Skogsekonomi

Kan man köpa en halv traktor?

6 inlägg 4040 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan man köpa en halv traktor?

Axl  
#488370 Min pappa har en traktor som vi delar på. Än så länge har jag inte gjort något annat än tankat den när jag lånat den. Skulle jag kunna köpa halva traktorn av honom? Hur gör man då med kostnader för skatt, försäkring osv? Är det enklare att han fakturerar mig för hyra av traktorn? Tycker det börjar bli dags att bidra lite då kopplingen rasat...



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Kan man köpa en halv traktor?

tallen100  
#488374 Är det inte enklast att du i så fall bara är med och bidrar till kopplingsbytet, underhåll och driftkostnader o.s.v.
Kanske hjälper du honom med annat också så det jämnar ut sej?
Är det en gammal traktor, eller en dyr traktor...

Avatar Fallback

Re: Kan man köpa en halv traktor?

Axl  
#488379 Den är väl värd ca 150’. Vill helst ha in kostnaderna i bokföringen men står han för momsen spelar det kanske inte så stor roll jag går back på gården iaf...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan man köpa en halv traktor?

Göt  
#488526 Klart att du kan köpa en halv traktor, har ägt andelar av lantbruksmaskiner genom åren och de tas upp som inventarier och dras av enligt dom regler som finns

Avatar Fallback

Re: Kan man köpa en halv traktor?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488527 Jag har en halv skördetröska så då går det säkert att ha en halv traktor också.

Användarvisningsbild

Re: Kan man köpa en halv traktor?

jensan  
#502683 Ja det kan du!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).