Motorsåg och handhållet

Vad skall en triobrake tåla?

25 inlägg 6576 visningar 27 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad skall en triobrake tåla?

barka  
#489152 Attityden känns igen. När man handlar är det solsken och glada miner, men när något går sönder blir det andra miner. När jag för några år sedan behövde en till motorsåg, bestämde jag mig för en Stihl. Hos försäljaren blev jag emellertid av en vältalig ung man övertygad om att lägga på en tusenlapp och istället köpa en Husqvarna 346 XPG triobrake. Det var speciellt triobrake jag föll för, lite extra säkerhet kunde vara värt den extra slanten. Det blev snudd på 10.000 kr och jag tyckte jag varit klok och rädd om mig. Den var lättstartad och gick fint. Men så hände det som ibland händer, när jag fällt en grov björk och skulle kapa den i lagom längder för hemtransport till ved. Jag felbedömde den då liggande stammen, och sågen kneps fast. Inget större problem om man har med ytterligare en såg, så jag tog den andra och kapade från andra hållet. "Knipet lättade, och 346-an lossnade. Björkstammen låg ca en halvmeter högt, precis nog för att sågen kunde rotera ett halvt varv när den föll till marken. Och landade på det lilla triobrake-handtaget, som bröts av. Det var gjort av plast. Jag tittade på brottytan; den var ca en cm lång, 2-3 mm bred. Skrattretande klen konstruktion. Eftersom det var en ny såg, gick jag till butiken och visade upp den och förklarade vad som hänt. Men det var inget butiken kunde ta ansvar för. Men dom lovade tala med fabriken. Återkom med beklagande, det täcktes inte av garantin. Jag orkade inte bråka vidare, utan använde den som en vanlig 346-a utan triobrake. Men Husqvarnas policy kan man ifrågasätta. Jämför med 550 XPG som inte får användas utomhus, så kan svaret jag fick tolkas som att 346 XPG inte får användas till att kapa med. Skogsarbete med motorsåg är ett av de hårdaste, farligaste och mest krävande jobben vi har. Men de maskiner som säljs för detta arbete, tål inte, eller får inte användas i skogen. Att sälja på säkerhet är starka argument i riskfyllda arbeten. Men att proffsmaskiner för denna tuffa miljö då visar sig inte tåla denna miljö, och fabrikanten fegt smyger sig undan med så bedrövliga förklaringar, tycker jag är skamligt. Skäms, Husqvarna!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

källefall8  
#489175 Klart att grejerna ska hålla ihop och tillverkarna ska ta sitt ansvar. Sedan finns det gränser för hur mycket våld det tål. Det är nog ingen konst att konstruera så det håller för allt, det svåra är att kombinera det med lägsta vikt. Produktiviteten för alla redskap man håller i händerna eller bär på är beroende av vikt och balans. En traktor eller grövre tex mår däremot sällan dåligt av ngr kg extra.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

Anton k  
#489209 Det är klart inte garantin funkar på handhavandefel. Släpper du en björkstock en halvmeter o förväntar dig att sågen inte tar stryk av det så tror jag du tänker fel. Jag tycker lite åt andra hållet att det är konstigt att sågar håller för deb omilda behandlingen dom får.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489218 Byta handraget på 346 trio är ingen kostsam historia, heller inte svårt på nåt vis.
Finns ingen anledning att köra utan. Skydden som finns på sågen ska vara hela, fungera och användas.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

JohannesG  
#489242 Plast används för att det skall bli lätt och ergonomiskt att arbeta med. Klart man kan bygga en såg i Hardox och gjutjärn som tål nästan allt, men den kommer väga typ 20kg och tror ingen skulle vilja använda den på det vis som en såg idag används. Hur proffsigt är det om sågen tål nästan allt men inte går att använda för att den är för tung och klumpig?

Jag tycker ändå att sågarna håller förvånansvärt bra. Pappa råkade köra över gamla 550:in med traktorn så den trycktes ner i marken. Och det var bara bågen och svärdet som böjdes något samt en spricka i sågkroppen. Sågen fungerade fortfarande. Visst det var väldigt mjukt i marken där, men att överleva efter att blivit överkörd av en traktor på 4,5ton med en processor i trepunkten på kanske 700kg tycker jag pekar på bra kvalité. Visst bara överkörd av ett hjul, men ändå, fortfarande typ 1300kg som passerat över sågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

Hema  
#489250
JohannesG skrev:Plast används för att det skall bli lätt och ergonomiskt att arbeta med. Klart man kan bygga en såg i Hardox och gjutjärn som tål nästan allt, men den kommer väga typ 20kg och tror ingen skulle vilja använda den på det vis som en såg idag används. Hur proffsigt är det om sågen tål nästan allt men inte går att använda för att den är för tung och klumpig?

Jag tycker ändå att sågarna håller förvånansvärt bra. Pappa råkade köra över gamla 550:in med traktorn så den trycktes ner i marken. Och det var bara bågen och svärdet som böjdes något samt en spricka i sågkroppen. Sågen fungerade fortfarande. Visst det var väldigt mjukt i marken där, men att överleva efter att blivit överkörd av en traktor på 4,5ton med en processor i trepunkten på kanske 700kg tycker jag pekar på bra kvalité. Visst bara överkörd av ett hjul, men ändå, fortfarande typ 1300kg som passerat över sågen.

Men i hlb:s fall var det inte våld utan väta och det nöter ned både hardox o gjutjärn till slut. :)

Klart allt kan bli bättre, frågan om kunden är beredd att betala för bättre kvalité? Samt att det är för ett företag olönsamt att sälja en för bra produkt. Vi skulle nog behöva ha ett helt nytt samhälle med en annan -ism för att kunna få löjligt bra och hållbar produkt. :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

JohannesG  
#489251 Mitt inlägg var i första hand riktat till @barka.

Användarvisningsbild

Vad skall en triobrake tåla? 2

hlb  
#489255 Jag körde ju en Stihlsåg genom utmatningen på en JF-gödselspridare och den höll inte, så efter det har jag hållit mig till Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

ananders  
#489257
hlb skrev:Jag körde ju en Stihlsåg genom utmatningen på en JF-gödselspridare och den höll inte, så efter det har jag hållit mig till Husqvarna.


Nä det är ju det minsta man kan kräva att ett motorsåg ska klara. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

hlb  
#489260 Det var ju det enda sättet jag kunde få död på den sågen.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

Hema  
#489281
JohannesG skrev:Mitt inlägg var i första hand riktat till @barka.

Jo jag är med på det och inlägget var inte riktat mot dig som så. Ber om ursäkt, jag kunde uttryckt mig bättre.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 550 XPG får inte användas utomhus.

åberg  
#489620 Det verkar som hlb är betydligt mer nöjd med hur ärendet utvecklat sig på "andra varvet". :-bd

Som konstruktör (i annan bransch) är jag glad över när jag får veta (i de sällsynta fall våra produkter fallerar) vad felet är och vad orsaken anses vara. Dessutom vill jag gärna göra obduktion på grejerna. För om den informationen stannar hos återförsäljare får jag inte ens chansen att lösa problemet. Bra att informationen går fram till Husqvarna. :geek:


Med det sagt vill jag kommentera ett OT-ämne som dök upp. Kanske läge att dela upp tråden?
barka skrev:Björkstammen låg ca en halvmeter högt, precis nog för att sågen kunde rotera ett halvt varv när den föll till marken. Och landade på det lilla triobrake-handtaget, som bröts av. Det var gjort av plast. Jag tittade på brottytan; den var ca en cm lång, 2-3 mm bred. Skrattretande klen konstruktion.


källefall8 skrev:Klart att grejerna ska hålla ihop och tillverkarna ska ta sitt ansvar. Sedan finns det gränser för hur mycket våld det tål. Det är nog ingen konst att konstruera så det håller för allt, det svåra är att kombinera det med lägsta vikt. Produktiviteten för alla redskap man håller i händerna eller bär på är beroende av vikt och balans. En traktor eller grövre tex mår däremot sällan dåligt av ngr kg extra.


Vikten är en sak som uppenbart talar för att hålla nere dimensionerna. En annan skulle kunna vara att triobraken helst inte ska slå av handleden vid kast. Det kanske rent av finns nåt i maskindirektivet som håller nere hållfastheten? Hoppas det finns nån här som kan berätta om det finns nåt där eller i annan lagtext/standard som berör detta.

Hursomhelst är det är bättre att grejer går sönder än människor. Det är dessutom billigare. Plast och verkstad kostar mindre än gips och inkomstbortfall i min kalkyl. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

barka  
#489654 Hej Åberg. Jag gillar din inställning vad gäller att få info om incidenter, som underlag för analys och förbättringsarbete. Triobraken har som främsta uppgift -precis som det stora kastskyddet- att stoppa kedjan innan svärdet vid ett kast träffar dig i pannan eller i bröstet. Jag har träffat en man som sågade sig i ansiktet. Jag skulle hellre bryta handleden om det räddade huvudet. Nu menade jag inte att triobraken måste göras så kraftig att handleden bryts. Men med ditt intresse för att se och analysera fel, tror jag det vore meningsfullt om du tittade på skillnaden i godstjocklek på trion och vanliga kastskyddet. Det senare är ju inte heller tänkt att bryta av handleden, bara stoppa kedjan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad skall en triobrake tåla?

Ängagärdet  
#489663 Lite mjukmedel i plasten vid gjutningen skulle göra susen!

Avatar Fallback

Re: Vad skall en triobrake tåla?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489675 Skulle över ett brett krondike (2,5m fyllt med vatten till kanten) för några år sen o kastade över grejerna, brytjärnet höll men 346an landade på triobraken och den höll inte för de heller :D
Annars har den hållit i många år nu med den nya triobraken

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).