Skördare

Värsta haveriet

49 inlägg 23252 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

GremoNiclas  
#42903 Powershift-lådan på förra gremon. ~x( Lamellerna paj så den slirade på ettans växel. :shock: Tog mig ut till väg på tvåans växel. Beställde låg trailer till verkstan...

Avatar Fallback

Re: Värsta haveriet

Skogsmullle  
#42910 bytte hydraul pump på en röd/svart 840 i tisdags själv..

Avatar Fallback

Re: Värsta haveriet

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44308 Har länge funderat på den här tråden och försökt gå igenom allt som har hänt under dessa år,men har faktiskt svårt att kunna klassa nåt som "värst" :!:
Visst har det varit mycket olika "problem" men det mesta förträngs väl sådär omedvetet,men förmågan att lösa problem hör liksom till en entreprenörs vardag.
När man sen i efterhand analyserar vad som gick snett så blir man alltid att tänka på den där Murphy,alltid är han inblandad.
Ett år så markberedde vi 1500ha och hade en punktering.Ett skifte var på 3 ha och beläget långt ute på en holme så vi hade hyrt en pråm,och det var enda öharvningen den sommarn,och punkteringen då?
Givetvis på den där holmen :grin: Blev å slarva ett reservhjul efter snurrbåten.

Ibland är det väderleken som spökar.Hög/låg lådan på 1270 rök och det var -23 grader,omöjligt att flytta f-nskapet,tog loss lådan och dom hade lovat varmare till nästa dag när vi fick en ny låda,och jovisst,det var bara -20 grader och snöstorm när vi skruva dit eländet med en virkesbil o 2 skotare som väntade på virke (kul å köra maskin :grin: )

Klart mesta jobbet var väl när bakdiffen gick på ena harvdragarn,fick ha bogserhjälp ur skogen,sen när vi var hemma så skulle harven loss först innan man kunde byta diff,men det haveriet var liksom väntat så det kändes inte så j-vligt ändå.

Sen givetvis alla omkullkörningar under 250-tiden,och farsan lyckades att stjälpa en 1840 en gång(det var skickligt) men en kul epsiod från Tyskland -90 kan jag dra:

Vi var nere med en 706/260 o en 260 skotare efter Wiebke-stormen -90.När vi kört en vecka så gick transmissionspumpen i skördarn.Eftersom det var en Linde pump gjord i Ashaffenburg sa våra tyska uppdragsgivare att:
-Dit är det bara 300 km,alltså 2 timmars bilfärd :surp:
Så vi stack till fabriken(men vi hann inte på 2 h :grin: ),stod utanför ett enormt marmor-glas palats med Linde på dörren o tänkte att vi tar väl den havererade pumpen under armen o går in,men sen tänke vi att vi hämtar den senare.
Vilket var tur,inne i glaspalatset var en enorm vestibul med fantastiska mattor och välmejkade tyskor som såg på oss som nåt som katten släpat in,(vi som hade rena,nåja kanske inte så rena overaller indränkta med olja) tror nog vi gjort ännu större succe om vi tagit in pumpen och haft en oljerand efter oss :grin:
Vi var liksom fel,renoveringsverkstan var i en annan stadsdel,men dom hade inte tid så vi fick beställa en ny från Helsingfors :!:
Det fanns ingen ny pump i hela Tysklnd vid den där tiden,allt gick på export och "vår"modell tillverka dom i oktober,det där var i maj.Kändes onekligen lite konstigt att beställa en ny pump från Finland när vi stod på fabriken :grin:

Avatar Fallback

Re:

AKKAMAAN  
#45522
Henrik K skrev:
masterchief skrev:Var det inte via en bildlänk här på forumet, det var en bild på en 941a som tappat kran o hytt?
Sedan om jag inte helt minns fel så var det en länk där infästningen till framaxeln brustit på en skolmaskin också :wink:


Logging in sweden heter den på Youtube.


Avatar Fallback

Re: Värsta haveriet

Hjelms  
#48835 941 ser ut att ha en powernapp.. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48862 Veckan när allt gick på BAJS!!!

Ja värsta veckan skulle man kunna kalla vecka 4. Började me att jag skulle va duktigt och köra en stund förra lördan. Hade en kompis me mig som e Cat motståndare. Håppa in i maskinen och så va de strömtork i Ecologgen... Pörsk tänkte man och min kompis fick sig ett gott skratt... For iväg efter nya batterier och sen iväg till skogs... Han hugga två tre stammar så krasade de till från ena matarvalsmotorn på aggregatet. stängde av och for efter Lastbilen och körde hem till verkstan och rev... hjulväxeln va sopslut!!

Chefen for me båten till sverige på söndagskvällen rang till grangärde och fick dom att stoppa ut en hjulväxel och lastade den kl 12 på natten mellan sön och mån.
Sen bar det av till ABAB i Stockholm och lastade ett nytt klippaggregat.

När jag håll på rev hjulmotorn i verkstan så såg ja av en händelse att ena kvistkniven va nästan av så de va bara att byta dom åxå. Hade som tur ett par nya hemma i reserv for dom ha vart påsvetsade förut. full fart på tisdagen me maskinen sen på onsdagen så small de till och hela J***A infästningen till nivelleringskolven på ena storhjulet lossnade och bröt slut på halva bakramen på maskinen.

Till verkstad igen och vänta på att de skulle bli ledigt i hallen. Inte bara vi som hade sönder.
Där va en Skogs Jan 695:a inkörd. Bultarna i pendelsarmlagret hade gått av och ställt till me lite bekymmer...
I fredags kom ja in i värmen me maskinen och kunde börja skruva lite på den igen... Har man tur kanske den e färdig på tisdag eller onsdag...

Sen ha 570:an som vi har inte betett sig exeplariskt heller slutet på vecka 3 sköt han som kör den en matarvalsmotor på 5000 aggregatet. på måndan sköt han en sågmotor på tisdan sköt han en matarvalsmotor igen och på onsdagen sprack kolvtuben på bakre pendelarmen på torsdagen så börjde den läcka kylarvätska. de va slangarna som går igenom midjan till värmepaketet som de va hål på. Sen ha 550:an me 3000 åxå krånglat elänigt mycke den här veckan...

Allt som hade me skogsmakiner att göra har förvandlats till bajs den här gåångna veckan...

Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48872 Du har inga bilder när fästet till nivilleringen gav sig?? Skulle vara skojj att se om det sprack lika som våran gjorde. Den vart sig inte lik i bakänden direkt!

Avatar Fallback

Re: Värsta haveriet

Joakim_79  
#48979 Det värsta haveriet vi råkat ut för var Maj-08,då våran Valmet 901 skickade ut vevstaken genom blocket,
Blev motor byte ute i skogen,så med skotarens hjälp gick det att byta motor i skogen.
Men en Td 40 var inte det lättaste att hitta!

Avatar Fallback

Re: Värsta haveriet

Torpan  
#49019 Det värsta jag varit med om när kranen på Ergon lade sig jämter på backen. Det gick åt två skotare att lyfta upp kranen där den skulle vara.En omgång nya bultar till svängkransen var allt som behövdes som tur va.Jag har även råkat ut för att byta motor på en 1270 D när det var kallt för en gångs skull.

Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

skogsjan695xl  
#49120 nja det är väll arbetspumpen på 1110en i höstas, annars inget värre (än)

Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49154 Just jo kom på ett spektakel till... Pumplådan på vår 550 skördare så sköt halvvägs upp på lastbilen när vi skulle lasta för ett tag sen... de va lite jobbigt... lyfta ur motor och renovera pumplåda där den stog inne på en svängplan halvvägs uppe på lastbilen i skogen...

Avatar Fallback

Re: Värsta haveriet

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49341
Lukas_Lundstrom skrev:Just jo kom på ett spektakel till... Pumplådan på vår 550 skördare så sköt halvvägs upp på lastbilen när vi skulle lasta för ett tag sen... de va lite jobbigt... lyfta ur motor och renovera pumplåda där den stog inne på en svängplan halvvägs uppe på lastbilen i skogen...


550 är ju i princip samma maskin som jag kör , och kan direkt ur service-synpunkt förstå att just detta glöms bort , med tanke på att lådan endast rymmer 1,5 liter och att oljestickan sitter där den sitter så kan det ju vara så att ren "misskötsel" ligger bakom :ugeek: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49397 På skolans 687 (lr. va den nu hette). Gick nöttes röret av som den pumpar upp oljan igen,när vi gjorde service och skulle tappa ur oljan var det snustorrt!

Avatar Fallback

Re: Värsta haveriet

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49464
Engstrand skrev:På skolans 687 (lr. va den nu hette). Gick nöttes röret av som den pumpar upp oljan igen,när vi gjorde service och skulle tappa ur oljan var det snustorrt!


okej! ..ja det är ju f-n nästan ingen olja när det är "fullt" :surp: ... så trots att det är lite bökigt brukar jag se över detta med jämna mellanrum , ..betydligt lättare än att få haveri :lol: ...det kan man ju få ändå :???:

Användarvisningsbild

Re: Värsta haveriet

Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49470 De ha vi haft på nån maskin åxå att de va typ flera liter olja i pumplådan... bara att plocka bort och byta tätningar i pumparna på utgående axlarna...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).