Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

F-skattare med garanterad effektivitet

21 inlägg 10743 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

F-skattare med garanterad effektivitet

Kristian84  
#488270 Funderar på att hyra ut mig till en entreprenör som f-skattare.
Vad skulle man kunna locka med som gör chansen större att kunna få komma in.

Kan man garantera tex minst 85% effektiv körning om maskinen funkar som den ska? Ska man ha någon annan procentsats?

Kan man garantera en viss skördad volym vid en viss medelstam. Vilken i sånna fall?

Eller finns de något bättre sätt som man kan använda sig av?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

JörgenO  
#488332 Går facket med på sånt? Kommer inte arbetsgivaren att hamna i onåd?
Samt jag ställde frågan i en annan tråd, vad uppnår man förutom sämre försäkringsskydd, mer administration och att man avsäger sig arbetstryggheten?

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Andreas99  
#488340
Kristian84 skrev:Funderar på att hyra ut mig till en entreprenör som f-skattare.
Vad skulle man kunna locka med som gör chansen större att kunna få komma in.

Kan man garantera tex minst 85% effektiv körning om maskinen funkar som den ska? Ska man ha någon annan procentsats?

Kan man garantera en viss skördad volym vid en viss medelstam. Vilken i sånna fall?

Eller finns de något bättre sätt som man kan använda sig av?

Vad hände med svärfar? Jag ser ingen anledning till att man ska komma med några sådana löften som du skriver om. Det du säljer dig på är att det blir flexiblare/enklare för entrepenören att skicka hem dig vid arbetsbrist, stillestånd på maskinen och liknande. För detta behöver du ta mer betalt än vad det kostar att ha en anställd.
Finns ingen anledning att sälja ut sig billigt eller med produktionslöften eller liknande.

Avatar Fallback

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Kristian84  
#488359
JörgenO skrev:Går facket med på sånt? Kommer inte arbetsgivaren att hamna i onåd?
Samt jag ställde frågan i en annan tråd, vad uppnår man förutom sämre försäkringsskydd, mer administration och att man avsäger sig arbetstryggheten?

Vad skulle facket ha för invändningar? Jag är inte med i facket ändå.

Skulle nog säga att jag skulle se mina dagar på arbetet mer värdefulla som f skattare. Idag känns jobbet otroligt värdelöst. Försäkringstryggheten handlar väl om vad man själv väljer att försäkra sig mot eller?

   TS
Avatar Fallback

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

tallen100  
#488367 Vill du inte köra heltid så vore det inte enklare att hoppa in vid behov och få en vanlig lön, och kanske hos flera entreprenörer, och därmed kunna styra arbetstiderna lite som du vill. Ska du hyra ut dej till en entreprenör så blir det väl typ samma sak som att vara anställd... fast att du får mer att hålla reda på själv :???:

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

JörgenO  
#488376 Jag misstänker att arbetsgivare som försöker kringgå LAS genom att sätta i system att hyra in folk som företagare istället för att anställa hamnar i onåd hos facket o drabbas av blockader samt att skogsbolag som hyr in sådana företag drabbas av sympatiåtgärder från egna facken... eller? Jag kanske inte är uppdaterad på hur arbetsmarknaden fungerar.

Det jag vet, och det berör andra delen i min fråga, är att det kostar mer för en enskild att köpa in samma skydd/försäkring gällande sjukdom o pension som man får som anställd via kollektivavtal o arbetsgivarens skyldigheter.

Grejen med ett företag och att vara företagare är (tycker jag) att erbjuda nån form av mervärde och jag har svårt att se att det blir bra om affärsidén består i att ersätta en anställd till lägre kostnad/ansvar, och det oaktat vad jag skrev i första stycket.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Andreas99  
#488384 Hur många inhyrda går det på volvo Torslanda idag, hur många byggarbetare på Skanskas, NCC å Peabs stora byggarbetsplatser är idag inhyrda från något östeuropeiskt land? Det känns som att facket i den frågan kapitulerade typ 08.
Inte speciellt dyrt att köpa in försäkringar som är bättre än vad som kom genom kollektivavtalen.
Grejen är inte att ersätta till en lägre kostnad, uran ta mer betaly per timme än vad en anställd kostar. Varför ska tex Manpower tjäna pengar på att hyra ut personal när man då lika gärna kan ta den vinsten själv. Nackdelen är otryggheten, fördelen är att om man kan och är driftig och beredd på att göra allt så finns det alltid något jobb någonstans.
Varför är det okej att vara enmans företagare om man är snickare, trädfällare, elektriker men inte om man vill hyra ut sig till att köra en maskin?
Sen ger det en himlafördel när det kommer till hur du vill ta upp dina oskattade pengar. Vill man jobba många timmar om året men inte bränner pengarna på privatlivet så är det väldigt bra pengar att ha till sitt nöjeskonto i skogen.
Finns fullt med fördelar med att vara egen, fullt av nackdelar oxå. Jag ser fördelar en annan polare nackdelarna, det är upp till var och en liksom.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Andreas99  
#488385 Glömde bort att fråga om hyr läkare och hur det är med vårdföretagen som hyr ut sköterskorna till landstingen idag. Varför är det okej?

Avatar Fallback

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

tallen100  
#488387 Inte vet jag vad som gäller, men det är nog lite annorlunda när det gäller bemanningsföretag, dom som är uthyrda är ju anställda.
Att jämföra med tex en snickare, blir ju samma sak som att du köper en skogsmaskin och därmed hyr ut maskinen och dej till en eller flera uppdragsgivare, du har din egen utrustning och konkurrerar inte med någon på olika villkor...

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Andreas99  
#488389
tallen100 skrev:Inte vet jag vad som gäller, men det är nog lite annorlunda när det gäller bemanningsföretag, dom som är uthyrda är ju anställda.
Att jämföra med tex en snickare, blir ju samma sak som att du köper en skogsmaskin och därmed hyr ut maskinen och dej till en eller flera uppdragsgivare, du har din egen utrustning och konkurrerar inte med någon på olika villkor...

Det finns väl snickare med f skatt och som är ensamföretagare som jobbar heltid mot en kommun eller ett bostadsbolag. Varför är det okej?
Faktum idag är att det är helt okej att köra sitt egna företag och hyra ut sig själv till en uppdragsgivare som maskinförare. Känner själv 15st som gör det. Men det är roligt att attityden är att man borde inte få göra det, men det är helt okej att en ingenjör och hans dator kan jobba som egenföretagande konsult i 5år åt Eriksson.
En arbetare ska vara en arbetare helt enkelt. Bättre med en skit anställning av ett bemanningsföretag än att en själv får tjäna pengar.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Davvi  
#488392 Vad man tycker och hur det fungerar är två rätt skilda saker.. Här uppe i malmfälten har IF Metall jobbat hårt med att få bort F-skattare som kör heltid åt en uppdragsgivare. Anledningen är ju ganska enkel att förstå eftersom de företräder sina medlemmar dit f-skattare knappast hör.
Senast redigerad av Davvi tor 28 dec 2017, 03:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

JörgenO  
#488395
Andreas99 skrev:Glömde bort att fråga om hyr läkare och hur det är med vårdföretagen som hyr ut sköterskorna till landstingen idag. Varför är det okej?

Frågan om hyrläkare har mig veterligen inte diskuterats i den här tråden. :roll: Du verkar mest lite grälsjuk ikväll, Andreas.
Vi frågar TS för vi är intresserade hur han resonerar, inte för att vi driver en åsikt om det är rätt eller fel.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

Andreas99  
#488401
JörgenO skrev:Jag misstänker att arbetsgivare som försöker kringgå LAS genom att sätta i system att hyra in folk som företagare istället för att anställa hamnar i onåd hos facket o drabbas av blockader samt att skogsbolag som hyr in sådana företag drabbas av sympatiåtgärder från egna facken... eller? Jag kanske inte är uppdaterad på hur arbetsmarknaden fungerar.

Det jag vet, och det berör andra delen i min fråga, är att det kostar mer för en enskild att köpa in samma skydd/försäkring gällande sjukdom o pension som man får som anställd via kollektivavtal o arbetsgivarens skyldigheter.

Grejen med ett företag och att vara företagare är (tycker jag) att erbjuda nån form av mervärde och jag har svårt att se att det blir bra om affärsidén består i att ersätta en anställd till lägre kostnad/ansvar, och det oaktat vad jag skrev i första stycket.

Det är du som är negativ mot TS idéer om att hyra ut sig själv både i denna tråden och i förra. Å du fick svar i förra oxå, men det svaret dög tydligen inte. Då ställer jag frågan varför det är okej i vissa branscher, varför det är okej om det sker igenom ett bemannings företag. Jag försöker oxå berätta att det inte är några dyra försäkringar och vilka fördelar jag ser med att vara f-skattare, men svaren duger ju inte till dig nu heller. Ser man bara till att ta betalt för den friheten det innebär för en entreprenör att hyra in istället för att anställa, så ger man sig själv möjligheten att spara ihop ett start kapital till en egen maskin tex.

Användarvisningsbild

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

bodaedet  
#488404 Enligt Pefc får vi entreprenörer ta in f-skattare endast tillfälligt och med kraven att grönt kort och liknande finns, samt med en hel del pappersjobb. Tror nog du kan få en del jobb ändå. Men skaffa alla cert och kort om du inte har det, då blir det nog lättare.

Avatar Fallback

Re: F-skattare med garanterad effektivitet

jannee  
#488410 Största fördelen med att vara F-skattare är att man själv styr hur mycket man vill arbeta, både när det gäller arbetstidens längd och natt/veckovilan.
Övertidsersättning och ob är något man får glömma därför gäller det att ta "rätt" betalt när man hyr ut sig.
När det gäller försäkring måste man se sig vilka som tar vad och för vad försäkringen gäller- stor prisskillnad.
"Tryggheten" beror senare på hur bra man utför sitt arbete inte på hur mycket man kostar.
Är ett ofantligt mervärde för uppdragsgivaren att ha personer som kan göra nästan vad som helst med KORT varsel.
Inte alls ovanligt att det är "lite" trögt i början för att man senare bli överhopad av arbete, lite kanske också beroende på vilken branch man siktar in sig på.
Köpa på sig maskiner innebär också att man säger tack och goodbye till all fritid :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).