Öppna kategorin

Byta jobb

126 inlägg 32625 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Erre  
#488635 Hoppas du hittar något bra jobb @ananders
Man tillbringar alldeles för mycket tid på ett jobb för att gå och vantrivsas.
Å du jobbar mycket! :shock:

Huruvida man ska tala om för chefen att man letar nytt jobb det tror jag nog du känner.
Är chefen en bra person som ställt upp för dig och försökt jämka i situationer så tycker jag han förtjänar en förvarning.

Känner du dig osäker så ska du nog ligga lite lågt.

Jobb tror jag inte att du blir utan även om du får sluta. Borde finnas många maskinstationer som vill anställa dig.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#488748
Erre skrev:Hoppas du hittar något bra jobb @ananders
Man tillbringar alldeles för mycket tid på ett jobb för att gå och vantrivsas.
Å du jobbar mycket! :shock:

Huruvida man ska tala om för chefen att man letar nytt jobb det tror jag nog du känner.
Är chefen en bra person som ställt upp för dig och försökt jämka i situationer så tycker jag han förtjänar en förvarning.

Känner du dig osäker så ska du nog ligga lite lågt.

Jobb tror jag inte att du blir utan även om du får sluta. Borde finnas många maskinstationer som vill anställa dig.


Ja du @Erre jag har funderat fram och tillbaka och upp och ner och kommit fram till att jag skulle tala med chefen idag innan jag gick hem. Men typiskt nog så väljer han att gå hem tidigare idag så jag får väl ta en tur förbi jobbet nästa vecka.

bgl skrev:Som alltid vid byte av arbetsgivare i slutet av en högkonjunktur är det viktigt att inte satsa på ett område som kommer att drabbas när det vänder. Hörde förra veckan en äldre maskinentreprenör med några få anställda säga att tiden för att köpa ny maskin är ute för detta tillfälle. Korttidsleasing och att invänta billiga begagnade objekt var hans råd.
Vi kan få samma sits i skogsbruket, utbud av maskiner med senaste avgasrening kan knäcka begagnatmarknaden för äldre utrustning. Vid tidigare teknikskiften i samband med lågkonjunktur har anställda drabbats hårt, i stor skala se bara på svensk varvsindustri. Att satsa på ett jobb som är mindre känsligt för konjuktur kan vara rådet för dagen, om inte "lyckojobbet" dyker upp eller att man är en gambler.


Kan väl säga att den anställningen jag har idag inte är speciellt säker, skulle delägarna i driftsbolaget bli ovänner eller om vi blir av med några hundra hektar jord så är det ju säsongsarbetarna som ryker först.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

hkkv  
#488793 Det är tufft på arbetsmarknaden idag om man inte har speciell kompetens eller bra kontakter. Mitt tips är att söka sig till leverantörer eller andra som är i samma bransch. Har själv varit med om ett antal omorganisationer och vid varje tillfälle blivit några år äldre och det märks nu. Håller på med en utbildning till fastighetstekniker och hoppas på det. Bytt bransch totalt.
Den dagen du hittar något, gör bra avslut och se till att du får med dig bra referenser, både skriftliga och från kollegor. Samt berätta inte det för någon innan bläcket har torkat på anställningsavtalet.
Kanske en utbildning som kan stärka dina kort?

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Traktordave  
#488841 Lycka till med jobbsökandet. Ser man på dina jobbilder ser det ut som ett riktigt bra jobb...:) men det är ju mycket som ska klaffa och det låter lite som gammaldags syn på ledarskap.

När det gäller att berätta saker för chefen/jobbet eller när jag måste välja ifall jag är osäker på hur jag ska bete mig av lojalitet, brukar jag tänka "omvänt".
Om mitt företag skulle fundera på att säga upp mig, skulle dom för att "vara ärliga" ge mig en förvarning och säga till i god tid för mitt bästa?

Med det sagt menar jag inte att man behöver sätta företaget i ett dåligt läge genom att lämna i helt fel läge eller på ett dåligt sätt.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#488909
Traktordave skrev:Lycka till med jobbsökandet. Ser man på dina jobbilder ser det ut som ett riktigt bra jobb...:) men det är ju mycket som ska klaffa och det låter lite som gammaldags syn på ledarskap.

När det gäller att berätta saker för chefen/jobbet eller när jag måste välja ifall jag är osäker på hur jag ska bete mig av lojalitet, brukar jag tänka "omvänt".
Om mitt företag skulle fundera på att säga upp mig, skulle dom för att "vara ärliga" ge mig en förvarning och säga till i god tid för mitt bästa?

Med det sagt menar jag inte att man behöver sätta företaget i ett dåligt läge genom att lämna i helt fel läge eller på ett dåligt sätt.


Nä arbetsgivaren ger inga föraningar om förändringar förrän de är huggna i sten. Och jag har bara två veckors uppsägningstid när jag är anställd, men faktiskt tänkt att erbjuda dem fyra veckor om jobbbytet skulle ske under säsong men vi får se.
Nu är jag inte anställd men sagt att jag kan börja sista veckan i februari som tidigast men helst första mars.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#512085 En liten läges rapport.

Nu har jag sökt jobb i 5 månader, mellan 5 och 10 jobb i veckan. Fram tills för 2 veckor sedan har jag bara fått tillbaka "Tack för din ansökan men vi har valt att gå vidare med andra sökande. Dock behåller vi din ansökan för framtida behov."

För två veckor sedan blev jag inbjuden till min första intrevju :-bd , fick inte jobbet då men ändå tveksam pga arbetstiderna så jag sörjde inte. Igår ringde de igen och då visade det sig att deras förstahandsval hoppat av och nu blev jag erbjuden jobbet.
Jag tackade vänligt nej tack.

Idag var jag på en andra intervju och detta känns bättre vad gäller arbetstider vilket ger mig möjlighet till att vara mer kontinuerligt i skogen och även lönen var lite bättre.

I eftermiddags ringde en rekryterare som jag lämnat mitt CV till angående en tjänst de fått in. Där skulle hon lämna min ansökan till arbetsgivaren. Ställer mig lite tveksam till detta jobb pga penlingsavståndet, men samtidigt en person boende norr om Gävle skulle nog inte gnälla över 5 mil enkel resa. :grin: Samtidigt lät jobbet intressant och omväxlande, hade riktigt bra arbetstider och ett bra företag.

Vid val av nytt arbete så prioriterar jag arbetstiderna högt upp på listan då jag vid mitt nuvarande jobb fått prioriterat bort mycket av mitt sociala liv. Lönemässigt kommer jag nog att tappa mellan 20 till 25 % av min bruttoinkomst men det är all övertid och just nu så är valet mellan övertid och mer fritid tämligen lätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Erre  
#512086 Fasen så skönt det är när det lossnar @ananders
När dom börjar höra av sig till en.

Ta inte första bästa. Utan se till så du får något du trivs med och som passar dig.

Inte ett dugg osäker på att du kommer få fler erbjudanden.

Kul att höra ifrån dig kompis! 🤗

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#512088
Erre skrev:Fasen så skönt det är när det lossnar ananders
När dom börjar höra av sig till en.

Ta inte första bästa. Utan se till så du får något du trivs med och som passar dig.

Inte ett dugg osäker på att du kommer få fler erbjudanden.

Kul att höra ifrån dig kompis! 🤗


Tack för de uppmuntrade orden kompis. 🤗

Ja, de har väl kommit ner till botten på tunnan nu. :wink:

Nej jag stressar inte, magkänslan måste näst intill vara utan tvivel, vill inte börja på ett jobb för att 2 månader senare söka mig vidare för att man vantrivs.
Men måste medge att dagens intrevju kändes bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512089 Det kan vara värt pendla 5 mil för ett bra jobb särskilt om det samtidigt stärker ens egen kompetens och gångbarhet på arbetsmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#512092
Uvskogen skrev:Det kan vara värt pendla 5 mil för ett bra jobb särskilt om det samtidigt stärker ens egen kompetens och gångbart på arbetsmarknaden.


Visst är det så, och det är därför jag lät dem skicka vidare min ansökan.

Sedan kan det bli ett argument gentemot sambon att flytta till gården då jobbet finns på det hållet. :d

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Erre  
#512093
ananders skrev:
Uvskogen skrev:Det kan vara värt pendla 5 mil för ett bra jobb särskilt om det samtidigt stärker ens egen kompetens och gångbart på arbetsmarknaden.


Visst är det så, och det är därför jag lät dem skicka vidare min ansökan.

Sedan kan det bli ett argument gentemot sambon att flytta till gården då jobbet finns på det hållet. :d

Perfekt plan. :-bd :d

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Vardon  
#512095 Kul att det börjar röra sig för dig!

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

sundelius  
#512131 Härligt att din beslutsamhet börjar bära frukt :-bd

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

totte  
#512137 Håller tummarna för bäst möjliga utfall. Det är så klokt att försöka hitta nåt som låter livet få levas lite bättre. Vad skall man med alla pengar till om man inte har tid att använda dom till det som gör livet bra? Lycka till min vän!

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

tallen100  
#512178 Det låter ju bra :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).