Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kran Alstor

11 inlägg 6108 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kran Alstor

sveakatten  
#488294 Jag har sett att det brukar sitta Farma 3,5 kranar på Alstor, är dessa något att lyfta timmer med, eller är dom alldeles för klena?
Svängen på en sådan, hur är den?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Kran Alstor

Samlarn  
#488298
sveakatten skrev:Jag har sett att det brukar sitta Farma 3,5 kranar på Alstor, är dessa något att lyfta timmer med, eller är dom alldeles för klena?
Svängen på en sådan, hur är den?

Jag har kört ut frötall med min gamla Alstor som hade farma 3,5 kran men de största stockarna i 5,50 längd lyfter man inte hur som utan jag tog en ända i taget.

Användarvisningsbild

Re: Kran Alstor

Vardon  
#488301 Kan vara knepigt vid upplägget med kort kran.

Avatar Fallback

Re: Kran Alstor

Hema  
#488398 Den senaste kranen som de har på sin senaste maskin (840 pro) tycker jag ser väldigt bra ut.
Bild

Användarvisningsbild

Re: Kran Alstor

Samlarn  
#488406
20171228_072239.jpg
En bild från när jag körde fram tallarna, man kan inte lägga superhögt men det funkar.

Avatar Fallback

Re: Kran Alstor

sveakatten  
#488535 Ser väl inte så tokigt ut det där, hittad en Farma så jag funderade på den, men jag tror jag väntar och köper en lite storre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kran Alstor

mrvimek  
#488847
IMG_1869.JPG
IMG_1896.JPG
IMG_1170.JPG

Användarvisningsbild

Re: Kran Alstor

Djt  
#554121 Skal du håndtere tømmer er det vel anvendte penger å gå for palms 2.50 kranen. Det er noe ganske annet enn farma. Palms har 26kNm løftemoment, farma 14kNm, det merker man! 5m lengde er også til stor hjelp ved avlegget.

Användarvisningsbild

Re: Kran Alstor

Vedproducent  
#570864 Nu kan man få Palms 5,40 m kran till Alstorn. Har jag beställt i dag till maskinen som levereras i höst.

Användarvisningsbild

Re: Kran Alstor

777  
#579407 Jag hade en Farma 3,2 meters kran och det var för kort och då hade en granne sin Mowi kran till salu så jag monterade den och det har fungerat bra de 100 timmarna som jag har använt det. Frågan är bara hur länge det håller för den är lite starkare än original....

Avatar Fallback

Re: Kran Alstor

Hema  
#579408 Ring o hör med Alstor vetja. Ser ut som om den passar bra på vagnen. Sedan är det väl alltid bra att försöka dra till sig stocken och lyfta stocken närmare vagnen, så blir brytkrafterna mindre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).