Traktorer och processorer

Problem med valtra 6200 instrumentering

21 inlägg 12593 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem med valtra 6200 instrumentering

Skogsnutte  
#489505 Har idag skakat igång valtran efter att den har stått en månad eller två men nu funkar inte tankmätaren, varvräknare, tempmätare, eller "timräknaren" i övrigt går den som den ska men ja törs ju inte köra utan tempmätaren ifall den kokar eller så... Har kollat säkringar, kollat kontakter på baksidan instrument men inget uppenbart fel....
Finns något relä som styr ström till just dessa instrument? Eller har nån erfarenhet av detta Fel? Jag har för mig att detta fel uppenbarade sig en kort, kort stund (1-5 minuter) i somras åxå vid transport efter väg, tänkte att det var något tillfälligt men nu är det tillbaka...
DSC_7157.JPG


Så här ser det ut me motorn igång... Varvräknaren står så där hela tiden.


Mvh Fredrik



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

bodaedet  
#489518 Vet inte om det är lika på 6200 som på 6300 jag hade, men på den går det in en mångledare på höger sida in i hytten. Det är en stor rund skruvkoppling, fick spraya elspray i den några gånger på min vid liknande fel.

Avatar Fallback

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

eqlazer  
#489521 Som sagts kolla kontaktdonen, och framförallt att jordningen är fungerande.

Avatar Fallback

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

valmet862  
#489527 Börja vid batteriet,brukar bli koonstiga fel ifall accukablar är lös eller ärgade

Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

Skogsnutte  
#489531 Ok... Ja har ju haft hem batteriet på laddning så....

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

alias  
#489534 Att varvtalsmätaren blir konstig när fläktremmen är för dåligt spänd så att generatorn inte varvar riktigt verkar vara vanligt förekommande på Valmet/Valtra - vet dock inte om det finns något samband med strul hos övriga instrument.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

Skogsnutte  
#489537
alias skrev:Att varvtalsmätaren blir konstig när fläktremmen är för dåligt spänd så att generatorn inte varvar riktigt verkar vara vanligt förekommande på Valmet/Valtra - vet dock inte om det finns något samband med strul hos övriga instrument.

MVH
Alias

Det sitter nya välspända remmar på :-P
Ska kolla jord och kontakter imorgon få se om det ger något...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

hlb  
#489539 1485630159_dsc00186.jpgValtra har ganska stora generatorer drivna med endast en kilrem, vilket gör att de slirar lätt, speciellt när remskivan blir lite sliten. Köpte fast remvax på HPB i Mjällby. Detta verkar fungera bra, men var jobbigt och farligt att applicera på remmen när motorn var igång.
Smälte några bitar vax i en plåtburk i vattenbad. Hällde i en pappersbobin till en toalettpappersrulle tätad nedtill med plastfolie. Satte i en pinne att hålla i och lät det kallna. Suverän att komma åt insidan av remmen helt riskfritt. När den är slut kan resterna smältas igen.
Återkommer om några månader med det långsiktiga resultatet av vaxningen

Detta har funkat bra. Finns på annan gammal tråd. Sök på remvax.

Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

Fredi  
#489602 Strömmatningen är gemensam till alla mätare och varningslampor i instrumentet, eftersom varningslampor lyser åt dej borde det vara ok? Matningen kommer från säkring F 18 ledn. nr 63 svart kabel och borde gå in i blå kontakt bakom mätaren kontakt X 27 stift 26. Detta i dom flesta 6200, utan tillv.nr är det svårt att säga exakt eftersom det finns många olika elscheman till 6000 serien.

Avatar Fallback

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

snurra  
#489607 Om du försöker ta ur instrumentet så hittar du en massa kablar, de vita är som regel jord, inne i där finns även en jord punkt, ta låss kontakterna som går in i instrumentet, lycka till

Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

Fredi  
#489614 Kollade bilden på ditt instrument noggrannare, du verkar ha den nya versionen, samma som i hitech modellen? Då kommer matningen från samma säkring, F18 via kontakt X3 pol 3 i säkringsdosan till kontakt X27 pol 10 (36polig stöpsel) bakom instrumentet. Men strömmen till värme, temp och varvräknare delas internt i instrumentet via en spänningsregulator om jag ej minns fel. Du har nog troligtvis ditt problem inne i instrumentet. Bara att göra som Snurra sade, operera panelen i delar och kolla om det syns nåt konstigt.

Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

Bert1  
#489678 Är samma panel i alla 6000 serien från sena 01or

Avatar Fallback

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

Robertberg  
#489705 Fredi jag ställde en fråga till dig i en annan tråd, vore glad om du kanske har något svar att ge.

Robertberg - Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Användarvisningsbild

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

Skogsnutte  
#494927
Fredi skrev:Strömmatningen är gemensam till alla mätare och varningslampor i instrumentet, eftersom varningslampor lyser åt dej borde det vara ok? Matningen kommer från säkring F 18 ledn. nr 63 svart kabel och borde gå in i blå kontakt bakom mätaren kontakt X 27 stift 26. Detta i dom flesta 6200, utan tillv.nr är det svårt att säga exakt eftersom det finns många olika elscheman till 6000 serien.

Vart hittar jag tillverkningsnummer?
Har kollat alla tips ja fått här men utan resultat, det är dock först idag ja haft möjlighet att kika på problemet då ja haft fullt upp med annat... Lönar det sig att skruva upp instrumentet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med valtra 6200 instrumentering

ÅsaNisse  
#494937 Så ser det ut i min varje gång jag startar, innan generatorn slår till i laddning. Kolla spänningen på batteriet när traktorn går. Ca 12 volt= ingen laddning. Ca 13-14 V = generatorn laddar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).