ATV och UTV i skogen

Kranman t1900

65 inlägg 35147 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Hema  
#488216
Knegas skrev:Tack. För röd och grå passar inte ihop förmodar jag? Inte när jag testat i alla fall.

Stämmer precis. Man använder sig av olika för att inte koppla ihop det fel.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#488287 Tackar för tipsen. Nu väntar jag på att ekagårdslådan samt kontakter från atvhuset. Så ska nog allt vara igång innan det nya året. Än så länge har jag bara provlyft ett par stockar men snart blir det full fart i skogen när veden ska hem. :)

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488291
Knegas skrev:Tackar för tipsen. Nu väntar jag på att ekagårdslådan samt kontakter från atvhuset. Så ska nog allt vara igång innan det nya året. Än så länge har jag bara provlyft ett par stockar men snart blir det full fart i skogen när veden ska hem. :)

Köpte du med ramstyrning? I så fall är knapp på styret guld!

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#488295
Uvskogen skrev:
Knegas skrev:Tackar för tipsen. Nu väntar jag på att ekagårdslådan samt kontakter från atvhuset. Så ska nog allt vara igång innan det nya året. Än så länge har jag bara provlyft ett par stockar men snart blir det full fart i skogen när veden ska hem. :)

Köpte du med ramstyrning? I så fall är knapp på styret guld!

Japp. Köpte en begagnad som var fullt utrustad. Även med knapp på styret för ramstyrning och dubbelpump.

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488300
Knegas skrev:
Uvskogen skrev:
Knegas skrev:Tackar för tipsen. Nu väntar jag på att ekagårdslådan samt kontakter från atvhuset. Så ska nog allt vara igång innan det nya året. Än så länge har jag bara provlyft ett par stockar men snart blir det full fart i skogen när veden ska hem. :)

Köpte du med ramstyrning? I så fall är knapp på styret guld!

Japp. Köpte en begagnad som var fullt utrustad. Även med knapp på styret för ramstyrning och dubbelpump.

Häftigt! Ser fram emot rapporter! [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Boppen  
#488509 Och bilder!

Jag ska snart ut och testa min i (lite) snö för första gången tänkte jag!

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#488522 Bilder och rapport kommer. Det är jag skyldig efter allt jag sett från er här och på Youtube.

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#488685
20171229_145232.jpg

Övningskörde lite idag med rivningsvirke.

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Boppen  
#488799 Snyggt! Är du nöjd efter den provturen med rivningsvirket?

Jag var ute och testade i den lilla snö som finns och drivning är ju verkligen ett måste för att ta sig fram! (bilden är dock från efter att jag kom upp på väg)
Insåg dessutom vilket lyft det är med ramstyrning när man ska koppla på vagnen och har lite dålig känsla när man ska backa till :-)

1514586603_img_0700.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#488843 Absolut är jag nöjd. Jag har tyvärr inte fått igång ramstyrningen än. Märkte igår Hur mycket den genar i kurvorna. Idag ska jag testa lite riskörning.
Fastnar det snö i drivrullarna?

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#488850
20171230_105300.jpg


Väldigt glad att slippa handlasta detta vresiga äppelträdet.
Kommer nog hitta många användningsområden till den här vagnen. [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Boppen  
#488869
Knegas skrev:Absolut är jag nöjd. Jag har tyvärr inte fått igång ramstyrningen än. Märkte igår Hur mycket den genar i kurvorna. Idag ska jag testa lite riskörning.
Fastnar det snö i drivrullarna?

Jag märkte inte av att det fastnade nån snö nu iallafall. Men jag körde inte så mycket heller. Och när man kör i snö märker man hur mycket den genar ;) Ramstyrningen är guld värd, utan den hade min vagn stått kvar i skogen nånstans mellan två träd :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

Knegas  
#489071
värmSkog skrev:
Knegas skrev:En annan fråga. Vad heter kontakttypen? Behöver köpa en så jag får el från batteriet på fyrhjulingen till aggregatet
20171227_104930.jpg



Den gråa? Den röda är ramstyrning.
Var kan det finnas att köpa?


Om du bläddrar ner på denna sida så kan du hitta både den röda och den gråa kontakten

https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/vinschtillbehor/vinsch-elektronik.html


Jag beställde från Atvhuset de grå kontakterna. Men hur jag än testar så passar det på den grå kontakten på aggregatet. Finns det olika typer även av de grå varianterna? Eller olika fabrikat? Den går på lätt till hälften sen tar det tvärstopp. Jag köpte i och för sig 2 kontakter så i nödfall så byter jag den på aggregatet också.

Användarvisningsbild

Re: Kranman t1900

värmSkog  
#489102 Ja tyvärr så tycks det finnas olika

https://www.parts-express.com/cat/high-current-dc-power-connectors/1569

Avatar Fallback

Re: Kranman t1900

Hema  
#489186
Knegas skrev:
värmSkog skrev:
Knegas skrev:En annan fråga. Vad heter kontakttypen? Behöver köpa en så jag får el från batteriet på fyrhjulingen till aggregatet
20171227_104930.jpg



Den gråa? Den röda är ramstyrning.
Var kan det finnas att köpa?


Om du bläddrar ner på denna sida så kan du hitta både den röda och den gråa kontakten

https://www.atvhuset.se/atv-tillbehor/vinschtillbehor/vinsch-elektronik.html


Jag beställde från Atvhuset de grå kontakterna. Men hur jag än testar så passar det på den grå kontakten på aggregatet. Finns det olika typer även av de grå varianterna? Eller olika fabrikat? Den går på lätt till hälften sen tar det tvärstopp. Jag köpte i och för sig 2 kontakter så i nödfall så byter jag den på aggregatet också.

Om stiften är samma, så kan du med en spårmejsel (platt), lossa stiften och sedan trycka på den nya kontakten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).