Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

43 inlägg 19577 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Pe_Er_79  
#489030
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

DrW  
#489038 Kanske detta kan vara något?

Är det någon här som testat denna mackapär? Priset verkar ju lägre än järnhästen.
https://m.blocket.se/vasternorrland/Alg ... 169265.htm

Användarvisningsbild

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489150
Pe_Er_79 skrev:
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

skogslaban  
#489155
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:
th skrev:[quote="Pe_Er_79"]Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.[/quote]
Jag har en järnhäst som jag har haft i 10 år, med 9 hk Honda motor. Kör mer än en hel dag på en tank akrylatbensin. Har man väl lärt sig tekniken att använda den så kan man inte vara utan. Använder den som arbetsbänk vid 1 gångsgallring, när den är lastad så kör jag fram till traktorväg. Är bra för kroppen att släppa motorsågen ibland. Den fungerar inte så bra i lössnö, bör ha tröat innan man börjar köra med lite lass

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

mrvimek  
#489163 En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Pe_Er_79  
#489165
mrvimek skrev:En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

En ny Järnhästen Flex Skog kostar runt 135.000sek +moms, en Alstor för den slanten lär inte vara i så bra skick.. Är en Alstor bättre? Ja säkert på vissa moment..

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

mrvimek  
#489198
Pe_Er_79 skrev:
mrvimek skrev:En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

En ny Järnhästen Flex Skog kostar runt 135.000sek +moms, en Alstor för den slanten lär inte vara i så bra skick.. Är en Alstor bättre? Ja säkert på vissa moment..
de är dom
Men en gammal vimek funkar också

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Bison  
#489203
mrvimek skrev:
Pe_Er_79 skrev:
mrvimek skrev:En beg Alstor kosta väl lika och är bättre :)

En ny Järnhästen Flex Skog kostar runt 135.000sek +moms, en Alstor för den slanten lär inte vara i så bra skick.. Är en Alstor bättre? Ja säkert på vissa moment..
de är dom
Men en gammal vimek funkar också

Men jag tror användningsområde är lite olika när man tittar på dom alternativen jag funderar på en järnhäst som komplement till miniskotare

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

skogslaban  
#489204 Det var så jag tänkte när jag köpte min. Har väldigt kuperad mark med mycke första gallring. Kommer inte åt med varken traktor eller vinscha

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Pe_Er_79  
#490299
skogslaban skrev:
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:[quote="th"][quote="Pe_Er_79"]Anser egentligen att har arbetsmaskiner ska ha diesel snurra
Detta gäller möjligen traktorer, skotare, skördare och oljetankers. För småskaliga maskiner fungerar bensinmotorer alldeles utmärkt. Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek.

"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.[/quote]
Jag har en järnhäst som jag har haft i 10 år, med 9 hk Honda motor. Kör mer än en hel dag på en tank akrylatbensin. Har man väl lärt sig tekniken att använda den så kan man inte vara utan. Använder den som arbetsbänk vid 1 gångsgallring, när den är lastad så kör jag fram till traktorväg. Är bra för kroppen att släppa motorsågen ibland. Den fungerar inte så bra i lössnö, bör ha tröat innan man börjar köra med lite lass[/quote]
En Järnhäst Flex drar efter vad jag hört mer bensin än Classicen. Flexen har också bättre grepp än classicen. Talar inte av egen erfarenhet nu, detta är vad jag har hört från säkra källor..

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Pe_Er_79  
#490300 Ni som kör Järnhästen, tankar ni alltid akrylat bensin?

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Hema  
#490319
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.

Även om inte dieseln matchar hästarna, så kanske vridet, lägre varvtalet och den antagligen lägre bränsleförbrukningen vara några fördelar.

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Pe_Er_79  
#490347
Hema skrev:
th skrev:
Pe_Er_79 skrev:"Både Honda och Briggs&Stratton har motorer som är bättre än dieslar för motsvarande storlek." kan du vidareutveckla detta lite..

Framförallt gäller det antal hästkrafter per kg. Jämför t.ex. Kohler KD350 på 6,7 hk och 33 kg med Honda GX270 på 8,5 hk och 25 kg. En GX200 väger bara 16 kg och ger 5,5 hk. Skall du upp i 9 hk diesel krävs en Kohler KD440 som väger 45 kg :!: Kohlers bensinare på 9,5 hk, CH395, väger 27 kg.

Sedan har jag inga emissionssiffror men jag inbillar mig att små bensinare som körs på alkylat ger ifrån sig mycket mindre otäcka saker som t.ex. partiklar än vad små dieslar gör.

Även om inte dieseln matchar hästarna, så kanske vridet, lägre varvtalet och den antagligen lägre bränsleförbrukningen vara några fördelar.

Så är det. Är väl kostnaden, vikten och utsläppen som talar mot diesel motorn i det här fallet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

Hema  
#490442 Finns Aspen D, men hur bra den är, samt gratis är den då rakt inte.

Avatar Fallback

Re: Järnhästen Flex Skog. Någon med erfarenhet?

skogslaban  
#490446 Jag tycker att det spårar ur järnhästen finns väl inte med diesel motor och Honda motorn drar lite bensin. Själv kör jag bara på akrylatbensin

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).