Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195189 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#473576 Tjena @vedproducent
Det är torkade kilon. Jag är ingen storsäljare så hel koll på läget har jag inte. Har ej heller haft sådana här pallar innan. Men nu är dom vägda iaf.
Någonstans mellan 2-3 kr/kg ?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#473584
stektlök skrev:Tjena
Det är torkade kilon. Jag är ingen storsäljare så hel koll på läget har jag inte. Har ej heller haft sådana här pallar innan. Men nu är dom vägda iaf.
Någonstans mellan 2-3 kr/kg ?

Med två kr kg så är priset ungefär 570 kr m3 så det är väl ett rimligt pris. Jag tar 550 kr m3 plus transport. Men det är du och inte jag som ska bestämma ditt pris.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#473593
Vedproducent skrev: Så med 11 säckar på 1 m3................................................

Nej Stegmaster jag har inget patent utan använder ett stativ och jag gör det själv.


Just ja, bara ca 11stk 60l säcker blir det av 1m3 rå ved i säck, efter man räknat om från färsk til torr ved. (10% minskning), så det blir inte 13stk som jag skrev tidligare. :oops:
(Har aldrig testat detta i praksis, så tog bara tal från teorien och glömde torkeminskningen.) :-b


OK, sen du handterar så stora volumer, så funderadet jag bara på om du hadde listat fram nåt ekstra smart/billig sätt att göra denna ompackning. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#473604
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Så med 11 säckar på 1 m3................................................

Nej Stegmaster jag har inget patent utan använder ett stativ och jag gör det själv.


Just ja, bara ca 11stk 60l säcker blir det av 1m3 rå ved i säck, efter man räknat om från färsk til torr ved. (10% minskning), så det blir inte 13stk som jag skrev tidligare. :oops:
(Har aldrig testat detta i praksis, så tog bara tal från teorien och glömde torkeminskningen.) :-b


OK, sen du handterar så stora volumer, så funderadet jag bara på om du hadde listat fram nåt ekstra smart/billig sätt att göra denna ompackning. :-bd

Det var för några år sen jag sålde lastbilslass med småsäckar. Tycker inte det passar mig då jag blir mera sårbar då en kund som köper flera lass ett år helt plötsligt slutar med ved tex. Jag levererar hellre samma volym till 100 olika kunder själv. Men då hade jag några skolungdomar som hjälpte til. Nu handlar det inte om jättemånga säckar runt 2000 st om året och det räcker när jag gör det själv. Men nej inget patent där och det är en svår nöt att knäcka att få en smidig billig och snabb packning.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#473606 Använder ni pack-kanal eller använder ni vedsvingen när ni packar i småsäck.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#473607 Jo det här med antalet säckar från 1 m3 lösved. Jag skrev ju 11 st 60 litersäckar på en kubik. Det är alltså packat av torr ved. En löskubik om du travar upp den blir cirka 650 liter vilket norsk ved också säger. Ska du ha rätt mått i säcken 60 liter går det då 11 st på en kubik torr ved. Räknat från rå ved så får du dra av 8-10 procent till vilket blir 10 st 60 litersäckar på en löskubik. Det är väl lite si och så med innehållet i väldigt många säckar. Men jag har aldrig förstått hur dom norska vedsäljarna räknar som säljer en 60 litersäck för 60 kr och en löskubik för 900 kr. Så jättekul kan det väl inte vara att packa ved i småsäckar?

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

JensSkoog  
#480670 Dyker upp i tidningarna varje år - vilken ved är bäst :wink:

https://www.dinside.no/bolig/veden-som- ... 1509917774

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#488242 Det går tydligen riktiga vägen här i Norge med.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsli ... alg-av-ved

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#488243
stegmaster skrev:Det går tydligen riktiga vägen här i Norge med.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsli ... alg-av-ved

En ökning med 0,7 procent. Lite överdriven rubrik tycker jag. Tyder ju snarare på att det har försvunnit många vedproducenter och de som är kvar producerar mer men sammanlagt är volymen i stort oförändrad och borde vara inom felmarginalen för mätningen.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#488247 Jo tidninger gör ju allt för att generera klikk på sina sajter, sen er ju inte siffror för 2017 med.
Det er ju annars bare lite gissningar efter dom snakkat med några få säljare som anses för 2017.
(Det er vel ökningen mellan 2015-2016 du visar til på ynkliga 0,7%??)

Og tror du har helt rett med att det blivit betyligt färre tillverkare, men mer på oss som finns kvar.
Så tycker jag det ser ut för mig lokalt ochså.
Vi er i praksis slutsolgt numera, det stora problemet nu er att skaffa nog virke inför nästa sesong. :???:
Vi hinnar av olika skäl inte hugga like mycket själv denna sesongen, och några virkesköpare jag har kontaktat har inte hört av sig. :-ss

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#488263
stegmaster skrev:Jo tidninger gör ju allt för att generera klikk på sina sajter, sen er ju inte siffror för 2017 med.
Det er ju annars bare lite gissningar efter dom snakkat med några få säljare som anses för 2017.
(Det er vel ökningen mellan 2015-2016 du visar til på ynkliga 0,7%??)

Og tror du har helt rett med att det blivit betyligt färre tillverkare, men mer på oss som finns kvar.
Så tycker jag det ser ut för mig lokalt ochså.
Vi er i praksis slutsolgt numera, det stora problemet nu er att skaffa nog virke inför nästa sesong. :???:
Vi hinnar av olika skäl inte hugga like mycket själv denna sesongen, och några virkesköpare jag har kontaktat har inte hört av sig. :-ss

Så är det!
Sen ska man ju som du säger ta enstaka säljares snack med en nya salt. Han som uttalade sig nu ser ut att startat 2013 med förluster varje år sen dess. 2016 var förlusten drygt 2,6 miljon på en omsättning på drygt 7,7 miljon. Visst har hans omsättning ökat varje år men det har förlusterna också. Så på något sätt så har ju inte vedmarknaden varit så stark/bra som han hoppats på med redovisade förluster med ganska många miljoner.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#488273 Det som är intressant är ändå att se trenden. Åren 2012-2016 är minskningen 26 procent. Då var det ändå en kraftig nedgång innan också men det är kanske lite fel att ta med rekordåret 2010 och året efter. Minskningen är cirka 2 TWh och har så varit sen i alla fall runt 2005. Det vi kanske kan se nu är att minskningen stannat av och i bästa fall på väg lite uppåt.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Aspenlid  
#488487 Tjena! Ni som håller på med mycket storsäck, vilka är bäst till vettigt pris? Gärna med öppningsbar botten..

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#488492
Aspenlid skrev:Tjena! Ni som håller på med mycket storsäck, vilka är bäst till vettigt pris? Gärna med öppningsbar botten..

Bäst är utan tvekan Espegards notsäck. Den är också dyrast att köpa. Men med den hållbarheten tror jag det i längden blir billigare än 1 m3 engångssäckar som väl annars är billigast att köpa.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#488502
Aspenlid skrev:Tjena! Ni som håller på med mycket storsäck, vilka är bäst till vettigt pris? Gärna med öppningsbar botten..

Min erfarenhet säger Espegards notsäckar. Mina äldsta är 7-8 år utan defekter. Visserligen har de nya säckarna blivit lite tunnare sedan dess. Andra storsäckar som jag provat har hållit 1-3 år.
Knuten till säcktömningen kan vara svår att få upp då veden trycker på. Man får prova sig fram, den kan vara rätt enkel. Jag vet att några helt enkelt skär av repet och sätter in ett nytt. Det tar dock en del tid att träda in ett nytt rep.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).