Verkstan

Vilken svets ska man köpa?

28 inlägg 78829 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

BM Buster  
#489512 Använder en Telwin technomig 210 för reparationer på jobbet, enkel att ställa in och du kan svetsa det mesta. Kör uteslutande med flusstråd för att få en smidigare svets att bära runt på. Vill man undvika svetsloppor så får man använda svetsspray eller täcka över.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Bax  
#489577 Jag håller också på Kemppi Minarc 180 (eller 150).
Så köper du pinnar i lite olika dimensioner, och lär dig använda dom.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489673
Bild

https://butik.svetsmaskinservice.se/pro ... ricerunner

Den lilla 1-fas MMA maskinen som erövrade den europeiska marknaden är tillbaka. Minarc 150, numera kallad CLASSIC Minarc, finns nu åter tillgänglig för försäljning.

Denna imponerande lilla maskin är oförändrad i sin design och uppbyggnad och har kvar samma erkänt fina egenskaper. Det som är nytt är det nya pressade priset!

Egenskaper

Låg vikt, god prestanda
Ljusbågen brinner även under tuffa förhållanden
Automatisk tändningstid, tändpuls och ljusbågsdynamik
Användarvänliga.
Färdigt-att-svetsa-paket 3 meter svets och återledare ingår: Köp bara till elektroderna och börja svetsa
De överlägsna ljusbågsegenskaperna hos Minarc 150 är välkända bland svetsare. Grunden till ljusbågens stabilitet är stor spänningsreserv och automatisk dynamikreglering. Dessa är faktorer som gör att Minarcs ljusbåge brinner i alla lägen, oavsett svetsström eller MMA-elektrod. Den stora spänningstoleransen bidrar också till Minarcs goda ljusbågs-egenskaper, även när skarvkablar på upp till 50 m används. Antifrysfunktionen underlättar svetsningen genom att risken för att elektroden ska fastna i grundmaterialet minskar väsentligt. Minarc MMA-maskiner kan också användas för effektiv och säker TIG-svetsning med skraptändning.
Levereras med
Axelrem
Återledare 3 meter
Svetsledare 3 meter

4400:- ex moms
Förmodligen den sista pinnsvetsen du köper.

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Bert1  
#489679 En sån här har jag svetsat lite grand med och tycker den funkar väl så bra till de priset
http://www.verktygsstallet.se/sortiment ... e-mma-160/

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

wigge  
#637534 Står nu i våndans tider då det ska införskaffas en ny svets, från början var jag helt säker på en Mig/Mag av typen Kemppi minarc mig 170 eller Esab caddy 200 efter jag läst lite här och på andra ställen så är jag inte lika säker längre. Stor del av svetsandet för min del sker utomhus och oftast mer än 2 mm gods. Har pinschers sen tidigare en mastodontpjäs av märket luna som ska skrotas ifall jag väljer en ny pinne, då har jag fastnat för kemppi minarc evo 180...

Vad tror ni en vanlig månskensbonde med mindre rep har bäst och mest nytta utav?

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

Tralsmo  
#637561 Har både mig å pinnasvets.

Tillåbörja med en Lincoln mig 350a som ja kör med rörtråd, motsvarar pinne.
En italiensk kvalitetspinnasvets, minns inte va den heter me är 250a å 400volt.

Har dessutom en duab migsvets på 180a , 220v.
Samt en 160a 220v pinnasvets till elverket av billigare modell.

Ska man va ute å det är smidigt att komma åt så är pinnasvets av billigare modell, 220v å me tillräcklig ampere för 2,5mm pinnar tillräckligt. Min för 2,5 är 120-140a enligt min mening. Jo det räcker med 80a te 2,5 men det behövs mer i svetsen.

Duabsvetsen 180a är nog samma som Biltema har å den svetsar bra som fan men slangpaket å matarverk är sisådär. Kostade runt 4000ex moms vill ja minnas. Skulle inte köpa en sån igen.
Migatronic, kempi eller telwin men då inte dom billigare ( billigt ä 5000).
Har haft en migatronic bärbar 160a mig, den var bra men blev tyvärr stulen. Den var det dubbelmatning på tråden. Kostar ca 10000ex moms.

Har provat å köra med gaslös tråd. Helt kass enligt mej.
Anledningen att ja prova vår ju för att det är smidigt å slippa gasen.
Nä ja har varit prododuktonssvetsare ett antal år å gaslös känns helt värdelöst.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637623
Tralsmo skrev:Har provat å köra med gaslös tråd. Helt kass enligt mej.


Bytte du polaritet?

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

totte  
#637654 Utomhus och grövre än 2 mm så är det pinnsvets som gäller. Förstås enligt min inte fullt ödmjuka, men dock åsikt.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

tallen100  
#637662 Mig är behändig att punkta ihop bitar med och svetsa i riktigt tunn plåt, annars är det pinne som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

Tralsmo  
#637671
Mangan skrev:
Tralsmo skrev:Har provat å köra med gaslös tråd. Helt kass enligt mej.


Bytte du polaritet?



Jodå ja bytte polaritet.

Det ja gillar bäst å svetsa med ä rörtråd i min lincoln 350a.
Men det går ju inte å komma ifrån att ska man svetsa lite småjobb här å där ute så är en mindre pinnasvets 220v å föredra. Även om svetsarna inte alltid blir så snygga så håller de bra.

Ja svetsade stubben som kranen på skotarn sitter på härom veckan.
Den migsvetsade ja me rörtråd ute.
Det är ju ett pyssel me gasen som inte får blåsa bort förståss.

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

wigge  
#637746 Blev en Kemppi pinnsvets :-o

Avatar Fallback

Re: Vilken svets ska man köpa?

zeetorg  
#637758 Snabba ryck!

Användarvisningsbild

Re: Vilken svets ska man köpa?

Chentin  
#722559
wigge skrev:Blev en Kemppi pinnsvets :-o


Såhär ett drygt år efter:
Är du nöjd med ditt val? Skulle du ha gjort annorlunda idag?
Är själv i köpartagen och behöver lite tips.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).