tor 28 dec 2017, 21:21#488551
Hema skrev:rokon skrev:Sedan hamnar det på golvet i utrymmet för några kubikmeter ved nere i pannrummet.
Ser trevligt ut.
Staplar du veden i källaren eller plockar du veden allt efter som? Samt upplever du att du tappar en del värme varje gång du öppnar luckorna? Om ja, skulle det isf kanske kunna funka att ha ett kyldrapperi på skena som man ser att lastbilarna har, som levererar mat?
Tackar, jag har utrymme mellan en stödmur till vänster och vägg där jag kan ha 2 staplar, den traven man kan skönja till vänster är det inte mycket kvar av den andra går nästan upp till tak. På så vis kan jag ha eftertorkad ved av två sorter till hands medans det nyinkastade som har en del snö på sig torkar. I görligaste mån så tar jag sedan från det nedkastade. Bara en del staplar jag. Brukar bli av det sista som ligger kvar på golvet innan jag tömmer ned mera. Sopar alltid ihop böset när det är tomt och spar i en kartong, en sopskyffel av det och 2 tidningspapper och lite finhuggen ved vid tändning. Nej det kyler inte på så mycket då jag stänger luckorna medans jag fyller skopan när det är kallt. Bilderna tog jag nyss och det är nu -19 grader C. Lite svalare blev det. Ackumulatortank och panna ger ju ifrån sig lite värma som magasineras i de murade väggarna så det jämnar ut sig. Snittemperaturen brukar ligga på ca 15 grader där nere, jag har inget element i pannrummet. Luckorna har väl ca 12cm isolering, draperi skulle bli ivägen för vedtraven, kanske en lösning i form av en rullgardin skulle funka?
Men trots rejäla vintrar här så funkar det bra nog ändå som det nu är.
Zetor 4340, Ferguson TEA 20 och MB Trac 680