Öppna kategorin

Hur uppnå en viltstam i balans?

35 inlägg 6204 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

bgsentr  
#488124
jannee skrev:En bekant i grannskapet köpte för knappt 10 år sedan en fastighet. För att finansiera slutavverkade han ca 25 ha, planterade något år senare med 55 000 granplantor men ÄVEN med 5 000 tallplantor.
Vi alla skojade med honom och undrade varför?
- Eftersom jag också jagar räknar jag tallplantorna som viltfoder, och ja i dag finns det inte en obetad tallplanta.
Sådan är verkligheten här nere.
Däremot fungerar det bra med ENDAST tall runt Kosta - Orrefors trots gott om älg.

Föredömligt att utfodra älgarna själv och inte låta någon annan göra det :-bd

Elmia
Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

torpöbo  
#488139
husqvarna_med_sthil skrev:Just när det gäller älgjakten verkar väldigt många sitta på en jakträtt som inte jagar. Ser jag ju här hemma, bara i början vi är fullt gäng sedan är vi några få som får försöka få ikull tilldelningen.


Känner igen det där, hemma så korrelerar det med införandet av löshundsjakt på älg. När vi drevade sköt vi ofta fullt första veckan, nu tar älgarna hela säsongen att nedlägga om de ens blir skjutna trots överflöd av hundar. Folk tröttnar tyvärr till slut på att vänta på bra hundjobb och stannar då hellre hemma än är i skogen..... Hundförarna klagar på att inga vill vara med och hjälpa till...

Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

runejo  
#488145
jannee skrev:En viltstam i balans, som skogsägare vill jag då ha det som det var på 40 och 50 talet. Då fungerade både tall och granföryngrar sig utan en massa betesskador.
Däremot tycker nog jägarna att viltstammen idag är i balans eftersom det är de som sköter avskjutningen :mrgreen:
Nu har vi dessutom fått in kronhjort vilket jägarna tyvärr nonchalerar.
På den "gamla goda tiden" hade dessa marodörer likviderats omgående.

Har du marken i ett skötselområde för kron då? Annars kan jägarna inte göra mycket åt dom. Ja skjuta kalv kan dom ju såklart.

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

bgsentr  
#488146
torpöbo skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Just när det gäller älgjakten verkar väldigt många sitta på en jakträtt som inte jagar. Ser jag ju här hemma, bara i början vi är fullt gäng sedan är vi några få som får försöka få ikull tilldelningen.


Känner igen det där, hemma så korrelerar det med införandet av löshundsjakt på älg. När vi drevade sköt vi ofta fullt första veckan, nu tar älgarna hela säsongen att nedlägga om de ens blir skjutna trots överflöd av hundar. Folk tröttnar tyvärr till slut på att vänta på bra hundjobb och stannar då hellre hemma än är i skogen..... Hundförarna klagar på att inga vill vara med och hjälpa till...

Så är det här också, förr hade vi en riktigt bra drevkedja som fick med sig älgarna.
Tyvärr tröttnade nog många drevkarlar när de framdrivna älgarna inte sköts.
Det ska sparas den och det ska räknas taggar och man måste skjuta 2 kalvar före varje vuxen och ditt o datt
Så nu är det ett par barnfamiljer som går lite på skogsvägarna, mest tur om de får med en utvecklingsstörd älg
Resten av jakten bedrivs med någon bra hund och resten odugliga
Och ställs det då en älg, ja det kan ni ju räkna ut att antingen fel sort eller i fel ordning
Jägarna blir självklart färre och älgarna fler :oops:

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

jannee  
#488147 Jägarna har licens/eller tillstånd att skjuta ETT kron, men intresset är lika med nada.
Intresset hos jaktlagen verkar vara mest att lägga ned några bockar därefter någon stor älg sedan tryter viljan.
Totalt är det nog ett 40 tal jägare som är ute första dagen på bock och första dagarna på älg sedan lyser de flesta med sin frånvaro. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

husqvarna_med_sthil  
#488173
torpöbo skrev:
husqvarna_med_sthil skrev:Just när det gäller älgjakten verkar väldigt många sitta på en jakträtt som inte jagar. Ser jag ju här hemma, bara i början vi är fullt gäng sedan är vi några få som får försöka få ikull tilldelningen.


Känner igen det där, hemma så korrelerar det med införandet av löshundsjakt på älg. När vi drevade sköt vi ofta fullt första veckan, nu tar älgarna hela säsongen att nedlägga om de ens blir skjutna trots överflöd av hundar. Folk tröttnar tyvärr till slut på att vänta på bra hundjobb och stannar då hellre hemma än är i skogen..... Hundförarna klagar på att inga vill vara med och hjälpa till...

Gå drev här är inte möjligt och nästan samtliga av våra älgar skjuts för hund.

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Reymond  
#488174 Varför pratar man mest bara om älg när det gäller betad tall! Grundorsaken är till stor del att det inte finns mycket mer att käka på vintern när rådjuren utarmar markerna på lämplig föda för älgen. Älg gillar inte beta av björk. Då hade det ju funnits hur mycket mat som helst i södra halvan av Sverige. Det hålls möten om älgförvaltning som jag tycker många gånger är rena parodin. Försöker man framhålla att vi måste höja blicken och försöka förstå hur allt hänger ihop i naturen blir man mestadels förlöjligad och det pratas skit bakom ryggen. Givetvis av dom mest fanatiska jägarna som verkar besatta av att ha så mycket klövvilt som möjligt. Långt mer än vad dom ändå skjuter av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

uffejohan  
#488179 Ett problem är att många jägare inte är markägare, ibland t.o.m. i majoritet i de beslutande församlingarna. I den kretsen finns inte alltid förståelsen i att hålla ner stammen. Jag ringde förra veckan till en representant för älgskötselområdet och hade önskemål om skyddsjakt på en äld eftersom jag sett en del betade tallplantor. Svaret gjorde mej mycket irriterad.
-Nej, vi måste komma ut och konstatera skadorna senare för att kunna besluta om skyddsjakt.
- Jag har en älg gående hela vintern på samma ställe och han tar varenda osprutad tallplanta. Att vänta till "senare" innebär ju bara att skadan redan är skedd.
Jag vill påstå att förståelsen för skogsägarens dilemma saknas hos icke markägande jägare. Vi försöker anpassa trädslag utifrån rekommendationer och erfarenhet, sedan får vi inte bekämpa skadegörarna.

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

torpöbo  
#488187 Varför pratar man i skogägarled så lite om rase och viltvård? De gånger jag försökt med trådar här på forumet möts man allt som oftast med kalla handen.
Om man ökar den totala andelen biomassa i skogen, då lär ju sanolikheten för betning av den enskilda plantan minska. Som skogsägare har man en jättemöljlighet att plantera vide, tall och dyligt på mindre produktiva ytor. I vissa slötselområden har jägarna gjort detta. Om vi ska skyddsjaga älg så fort vi har betning på plantor, då lär vi få nöja oss med 50-talets nivå på viltstammar.

Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488189 1950-talsnivå på viltstammarna vore kanske inte helt fel för så väl tillväxt som för den biologiska mångfalden. :-BD
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 27 dec 2017, 10:26, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

isteskog  
#488200 Håller med Niking! :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Foxtrot Echo  
#488230 Följer med intresse den allmänna diskussionen om viltstammar och bete, så även denna tråd. Som vanligt finns många åsikter och mindre kvantifierad fakta. Hur många älgar per 1000 ha har ni i vinterstam (efter den årliga avskjutningen). Hur många älgar har ni bete till under vintern, för att betestrycket ska vara ok? Hur ska fördelningen mellan vuxna, hon, han -djur samt kalvar vara? Och hur såg motsvarande ut när det var "lagom" (på 50 talet?)?

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

jannee  
#488237 Man behöver inte inventera, ej heller veta hur många djur av respektive ras det fanns då eller då.
Räcker med att bara gå ut i naturen och bese eländet.
Har gjort slutavverkningar i varierande storlek redan från 70 talet.
De tidigaste nyplanteringarna använde jag mig bara av obehandlade plantor - både tall och gran - allt gick till en början bra = 5 till 7 år.
Därefter började eländet.
Först började älgen toppa de fem till åttaåriga tallplantorna, senare kom rådjuren till att toppa nysatta granplantor.
Fick börja med att behandla dem mot vilt, hjortronolja var ett bra medel men även produkter från plantskolan varav en del fungerade medan andra inte fungerade alls.
Numera måste man årligen behandla plantorna tills de nästan nått manshöjd.
Som lök på laxen har nu kronhjorten och vildsvinen också hittat hit. :mrgreen:
Nää det var allt bättre förr - inte tal om annat :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Reymond  
#488240 Vinterstam ca 6 djur efter avskjutning. 2-3 djur finns bete till. Rådjuren håller rent från marknivå så därför väldigt lite mat. Avskjutning 50/50 mellan vuxna, kalvar 50 av totalen. Minns inget från 50 talet. Men minns om det sköts något i småland början på 60 talet så var det mycket ovanligt. Kommentar: Dom stora problemen med viltbetning började på 80 talet när räven drabbades av skabb, rådjur förökade sej ohämmat,
Började beta ner både tall o raselövet. Granen betades också vilket aldrig hänt tidigare. Detta har vi levt med sedan dess. Men det ser nu lite ljusare ut då lodjurstammen ökar och även räven återhämtat sej något. Finns även en del kloka jägare som förstått vad som har gått snett och kan hålla in med skottet om det kommer en fin räv. Att det skjuts en hel del lodjur illegalt vet ju dom flesta. Riktiga jägare som har respekt och kunskap om naturen. Även allmänheten vet om det. Synd att oärliga jägare skall förstöra ryktet för dom seriösa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Hema  
#488241 På jägarskolan lärs det ut att om man vill ha vilt att skjuta så får man hålla nere rävstammen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).