ATV och UTV i skogen

King quad 750

21 inlägg 19641 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

King quad 750

svesse83  
#488380 Hej
Jag har tänkt byta upp mig till en King quad 750 med servo. Har tänkt köra vedlass samt lite lättare plogning.
Är det en bra maskin för detta? Några nackdelar med den?

/ Anders



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: King quad 750

MDin  
#488388 Du hittar ingen bättre!!!!
Jag är mer än helnöjd med min fast den är bara King Quad 500.
Klarar allt!
Kör stora lass och plogar hög snö.

Avatar Fallback

Re: King quad 750

Hema  
#488396 Tror du kommer bli nöjd. 500:an vann över alla de andra i samma klass, så varför skulle inte 750:n prestera minst lika bra? Tidningen Norra som för något år sedan testade. Ev. att tillbehörsprogrammet inte är lika stort som hos Yamaha eller de Nordamerikanska märkena (Polaris, Artic Cat och Can-Am).

Edit: Syftningsfel
Senast redigerad av Hema tor 28 dec 2017, 14:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: King quad 750

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488433 En utmärkt maskin. Komplettera med hasplåt, risskydd fram och bak 2" infästning för draget. Snabbfäste bak underlättar om man vill ta bort draget och montera annat där. Gjorde en flyttbar winch till vagnen som går att sätta i 2" infästning. Nyare från 2016 tror jag har dubbla tändstift och kåpa med urtag för oljesticka. Lätt att kolla oljenivå då. Kör med frontmonterad plog då jag inte vill ha fästjärn under som begränsar markfrigången. Monterade starkare fjädrar då jag tycker att original är för mjukt när man kör med plog. I tillbehörsväg finns det mesta man kan behöva hos Go offroad och ATV huset. Det har kommit mer nu än för 3 år sen.

Avatar Fallback

Re: King quad 750

MDin  
#488495
T24X4 skrev:En utmärkt maskin. Komplettera med hasplåt, risskydd fram och bak 2" infästning för draget. Snabbfäste bak underlättar om man vill ta bort draget och montera annat där. Gjorde en flyttbar winch till vagnen som går att sätta i 2" infästning. Nyare från 2016 tror jag har dubbla tändstift och kåpa med urtag för oljesticka. Lätt att kolla oljenivå då. Kör med frontmonterad plog då jag inte vill ha fästjärn under som begränsar markfrigången. Monterade starkare fjädrar då jag tycker att original är för mjukt när man kör med plog. I tillbehörsväg finns det mesta man kan behöva hos Go offroad och ATV huset. Det har kommit mer nu än för 3 år sen.


Jag har ställt mina stötdämpare på det "styvaste" och när timmervagnen kommer på så händer inget i höjdled, ändå är det knappt att jag lyfter i draget vid påkoppling.
Hasplåt med skydd för armarna är nödvändigt, annat lullull köper man över tid.
Har aldrig saknat risskydd. Visst, plogen gör att den niger vid upphissning men skapar inget större problem. Problemet är att den blir lätt i rumpan så jag fäster en järnklump på 40 kg längst bak på packhållaren.
Har även breddad hjulbasen både fram och bak. Den blir stadigare i skogen och fått samma bredd som timmervagnens hjulbas.
Du gör ett bra köp, om jag får ge en rekommendation.

Användarvisningsbild

Re: King quad 750

Olofzzon  
#499804 Du kommer bli riktigt nöjd!
Var medveten om att 500an och 750 har en liten skillnad i utväxlingen på L. 500an går något långsammare.
Har 750in med servo och är riktigt nöjd, men hårdare fjädrar är nog rätt skönt om man ska köra timmervagn eller ploga.
Min säckar ihop otrolig mycket fast jag har justerat till hårdaste på fjädringen.

Användarvisningsbild

Re: King quad 750

Granstorp  
#499830 Tur att alla verkar nöjda med sina Kingquads då jag går och väntar på leverans! Kunde tydligen gå två månader om man hade lite otur...hoppas det går fortare då sonens tjat börjar bli påfrestande[emoji51]

Användarvisningsbild

Re: King quad 750

Granstorp  
#504512
Image1521660068.937176.jpg



Väntan är över!

Avatar Fallback

Re: King quad 750

Hema  
#504545 Härligt o se. Pratade med en återförsäljare för Suzuki och han sa att det var nästan lite brist på maskiner, då Suzuki Sverige haft lite otur med beställningarna. Så grattis till att du fått tag i en fin maskin. Blev det några tillbehör?

Användarvisningsbild

Re: King quad 750

Granstorp  
#504580
Hema skrev:Härligt o se. Pratade med en återförsäljare för Suzuki och han sa att det var nästan lite brist på maskiner, då Suzuki Sverige haft lite otur med beställningarna. Så grattis till att du fått tag i en fin maskin. Blev det några tillbehör?


Tillbehören blev en lunningspulka och snöplog. Pulkan ska användas till vedkörning på ställen med dålig bärighet, vi får se hur det funkar. Är väl ganska övertygad om att det blir någon form av vagn i framtiden.

Min 7-årige son har knappt sovit i natt, han var bara tvungen att ta sig en runda idag 06:40.....mamman stod och skrek på trappen att han måste ha hjälm...Härlig start på dagen!

Användarvisningsbild

Re: King quad 750

labo  
#506523 Tror Suzukin är en bra maskin. Funderar själv på en.
Var in hos handlaren och diskuterade en 500. Dom har inne en Arctic Cat MUD PRO 700 -17. 28" hjul, 38 cm markfrigång, Winsch, snorkel (den behövs ju inte och tas då bort), rejäla bumpers fram bak.
Med plåtar, winsch bak mm så blir den något billigare än Suzuki 500 (kampanj på AC).
Skall anv. till körning med skogsvagn och linkran för ved (även mycket stora björkar), vindfällen. Har letat efter bra frigångshöjd. Kör ca 50-100 m3 per år i delvis svår terräng. Gallring där jag plockar bort björk till vedmaskinen.
Är ännu inne på suzukin, men kan AC vara ett alternativ. Hur kan den fungera som dragare i skogen jf med Suzukin ?
Tacksam för erfarenheter och råd.

Avatar Fallback

Re: King quad 750

Hema  
#506532 Hej. Så kallade mud/ler-däck är inte optimala för skogsbruk. Särskilt inte i känsliga marker, de kör sönder marken. Sedan så vet inte jag inte hur utväxling blir med så stora hjul. Kan vara så att maskinen är nedväxlad så det funkar bra, annars rekommenderas mindre hjul och/eller variatorkit till maskinen. Så att den låga fram&back-växlarna är tillräckligt låg för nästan krypkörning i skogen.

Kolla även så difflåsning finns. Att köra med vagn i kuperad terräng, kräver mer arbetsmaskiner än lekfordon. En tung vagn kommer trycka ihop bakvägen, men det brukar gå att steloperera eller sätta kraftigare fjädrar för att motverka detta.

Jag säger inte att AC-maskinen inte skulle funka, med rätt förutsättningar kanske den blir kanon. De mud-maskiner som jag sett brukar ha kylaren uppe på huven och då försvinner möjligheten att placera eventuellt hydraulaggregat eller motorsågar där. Ibland vill man ha lite extra vikt fram för att balansera trycket på hjulen när man har tung vagn efter.

Lycka till i valet.

Användarvisningsbild

Re: King quad 750

labo  
#506686 Tack för goda råd.
Det blev ett oväntat val: AC Mud Pro 700. Kunde in te motstå priset då det blev en ordentlig rabatt på den sista 2017.
AC även 5 cm smalare än Suz samt lågt växlad enl säljaren. Men främst frigångshöjden då jag har mycket körning i besvärlig terräng avgjorde.
Kanske kommer det svida då jag vet att Suz är en mycket bra maskin !
Blir spännande onekligen.

Avatar Fallback

Re: King quad 750

Hema  
#506692
labo skrev:Tack för goda råd.
Det blev ett oväntat val: AC Mud Pro 700. Kunde in te motstå priset då det blev en ordentlig rabatt på den sista 2017.
AC även 5 cm smalare än Suz samt lågt växlad enl säljaren. Men främst frigångshöjden då jag har mycket körning i besvärlig terräng avgjorde.
Kanske kommer det svida då jag vet att Suz är en mycket bra maskin !
Blir spännande onekligen.

Huvudsaken att du blir nöjd med ditt köp.

Användarvisningsbild

Re: King quad 750

labo  
#506713 Ja, det är utan tvekan en mönsterbrytning i val av maskin. Bära eller brista !
Kommer att rapportera oavsett om det är bra eller dåligt. Tror ändå att många med svår terräng får med sig lämplig utrustning i sådana här maskiner redan från fabrik.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).