Socialt (mer om oss)

Liket lever.

27 inlägg 6147 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

halvproffs  
#488248 Oljan är kolsvart och såg inget vidare ut. Finns det en risk med helsyntet då som kanske löser upp gammal skit? Och hur mycket går det i motorn?

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Liket lever.

tallen100  
#488249 Nu vet jag inte riktigt hur din motor ser ut, men på lite äldre Honda så sitter det ju en kort sticka på oljelocket och där ska alltså oljan vara nästan ända upp i hålet... men skulle gissa på ca 1,4 liter annars?
Kan inte tro att det ska vara någon fara att slå i helsyntet, men bäst att höra vad totte säger först :-bd

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

halvproffs  
#488250 Vi anropar @totte för hans analyser. Hallå, hallå totte ! Mayday Mayday :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Liket lever.

tallen100  
#488252 Ja j*vlar glömde snabelaet :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

agrotron  
#488254 Det är inga problem med att gå från en mineralolja till del/helsyntets olja.

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

Erre  
#488292
agrotron skrev:Det är inga problem med att gå från en mineralolja till del/helsyntets olja.

Nej. Men man bör göra ett oljebyte igen lite tidigare än rekommenderad intervall om man byter från mineral till syntet.

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

agrotron  
#488307
Erre skrev:
agrotron skrev:Det är inga problem med att gå från en mineralolja till del/helsyntets olja.

Nej. Men man bör göra ett oljebyte igen lite tidigare än rekommenderad intervall om man byter från mineral till syntet.

Japp så är det.

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

JohannesG  
#488308 Många som fått för sig att deras maskiner börjat läcka efter att de gått över till helsyntet och säger att helsyntet inte är bra av den anledningen. Sanningen är snarare den att dels så löser en helsyntet upp en del skit som bland annat kan ha täppt till något hål, så ett extra oljebyte kan vara bra. Och så tränger helsynteten in längre och hittar därmed små hål och i vissa fall även hål ut. Detta betyder att helsyntet hittar in i fler små skrymslen och smörjer därmed bättre än delsyntet.

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

hlb  
#488310 De gånger jag gått över har jag bara kört varmt ordentligt och sedan bytt ungefär som med sköljolja förr i tiden. Detta med motorer som gått länge och var helt inbeckade.

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

agrotron  
#488311 När jag gått över så har jag också bara varmkört ordentligt utan filter byte. Sen i med ny olja och filter. Att oljan är svart ska man se som positivt. Då har den gjort sitt jobb som det är tänkt. Tagit hand om förbränningsrester osv.

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

agrotron  
#488315

Lite onödigt vetande kanske[emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

totte  
#488393 Kan bara instämma med det som sagts ovan. Vanligtvis finns det inga som helst problem med att gå över till syntetolja. Om motorn är mycket förorenad med gammal sot och koks i kanalerna så kan det finnas anledning att göra ett extra oljebyte.

Nu är Hondas motorer vanligen av hög kvalitet och går sotrent och fint så jag skulle knappast tro att det är nåt problem alls. Men det syns på oljan blir den väldigt snabbt hårt förorenad kan det vara skäl att ge ett extra byte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).