Skogsekonomi

Skog som investering ur en investerares perspektiv

8 inlägg 10908 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skog som investering ur en investerares perspektiv

Fredrik Reuter  
#414648 Vi har många trådar genom åren som tar upp att investera i skogsmark, de flesta av dem har dock ett perspektiv utifrån en person med stark kärlek till skog och skogsbruk - en skogsforumare helt enkelt!

Men nu dök jag på ett blogginlägg där en aktieinvesterare skriver ner sina tankar och ideér om skog som investering. Visst, som du ser i blogginlägget så finns en önskan om att vandra och jobba i egen skog, men det är också intressant att läsa om det strikt ekonomiska.

Så som jag tolkar det så är inte skog den mest optimala investeringen ur ett ekonomiskt (kortare) perspektiv. Aktier verkar helt enkelt ge mer cash på kontot, dessutom troligtvis med mindre ansvar.

Men det är lite intressant ändå, personen skriver ur ett privatekonomiskt perspektiv som ju blir direkt applicerbart på ett privat ägande egentligen (enskild firma). Att ha skogen i ett aktiebolag kan ändra förutsättningarna, i alla fall något.

En annan sak som jag inte tror att bloggaren tar upp är att skogsinnehav innebär ett ökat ansvar och genom det också blir tidskrävande än ex aktier, börjar man räkna på det så blir det troligtvis ännu mer attraktivt att fortsätta med aktier om man är investerare på denna nivå.

Intressant också att personen tror att det bästa sättet är att ärva skog, det tycker jag berör lite de trådar vi diskuterat i tidigare, men ur den aspekten att det är svårt att komma in som helt fräsch skogsägare om man måste köpa från marknaden, det blir dyrt.

Vad tror du?

http://miljonar.blogspot.se/2016/10/sko ... ering.html

Här nedan är några befintliga trådar som kan vara intressanta att läsa in och naturligtvis också diskutera vidare i om man vill.

Grannens är till salu! Investera i skog?

Köpa skog utan eget kapital

Intresserad av att köpa skog

Vad ska man köpa för skog som ung?

Investera en miljon



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skog som investering ur en investerares perspektiv

JörgenO  
#414673 När jag köpte min skog räknade jag på den och tänkte på den som ett värdepapper med kupong (utdelning).
Skog lämpar sig hyfsat bra (tycker jag) för värdering med varianter på nuvärdesberäkning av periodisk utdelning och hjälpte mig att förstå de ekonomiska villkoren för skog.

Jag använder fortfarande en mycket enkel variant, Gordons formel, för att värdera o resonera kring egen skog och sån jag varit intresserad att köpa. Jag får Pris = intäkter i år (snitt av avverkning*pris kommande 10år) dividerat med min förväntade avkastning (%)-årlig nominell tillväxt (dvs hur mycket det växer+väntad prisökning som jag alltid antar är noll). Eller P = D / (k-g) där P=pris, D=utdelning, k=kalkylränta, g=årlig tillväxt

Formeln ger ett mycket konservativt pris men ger en indikation för mig pårimligt/uthålligt pris om man inte skall sälja/stycka av/jaga/uppskatta naturen.

Användarvisningsbild

Re: Skog som investering ur en investerares perspektiv

Huggar Herman  
#414674 Eeeehhhh.....han verkar ha en minst sagt luddig uppfattning om hur skogsägande, och köpande, fungerar, men det jag är heeeelt överens med honom om är att aktier ger mer cash på kontot. Det gamla uttrycket att en skogsägare lever fattigt och dör rik, stämmer ganska bra.
Att det dessutom är mycket mer fördelaktigt att ärva något än att köpa det, torde heller inte vara någon jätteöverraskning. Det gäller även för cash. :lol:

Avatar Fallback

Re: Skog som investering ur en investerares perspektiv

jannee  
#414680 Förvärvar - förvaltar - fördärvar, är det inte så det går till oberoende om det gäller (skogs)gårdar eller rena pengar (aktier bl.a.)
Personligen ser jag att mina aktier (Nibe, Avanza, Castellum och HQ har gett betydlig bättre utdelning än gården, trots att jag lagt ned massor av energi och arbetstimmar på gården.
OK, HQ gick visserligen rent åt helvete - men lite spill får man allt räkna med :mrgreen:
Hade jag (lätt att vara efterklok) satsats den peng som jag gav för gården på aktier hade jag idag säkert varit god för minst det 4 dubbla mot vad jag idag är men ingen mening att gråta över spilld mjölk :oops:
Nu sitter jag här med facit, hur skulle jag göra om jag fick börja om?
Troligtvis ungefär likadant som jag ändå gjort :?:
(sålt HQ INNAN raset :grin: )

Användarvisningsbild

Re: Skog som investering ur en investerares perspektiv

ChristopherO  
#414705 Köpte en fastighet för 1 år sedan men tänkte dela med mig lite ur en lekmans perspektiv. Köpte skog av personliga skäl så väl som en form av pensionsinvestering och något att lämna vidare något till barn en gång i framtiden.

Sitter på ca 150 hektar produktiv mark (total storlek på fastigheten ca 340 hektar) som producerar ca 350 kubik årligen och har en stående virkesvolym på strax under 10 000 kubik, (lågproduktiv skog javisst, mycket framtida arbete som behöver göras javisst). Inköpspris 1.000.000, belåning 750.000.

Räknar man om det till volym under bark får man fram ca 300 kubik i årlig tillväxt. 300 kubik till ett medelpris på ca 350 där jag väljer att bedöma att hälften är massa och hälften timmer så blir genomsnittspriset på fastigheten per kubik 350 kronor, och jag som alltid är pessimistisk lägger till ett ytterligare avdrag på 50 kronor kubik vilket ger en löpande avkastning på fastigheten på 300 x 300 = 90.000 årligen. Ränteutgifterna på fastigheten är med min räntesats på 1.43 %, sedan tillkommer ett ränteavdrag på 30% 1.43x0.7 = 1 % , 750.000 x 1.01 = 757.500, dvs räntan på fastigheten är 7.500 kronor årligen, avkastningen blir således 8% årligen med en hävstångseffekt på 4 gånger investerat kapital. Det årliga nettot blir således 82.500 kronor varav en del försvinner i skatt.

Det finns en rad skattefördelar jag är för okunnig att spekulera i men avdragsmöjligheterna är stora, mycket beroende på hur etisk man väljer att vara. Min lekmannakunskap sträcker sig till detta, det gäller att hitta rätt fastighet till rätt pris, det handlar om volym, bonitet, ränta samt nuvarande skattesystem. Det man inte får glömma är den politiska risken med att äga fast egendom i detta land, jag köpte även fast jag har haft släktingar som berövats sin mark av folkvalda, kanske kommer jag bittert ångra detta inköp en dag, det sägs finnas lavskrika här.

Avatar Fallback

Re: Skog som investering ur en investerares perspektiv

Svendufva  
#489480 En väsentlig fördel med ägande av skog är den inbyggda trögheten.
Är dina tillgångar lätta att realisera så finns det en uppenbar risk för att det påverkar din konsumtionsnivå i negativ riktning för din ekonomi.

Användarvisningsbild

Re: Skog som investering ur en investerares perspektiv

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489547 Om man som i ursprungslänken ännu inte har fyllt 40 men månadssparar 25000 per månad så är det nog inte bara skogen som han/hon tänker sig att ha till pensionen. Om man räknar med att köpa en hektar i månaden i tio år blir det bara 120 hektar, räcker det för att pensionera sig vid 40?

Avatar Fallback

Re: Skog som investering ur en investerares perspektiv

Hema  
#489584 Beror väl på vilka levnadsvanor man har.
Min förhoppning är iaf att ha så lite lån som möjligt den dag man blir ratad av arbetslivet, alternativt själv väljer att sluta vara lönearbetare.

Riksdagen olika partier säger att vi nog måste höja pensionsåldern. Men om vi tar med teknikutvecklingen, kommer vi om 20-30år antagligen minst halverat antalet jobb och då faller det på sin orimlighet att vi ska behöva jobba längre upp i åldrarna.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).