Öppna kategorin

Hur uppnå en viltstam i balans?

35 inlägg 6202 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur uppnå en viltstam i balans?

Reymond  
#488035 Har fastighet i Kronobergs län med alldeles för mycket rådjur och i viss mån älg. Kron och dov har även börjat synas. Tallföryngring och rönn asp sälg ek blir ingenting av. Har varit problem sedan rävskabben härjade som bäst med början på 80-talet. Räven har sedan dess aldrig riktigt återhämtat sej. Till följd av det har rådjuren ökat ofantligt. Dessa anser jag är dom största skadegörarna i skog o natur. Dom äter upp väldigt mycket som är begärligt för älgen långt innan det kommer upp i beteshöjd. Dessutom utarmas biologisk mångfald RASE träden inte har en chans och växa upp till stora träd.
Det vi nu vet är att vi under några års tid har fått en svagt ökande lodjurstam. Tack o lov.
Är naturen så förnuftig så den reparerar sej själv? Det verkar så. Vi har även en liten men stabil rävstam som kan hjälpa till o decimera rådjuren. För jägarna klarar inte av det. Inte så konstigt när älg o grisjakt tar all tid.
Så jag är övertygad om att vi behöver hjälp av lo och räv att återskapa balans i naturen.
Tyvärr så hör man mycket negativt från jägarhåll. Tex skjut gräv o tig etc. Obs lodjursstammen skall givetvis också decimeras när den blir för stor och skyddsjakt.
En fråga till er som har fastigheter uppe i tex Dalsland där lodjurstammen har ökat rejält. Kan ni plantera vad ni vill utan att rådjuren förstör? Slipper ni spruta plantorna. Hur mår älgstammen? Slaktvikter kalvar?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

sundelius  
#488062 Vi har haft gott om lodjur så länge att det nästan tagit slut på rådjur i skogen (de djur som lärt sig att hålla till i samhället undantagna)
Följden har blivit att de flesta lodjuren har blivit tvugna att flytta för det har blivit brist på föda. Så just nu har vi en svagt ökande rådjur stam vilket jag bara ser som positivt, så lite rådjur var det.
Älgstammen är i mina ögon för stor, jag får inte upp någon tall. Även detta håller på att ordna sig då det är väldigt ont om kalv. Min personliga åsikt är att det beror på brist på föda
Det jag just nu är mest vaksam på är att vi håller på att bygga upp livskraftiga stammar av dov och kronhjort :shock: .
Jag får ju som sagt inte upp tall så kommer det en skadegörare på gran också så blir det jobbigt på riktigt
Vildsvinen ökar kraftigt också men det är än så länge inte sådana problem som söderöver

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Reymond  
#488064 Tack för info. Förutom dåligt med älgkalv här nere har dessa ofta låga slaktvikter 30- 50 kg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Bax  
#488072 Naturen är aldrig i balans, den är alltid i svängning.
Min personliga åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488074 Precis! Däremot kan människan idag sätta en godtycklig ribba för t.ex. viltstammarna och se till att den inte överskrids. Men exakt var denna ribba ska ligga på, finns det ju många åsikter om...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Reymond  
#488085 Ja Niking det är svårt att sätta en ribba. Men jag anser ändå att vi människor måste väl ändå ta till oss av fakta från skogsbruket, trafikolyckor etc att vi bör försöka minska skadorna. Skall vi ta det enkelt att hade inte dom flesta jägare varit räv och lodjurshatare utan sett dessa som en naturlig del ute i jaktmarkerna så hade vi haft en annan situation. De kunde jagats som annat vilt dvs decimerats men inte som nu allt skall skjutas bara för att det är så trevligt o fint att ha alla dessa rådjur. Som man i många fall ändå inte hinner eller bryr sej om att jaga.
Jag inbegriper inte vargen i denna disskussion. Den är ett mycket allvarligare problem där jag helt o fullt förstår jägare hund, boskapsägare,renskötsel etc att det är ett jätteproblem. Alla måste ställa sej frågan varför vi en gång utrotade både varg och vildsvin.
En stam av räv och lo räcker för att återskapa mycket. Älgstammen är ju enkelt att hålla på en lagom nivå med hjälp av bössan. Men återigen många åsikter som försvårar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

jannee  
#488086 En viltstam i balans, som skogsägare vill jag då ha det som det var på 40 och 50 talet. Då fungerade både tall och granföryngrar sig utan en massa betesskador.
Däremot tycker nog jägarna att viltstammen idag är i balans eftersom det är de som sköter avskjutningen :mrgreen:
Nu har vi dessutom fått in kronhjort vilket jägarna tyvärr nonchalerar.
På den "gamla goda tiden" hade dessa marodörer likviderats omgående.

Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

gonzzos  
#488091 D är jävla lustigt hur åsikterna om djur i skogen kan skifta mellan jägare och skogsägare skälv tillhör jag något så ovanligt som båda delarna. Jag har faktiskt lite svårt att se dom avgrunds skillnader som alltid målas upp av dom olika sidorna här. Vad man kan konstatera är att med konfrontation kommer inga bekymmer lösas. För mig är även viltet i skogen en tillgång hur lustigt d än kan låta, klart som faen att d käkas lite av d som växer men d borde kunna generera några kronor in i form av kött eller arrendepengar kan man tycka. Jag har vart motvalls kärring i alla tider och på våra fastigheter i Småland har vi fortsatt att plantera tall på dom ställen där d ska vara tall, och gran på sin plats. Trivs eller ej men d har lyckats bra. Har en känsla av att d blivit en ond cirkel av älg och tall snacket och man där av slutat med tall vilket resulterat i att dom ställen som planterats råkat än sämre ut.
På våra fastigheter i jämtland har vi mera älg än i Småland men där finns betydligt mera tall planterad och där är dom betes skadorna som finns ganska små.
Självklart finns d områden som är illa åtgångna men d hjälper liksom inte å vinna skitsnacks kampanjen här utan d handlar nog mera om att ta ner diskussionen på mark nivå så att säga. Va d gäller hjort rå å svin får man nog ta det med jägarna på marken där dom har stora möjligheter att påverka, när d gäller älg är d så att den enskilda jägarn har små möjligheter att göra så mycket åt avskjutningen. Här ligger d oftast på vvo eller älgskötsel omr,vilka man kan konstatera fungerar olika bra. D finns säkert exempel där den gamla länsstyrelse tilldelningen fungerade bättre än dagens system.
Hur som en nära dialog med skog å jakt på lokal nivå är nog d bästa sättet att komma framåt

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

jannee  
#488098 Du gonzzos måste förstå att det är stor skillnad från område till område.
På mina marker har jag tidigare haft ca 10 % tall men nu fungerar det inte att över huvud taget att sätta en tallplanta.
Däremot går det bra med tall där tallen utgör 50 % eller mer av skogsinnehållet - som det är på vissa ställen runt Tenhult.
Jägarna sparar medvetet för att få en så stor viltstam som möjligt och då självfallet på skogsägarnas bekostnad, inte tu tal om annat.

Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

Granstorp  
#488102 Min far brukar säga att älgförvaltningen och svenska kyrkan blir det aldrig någon ordning med[emoji1]

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

bgsentr  
#488103 De största skurkarna är ju länstyrelsen och skogsstyrelsen som tillät älgstammen att växa ohämmat under 70 och 80 talet
Hade nivån som var före 1970 hålls så hade vi inte haft den här diskussionen idag!

En oerhört provocerande sak är alla dessa markägande jägare som bara planterar gran, när man frågar varför så får man oftast svaret att: jag har bara granmark! Det är i princip aldrig sant, alltid finns det en kulle som ska ha tall.
Det är även bra att blanda in tall i granbestånd för mångfald och stormfasthet.
Undrar om dessa granplanterande jägare någon gång funderat på vad en älg livnär sig på

Användarvisningsbild

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

gonzzos  
#488108
jannee skrev:Du gonzzos måste förstå att det är stor skillnad från område till område.
På mina marker har jag tidigare haft ca 10 % tall men nu fungerar det inte att över huvud taget att sätta en tallplanta.
Däremot går det bra med tall där tallen utgör 50 % eller mer av skogsinnehållet - som det är på vissa ställen runt Tenhult.
Jägarna sparar medvetet för att få en så stor viltstam som möjligt och då självfallet på skogsägarnas bekostnad, inte tu tal om annat.

Ja du Janne du ser va lätt d blir broms i maskineriet. Hur som lär du inte ha några bekymmer mä skogen pga älg iaf då du valt att inte plantera tall. Har en känsla av att d stora bekymmer med älg och tall många gånger är något man hört av någon annan eller som grannen råkat ut för, mina erfarenheter av tall plantering är iaf inte så dåliga som man hör av andra. För övrigt har jag och mina jämthundar vart och dragit vårt strå till stacken med några hundra älgar avklarade under åren som gått.

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

bgsentr  
#488112 Självupplevt för min del, värderat av skogsstyrelsen till1,6milj (2013) iförlust över en omloppstid

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

jannee  
#488114 En bekant i grannskapet köpte för knappt 10 år sedan en fastighet. För att finansiera slutavverkade han ca 25 ha, planterade något år senare med 55 000 granplantor men ÄVEN med 5 000 tallplantor.
Vi alla skojade med honom och undrade varför?
- Eftersom jag också jagar räknar jag tallplantorna som viltfoder, och ja i dag finns det inte en obetad tallplanta.
Sådan är verkligheten här nere.
Däremot fungerar det bra med ENDAST tall runt Kosta - Orrefors trots gott om älg.

Avatar Fallback

Re: Hur uppnå en viltstam i balans?

husqvarna_med_sthil  
#488121 Just när det gäller älgjakten verkar väldigt många sitta på en jakträtt som inte jagar. Ser jag ju här hemma, bara i början vi är fullt gäng sedan är vi några få som får försöka få ikull tilldelningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).