Skogsvagn (Huggarvagnar)

Eget hydrauliksystem på vagnen ?

31 inlägg 14062 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#489528
stegmaster skrev:Nja, en 3/8" slang ska vel klara med upp til 40l/min om den inte går konstant, och det gör ju inte en utskjut.
Sen er det vel bara dom mindre kraner med 40mm kolv til utskjutet som kör med 3/8" slang til detta.
Min kran har 1/2" slang/rör hela vägen til utskjutet(som har 60mm kolv, då det er dubbeltutskjut), och det gissar jag Vreten kranen ochså har, eller??? (Gissar att kolven er en 50mm och 1/2" slang/rör fram til denna, på vretenkranen med enkelutskjut???)
Så då ska det inte vara nåt problem even upp mot 60l/min. (Ser att ventilsliden til utskjut funktionen til min kran er en 60l/min slid).
Och visst blir det skillnad på farten med ökat flödet.
Det ser jag bara jag växlar PTO från 540 til 540E vid samma varvtal på motoren.
En annan sak er ju att man ofta kör utskjutet samtidig med nån annan funktion, t.eks bomlyft eller sticka inn/ut, vrida rotator, så even om man har 55l/min flödet konstant, så får man ju bara ut alt detta flöde til utskjutet om man kör detta ensamt, annars deler flöde sig ju med andra funktioner.


Det finns dock 3 saker jag er inte helt vet hur vil funka på din vagn/traktor med högt flödet/större pump. (typ 70l/min pump)
1. Du har et mycket klenare ventilpaket enn jag har, och har du mot förmoden bara 3/8" slanger fram til kolven, så vil det givetvis vara en bra ide att byta til 1/2", som redan nevnt.
Men er det en klen slid i ventilpaketet til denna funktion(typ 3/8"), eller 40mm kolv med 3/8" ingånger, så hjälper det vel inte så mycket med grövre slanger?
2. Sen vet jag inte hur en valmet 700 klarer en sådan pump på 540E PTO??
Själv kör jag ju med en valmet 6400 (95hk och 400nm) med lite mer ös i motoren enn en valtra 700.
Man hör ju even på en 6400 att motoren får jobba lite om man kör en kolv i ändläge med PTO 540E.
3. Jag har mycket större ventilpaket(som tål upp 110l/min), så det blir inte samma motstand där heller, när oljan bara pumpas rundt, mot ditt klenare ventilpaket, som kanske bildar ekstra värme reden om flödet blir mer en 50l/min, bara vid rundpumping.

Men hur som helst så bör inte 50 l/min vara nåt problem vid konstant krankörning, men gasa upp så du får ut 70l/min, bör du nog kanske inte göra.
Åtminstone inte nån lengre tid.

Men jag er ingen ekspert på det här, det er bara min erfarheter med diverse vagner jag haft .
Vi får se om @morgan nordin dyker upp i denna tråden med lite fasit til dessa frågor. :smile:

Forresten, har du vinch på denna vretenkranen som er koplat ihop med ventilpaketet????


Jag har ett enkelutskjut som är 1.2 m och det är 3/8 slang till det. Visst nu när man räknar på det så vinner jag kanske inte så mycket på just den funktionen. Blir mer vinst på lyft och sticka där jag kan gå från idag ca 35 l/min till 50 liter/min, jag har 1/2 tums slang till de två funktionerna.

Tror nog traktorn ska orka dra pumpen, de är tämligen sega.

Vinch finns.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489669 Är det hydrocontrol TR55 (med spakarna) och D3M (elfunktionerna) så är 50 l/min rek gränsen för "acceptabelt" tryckfall dvs utan alltför mycket värmeutveckling.

Personligen har jag svårt för när det talas om "70 literspumpar". Jag brukar fråga hur mycket olja som önskas vid ett önskat arbetsvarvtal. Exv vår PTO pumpsats ger ca 70 liter vid 540 varv på PTO men jag anser ju att finessen med extra pump är bra flöde vid behagligt varv så vi rejtar vid 360 varv på tappen istället och då får man ut närmare 50 l/min vilket brukar upplevas som en annan dimension på kranens fart om man tidigare kört på en äldre traktors egna hydraulik!

Tror knappast det skulle sitta ngn slid med sämre flöde till utskjutet.

MVH
Morgan, K.T.S

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#489700
Morgan Nordin skrev:Är det hydrocontrol TR55 (med spakarna) och D3M (elfunktionerna) så är 50 l/min rek gränsen för "acceptabelt" tryckfall dvs utan alltför mycket värmeutveckling.

Personligen har jag svårt för när det talas om "70 literspumpar". Jag brukar fråga hur mycket olja som önskas vid ett önskat arbetsvarvtal. Exv vår PTO pumpsats ger ca 70 liter vid 540 varv på PTO men jag anser ju att finessen med extra pump är bra flöde vid behagligt varv så vi rejtar vid 360 varv på tappen istället och då får man ut närmare 50 l/min vilket brukar upplevas som en annan dimension på kranens fart om man tidigare kört på en äldre traktors egna hydraulik!

Tror knappast det skulle sitta ngn slid med sämre flöde till utskjutet.

MVH
Morgan, K.T.S


Ja, det stämmer det är ett sådant ventilpaket.

Du har helt rätt i ditt resonemang och det är väl så man får räkna. Man vill ju kunna jobba med ett lägre motorvarv. Ska jag komma upp i 50 l/min med traktorns pump behöver jag hålla lite drygt 2000 rpm på motorn. Sätter jag en pump som ger 70 l/min vid 540 rpm på pto så får jag ut 50 l/min vid ca 1100 rpm på motorn och 385 rpm på pto.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

stegmaster  
#489724 Va bra att du kom hit til tråden och fick lite rettsida på det hela, Morgan. :-bd

Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

jonko  
#554417 Vad hände? Blev det något separat system?

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#554472
jonko skrev:Vad hände? Blev det något separat system?


Jo det blev verklighet och det är inget jag ångrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

jonko  
#554980 Vad blev det för cc på pump? Sitter den på draget eller på pto? Utväxl? Varifrån köpt du grejjerna? Håller på räknar mig galen på alla pumpar nu... 50-80l/min 190bar behöver jag. Så det är typ 43cc med 1:38 låda, skulle gärna få det på tappen ist för på draget...

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

JohannesG  
#554992 Vilket flöde vill du ha vid vilket varvtal på PTO? Sedan är det bara att räkna baklänges.

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#555022
jonko skrev:Vad blev det för cc på pump? Sitter den på draget eller på pto? Utväxl? Varifrån köpt du grejjerna? Håller på räknar mig galen på alla pumpar nu... 50-80l/min 190bar behöver jag. Så det är typ 43cc med 1:38 låda, skulle gärna få det på tappen ist för på draget...


Jag köpte från Vreten, har dålig koll på specifikationer på pump och växellåda men jag klarar mig nästan på tomgång, det är sällan jag går över 1000 var på motorn och 540E.
Pumpen sitter direkt på kraföverföringstappen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

Seb macahan  
#555024 På Weimer hemsida finns tabeller för diverse pumpar växellådor och priser. Bara o räkna baklänges som sagts. Dessutom väldigt prisvärt och kunnig personal som hjälper dig om någon fråga behöver svaras på.

Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

jonko  
#555119
ananders skrev:
jonko skrev:Vad blev det för cc på pump? Sitter den på draget eller på pto? Utväxl? Varifrån köpt du grejjerna? Håller på räknar mig galen på alla pumpar nu... 50-80l/min 190bar behöver jag. Så det är typ 43cc med 1:38 låda, skulle gärna få det på tappen ist för på draget...


Jag köpte från Vreten, har dålig koll på specifikationer på pump och växellåda men jag klarar mig nästan på tomgång, det är sällan jag går över 1000 var på motorn och 540E.
Pumpen sitter direkt på kraföverföringstappen.


Skulle vara helt super fint om du kunde ta en bild eller 5 på hur det ser ut, vi har både en 455 och en A92, jag ser vissa problem med att få dit pump och låda ännu, det går säkert... men hur exakt har jag inte löst än.

Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

jonko  
#555120 sedan förövrigt, jo, jag har koll på räkneskapen på höft, det problem jag stöter på är att jag behöver två olika vettiga hastigheter, jag är "ung" och är van med både grävmaskin och skotare samt för många timmar skogsvagn, men far... som är pansionär... han skall inte ha samma hastighet som jag önskar, jag vill ju röra spaken så lite som möjligt och ändå få fart, det funkar inte för oss båda... så han får köra 540 lågt varv och jag 540e med ca 1200 rpm. utmaningen är då att hitta en pump som funkar för oss båda

Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

valtra mega  
#555128 60-70 liter vid 1200 rpm på 540 E borde ge 35-42 l vid ca 1000 rpm 540 kunde det funka för båda

Användarvisningsbild

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

ananders  
#555131
jonko skrev:
ananders skrev:
jonko skrev:Vad blev det för cc på pump? Sitter den på draget eller på pto? Utväxl? Varifrån köpt du grejjerna? Håller på räknar mig galen på alla pumpar nu... 50-80l/min 190bar behöver jag. Så det är typ 43cc med 1:38 låda, skulle gärna få det på tappen ist för på draget...


Jag köpte från Vreten, har dålig koll på specifikationer på pump och växellåda men jag klarar mig nästan på tomgång, det är sällan jag går över 1000 var på motorn och 540E.
Pumpen sitter direkt på kraföverföringstappen.


Skulle vara helt super fint om du kunde ta en bild eller 5 på hur det ser ut, vi har både en 455 och en A92, jag ser vissa problem med att få dit pump och låda ännu, det går säkert... men hur exakt har jag inte löst än.


Jag kan fixa bilder till helgen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget hydrauliksystem på vagnen ?

jonko  
#555148
valtra mega skrev:60-70 liter vid 1200 rpm på 540 E borde ge 35-42 l vid ca 1000 rpm 540 kunde det funka för båda


Siktar på 43cc pump med 1:3.5 låda.
Dock så är det lite oklart för mig fortfarande vad det är för tryck i pumpen ifråga, behöver 190bar, och det räknar jag som konstanttryck då, det är lite hejsanhoppsan hur pumparna anges, om det är peak eller konstant har jag noterat.

43cc med 1:3.5, 1200rpm ger vid 540 53l/min och 540e 73l/min.

Tycker det låter klokt, men jag vet inte än... måste väll prova :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).