Traktorer och processorer

Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

167 inlägg 75051 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#465361 Till hösten skall jag göra några små förändringar på utbygget och även åtgärda den förskräckligt fula och dåliga färgen. Vet inte hur lätt det är att hitta sprayfärg med rätt kulör, tänker exempelvis Hagmans Multona. Använt denna på bilen med gott resultat.

Vilket alternativ hade ni valt? Jag röstar på det första bara jag hittar rätt kulör.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465455 MB original, svart är ju så trist.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#465500 Lite info för färgsättning. Produkterna kan visst blandas i spray-burk också men måste då användas direkt eftersom att det är två-komp.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#465502 Tack för den informationen! Har färgspruta också, så måste inte nödvändigtvis vara färdig sprayfärg. Får se vad det blir. Handlar ju om relativt liten yta som skall lackas. Insidan tänker jag klä så där behöver det mesta bara ha skydd för rost...

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#468736 @JohannesG Jag har problem med kopplingen på min 900, den blir svampig efter en tids körning och jag misstänker att luften i kopplingsvätskan uppkommer av värmen från grenrör och turbo, alltså klassiskt ånglås. Har du någon värmesköld monterad för att skydda din mastercylinder? Eller är det kanske någon annan konstruktion på din? Läste på Trac-tecnik att några modeller hade mastern monterad inne i kupèn...

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#468746 Har inte märkt några problem med kopplingen pga värme på någon av traktorerna. Men kan tänka mig för att risken är hög på de äldre, speciellt med turbo. På 1000 från 1985 är huvudcylindern utvändigt. 900 turbo från 1990 har den invändigt vid pedalen. Antar att de ändrade på detta när de gjorde en liten uppdatering av hytten. De där idiotiska kontakterna på hyttens framsida finns ju inte heller på nyare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#468748
JohannesG skrev:Har inte märkt några problem med kopplingen pga värme på någon av traktorerna. Men kan tänka mig för att risken är hög på de äldre, speciellt med turbo. På 1000 från 1985 är huvudcylindern utvändigt. 900 turbo från 1990 har den invändigt vid pedalen. Antar att de ändrade på detta när de gjorde en liten uppdatering av hytten. De där idiotiska kontakterna på hyttens framsida finns ju inte heller på nyare.

Tack för bilder och svar. Då är det som jag misstänkte att jag får improvisera lite då jag har den äldre varianten. Bytte just mastern men problemet kvarstod så nu blir det till att tillverka en värmesköld först att prova med. Annars kommer jag att modifiera enligt din 900 med cylindern invändigt. Mera tid i verkstan bara, som vanligt...[emoji846]

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#469090 Ett litet tips:
Bytte för en dryg månad sedan damasken vid gaspedalen då den varit ganska trasig en bra stund.
Innan jag ringde till Swedmog bestämde jag mig för att göra en chansning och se om något i gömmorna kunde passa. Och tro det eller ej, men en avskuren damask för styrväxeln på Volvo 740 passade riktigt bra. Kanske aningen för stort hål där länkaget går ut, men det duger gott och väl. :-bd :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#469417 Felsökningen gällande den svampiga kopplingen är nog till ända. Eftersom värmeskölden som tillverkats och monterats inte gjorde någon skillnad, ej heller att nedre delen av det utgående röret från turbon lindats med isoleringsband gjorde saken bättre så återstod ju bara slavcylindern som kan krångla. Sagt och gjort, ringer till Swemog och rådgör lite med Johan och vi kommer fram till att det måste vara den som är felet och jag beställer en ny. Måste dock stilla nyfikenheten lite och river loss den gamla för kontroll, mycket riktigt så kärvar den och är lite angripen men inte värre än att den går att få liv i med lite slipduk och honing, och vips så funkar det som det ska. :-BD Tur att det bara tar en kvart att byta och lufta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#469418 Enkla fel kan ibland vara svåra att hitta. Men alltid lika skönt att hitta felet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#469421 Ja det fanns ju inte något läckage utåt som skvallrade om skicket. När jag tog bort damasken så rörde sig kolven endast med övertalning så det är kanske inte så konstigt att den sugit i sig luft bakvägen när pedalen släppts upp.

Avatar Fallback

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

Blondin 750  
#469446 Lite bilder på olika konstruktioner under huven på MB Trac. Denna är en 900 Turbo -87.

Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#488436 Nu behöver jag lite råd från er!

Jag ska montera ett par lampor som sidobelysning på bakre stolpen. Tänkte återanvända det gamla fästet som redan sitter där och har används för rotorljus av tidigare ägare. Såg att det börjat spricka då fästet frestar på en liten yta av plåten, så jag får göra ett fäste som sprider ut kraften över en längre del av stolpen, detta visste jag redan. Men när jag plockade lös fästet på ena sidan ser jag att till min besvikelse att det är betydligt mer sprucket än jag trodde. :sad: Nu är frågan, vad är det enklaste och bästa att göra? Jag ser två alternativ:
1. Skära bort den gamla spruckna plåten och svetsa i ny. Det blir mycket mer jobb än jag har tid med nu, så i så fall får det vänta.
2. Skära till en bit av lite tjockare plåt (4-5mm) med gängade hål som sätts innanför och täcker båda hålen och en bit ner, helst även tredje hålet som kommer hamna en bit neråt. Då kläms ju traktorns plåt mellan och belastningen borde spridas över en stor yta?

Vad säger expertisen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

JohannesG  
#488438 Eventuell plåt, dock med rundade hörn:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsanpassa hytt MB trac 900 turbo -90

totte  
#488440 Jag skulle svetsa på en bit plåt på det gamla fästet som förlänger det nedåt. Snabbt och enkelt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).