Skogsnyheter

Såhär respekterar Skogsstyrelsen äganderätten

4 inlägg 2162 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såhär respekterar Skogsstyrelsen äganderätten

Fredrik Reuter  
#488687 Skogsstyrelsen publicerade 21 dec ett debattinlägg där de ger sin syn på nyckelbiotopsinventeringen och äganderätten. Länk finns längst ner här i inlägget.

Just det faktum att Skogsstyrelsen med start 2018 ska rivstarta sin nyckelbiotopsinventering OCH att de samtidigt svär sig fria genom att lägga ansvaret på certifieringsorganen tycker jag verkar lurigt. Här kan skogsägare bli satta med Svarta petter.

Helhetsbilden saknas i det faktum att Sks inte ser någon fara i det arbete de själva gör.

Vad tycker du?

http://www.op.se/opinion/debatt/debatt- ... n-i-skogen



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Såhär respekterar Skogsstyrelsen äganderätten

isteskog  
#488693 Äganderätten sätts ur spel när en nyckelbiotop bildas. Du kan inte avverka den på grund av att virket är osäljbart. Ska du sköta den (NS) så måste du ha samråd före med Skogsstyrelsen och de kan kräva långtgående besparingar av skogen. Vill du få nyckelbiotopen inlöst kan det ta flera år då medel till detta fattas!
Skogsstyrelsen ska nog prata med små bokstäver när det gäller att respektera äganderätten .... :???:

Avatar Fallback

Re: Såhär respekterar Skogsstyrelsen äganderätten

bgl  
#488701 Citerar sista meningen:
"Det riskerar dessutom att i onödan minska framtidstron för skogsbruk hos landets skogsägare."
Notera valet av frasen "i onödan"!
Denna fras betyder enligt Svenska Akademiens ordlista: "utan tvingande skäl".
Att inkludera denna fras i meningen innebär att Skogsstyrelsen redan ser alternativet som i så fall blir:
"att MED tvingande skäl minska framtidstron för skogsbruk hos landets skogsägare"

Användarvisningsbild

Re: Såhär respekterar Skogsstyrelsen äganderätten

DagL  
#489261 Samma debattartikel, men med något annorlunda författare, i VästerbottensKuriren 30/12 https://www.vk.se/2184196/sjalvklart-fo ... anderatten . (Jag gjorde två kommentarer, men dem kan ni nog inte se).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).