil på mätaren.
Såfort den skulle backas av släpan så började panelen flipra och skotern gick dåligt.
Körde nån kilometer men problemet kvarstod och det visade sig senare vara skit i förgasarna samt att ena choken hakat upp sig.
Då till min fråga, enligt mecken så är dagens bränsle värdelöst om maskinerna står mycket och han rekommenderade bränslestabilisator att hälla i.
Fungerar dessa medel eller ska man tanka aspen istället för den ska ju vara åldersbeständig bra mycket längre än vanlig sås?
Någon med erfarenheter?
/Risis



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

totte  
#489851 Bränslestabilisator funkar bra enligt min snöslungeguru: https://gilsonsnowblowers.com//snowoper ... tml#STABIL Nu är väl skotern en tvåtaktare antar jag och då skulle jag nog i alla fall gärna köra den på alkylat. Men då kan det istället behövas lite karburatorsprit ibland för att lösa kondensvatten, det är ingen etanol i alkylatet. Alkylat håller sig i flera år.

Ett sätt om man ändå inte vill ta kostnaden för alkylat är att köra nära tomt och så och köra en tank alkylat innan den ställs undan för såsongen

Avatar Fallback

Re: Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

tallen100  
#489852 Brukar själv köra på vanlig 95, men slår ibland i en skvätt tripack, tror jag det heter,
Och har aldrig haft några bekymmer.
Att köra en tvåtaktsskoter på alkylat blir en ganska dyr historia, eftersom dom vill ha 2-2,5 liter milen, ibland mer.

Avatar Fallback

Re: Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

axwell  
#489859 Om du inte väljer Alkylat så är 98-99 oktan nästa alternativ.

BF95 innehåller ca. 5% etanol, det tål inte slangen som ligger i tanken.
Slangen tappar greppet om tankfiltret och gummigeggan som du såg i förgasaren får fri lejd via nästa filter som brukar var mer grovmaskigt.

Inte alltid, men 98 oktan innehåller ingen etanol inom större delen av macknätet.

Fiska upp slangändan med lämplig tråd och kolla om det finns något filter där(ofta inkl. backventil).

Avatar Fallback

Re: Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

skogsrisen  
#490117 Forskade lite om bränslestabilisatorer.
Hittade en som heter stabil och med den iblandat påstår dom att bränslet håller sig fräscht i 12månader vilket räcker gott för mig.
Ska nu tillsätta det i samtliga maskiner jag har på gården.
Sökte även ang etanolinblandning på de olika mackarna och de flesta verkar ha etanol tom i bf98.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

Perswe  
#494732 Hej,
har 2 motorsågar och den äldre går inte bra på alkylat. Min verkstad sa att det berodde på att alkylat har lägre energiinnehåll och därför gick den motorsågen för magert.

Har sedan 2014 kört den gamla på 95 oktan + STA-BIL Storage. Fungerar perfekt och den startar alltid på första försöket sedan jag bytet tillbaks till 95 oktan + STA-BIL. Även om bensinen stått länge (har den motorsygen vid sommarstugan).
https://www.lellesmcdelar.se/ovrig_kemi ... lizer-B674
https://sta-bil.se/

Den nyare sågen kör jag på alkylat + STA-BIL och det fungerar bra. Till den tillsätter jag STA-BIL på inrådan av verkstan då alklaten tydligen inte hanterar kondensvatten bra. STA-BIL tar hand om kandensvattnet och skyddar mot korrosion enligt verkstan.

Är glad att verkstan tipsade om detta då jag numera slipper alla problem jag hade förut :-)

Avatar Fallback

Re: Byta till alkylatbensin eller bränslestabilisator?

åberg  
#494765
Perswe skrev:har 2 motorsågar och den äldre går inte bra på alkylat. Min verkstad sa att det berodde på att alkylat har lägre energiinnehåll och därför gick den motorsågen för magert.

Ja, man måste ju självfallet justera förgasaren när man byter bränslesort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).