Skogsmiljö och Trädlära

Skyddsvärda träd jagas nu också på villatomter

4 inlägg 2488 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skyddsvärda träd jagas nu också på villatomter

Fredrik Reuter  
#489616 Staten tolkar tydligen den så kallade Miljöbalken på ett annat sätt nu för tiden. Nu ska träd på villatomter som är över 100 centimeter i diameter, över 200 år eller grövre än 40 cm och ihåliga klassas som skyddsvärda enligt Miljöbalken.

Detta står att läsa i en ledare från Lars Vikinge i Corren (länk längre ner).

Tydligen så svänger pendeln och historien upprepar sig. I början av 1990-talet så var tankegångarna likartade och Naturvårdsverkets dåvarande generaldirektör besökte dåvarande vice ordförande i Södra, Christer Segerstéens gård. Diskussionen var då:

”Det här trädet har en diameter på över 90 centimeter. Om jag säljer eken är den värd 4 300 kronor. Låter jag däremot trädet växa till en diameter på 100 centimeter blir eken helt värdelös. Vad tror ni då jag gör när trädet blir 99 centimeter?”


Paradoxen enligt ledaren kan vara att detta nitiska arbete kan göra att skogsägarna i Sverige kan få en bättre förståelse från allmänheten om vad som pågar i skogarna.

http://www.corren.se/asikter/debatt/lit ... 45120.aspx



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skyddsvärda träd jagas nu också på villatomter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489621 En mycket bra insändare som sätter huvudet på spiken. Ingen slump att mycket potentiell naturvård röjs bort i preventivt syfte för att behålla rådigheten över sin egen skog.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 03 jan 2018, 17:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Skyddsvärda träd jagas nu också på villatomter

torpöbo  
#489632 Det var verkligen på tiden.

Avatar Fallback

Re: Skyddsvärda träd jagas nu också på villatomter

Bosse1  
#489735 Nu förstår jag vart kopian sänds,Naturvårdsvärket!
Orginalet skickas ju till Moskva.
Dasspapper dubbla lager :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).