Uppvärmning

<______Bära ved______>

38 inlägg 19221 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

PPA  
#487593 Funderar på en tillbyggnad där man kan ställa en skopa å sen köra på dessa grabbars modell

https://youtu.be/s6U1P8ZszTU

Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487613 Man kan få motion av ett löpband utan att gå på de :D

Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

Palakangas  
#487642
molnia skrev:Själv tycker jag att det är mkt enklare att bära 2 tunga korgar än en, slurfi, gör en till så får du bättre balans när du bär :-BD

Det var därför jag i många år använde min Mors knep. Ett rejält förkläde med midjebälte från ett tvåpunktsbälte.

Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

häsmyra  
#488068 Bär i uppskurna oljedunkar.
20 liters, de lite mer rektangulära.
Med halvmetersved får man med sig 60 liter i varje näve.

Användarvisningsbild

Re: <______Bära ved______>

ananders  
#488077 Jag lastar i bakskopan på traktorn och kastar ner genom ett fönster, går ner 7 skopor och på vintern räcker det 3 veckor.

Användarvisningsbild

Re: <______Bära ved______>

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488172
@Mangan skrev:Vad väger själva ställningen?

Jag har inte vägt den mest för att jag har ingen riktigt bra våg för sånt
men jag lär väl få skaffa en till verkstaden för framtida vägningar, tänkte en typ fiskevåg.
Nu har även frugan testat VEBOA1 och den är för stor helt enkelt, ska minska ner den lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

Hema  
#488220
Slurfi skrev:
@Mangan skrev:Vad väger själva ställningen?

Jag har inte vägt den mest för att jag har ingen riktigt bra våg för sånt
men jag lär väl få skaffa en till verkstaden för framtida vägningar, tänkte en typ fiskevåg.
Nu har även frugan testat VEBOA1 och den är för stor helt enkelt, ska minska ner den lite.
Om du har en vanlig digital badrumsvåg kan du ju väga först dig med korg och sedan utan, så ger skillnaden vikten.

Användarvisningsbild

Re: <______Bära ved______>

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488262 Nu har jag kapat ner VEBOA1 så den är numera VEBOA2, minskade 10cm på höjden
och ska prova den ett tag och få lite fler åsikter om den innan jag gör en mer färdig produkt.
Jag gissar att den inte väger många hekto men återkommer asap.

   TS
Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

drabant  
#488329 Bananesker

Användarvisningsbild

Re: <______Bära ved______>

halvproffs  
#488408
ocke skrev:Grymt snygg!

Själva bär jag bara in ved till kaminen så det blir inte så ofta. Brukar köra Ikeas plåa påse storlek stor.


Samma här! Väger ingenting och man skräpar inte ner på golven. Håller hur bra som helst.

Användarvisningsbild

Re: <______Bära ved______>

rokon  
#488531 Jag öppnar luckorna ned till pannrummet och sedan bär jag fram veden med hjälp av traktorn och tippar ned några skopor meterved, rationellt skall det vara.

Användarvisningsbild

Re: <______Bära ved______>

rokon  
#488532 Sedan hamnar det på golvet i utrymmet för några kubikmeter ved nere i pannrummet.

Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

Hema  
#488534 Första året i huset så fick det bli att ta in veden i mindre flyttlådor, men de lådorna blev nästan som kyllådor och veden torkades inte upp lika bra som när den är i vedkorgar. Men håller med om att det är alltid skönt att slippa allt skräp. Har en bottenskiva och en sarg som behåller en del iaf i mina vedkorgar.

Avatar Fallback

Re: <______Bära ved______>

Hema  
#488537
rokon skrev:Sedan hamnar det på golvet i utrymmet för några kubikmeter ved nere i pannrummet.

Ser trevligt ut. :-bd

Staplar du veden i källaren eller plockar du veden allt efter som? Samt upplever du att du tappar en del värme varje gång du öppnar luckorna? Om ja, skulle det isf kanske kunna funka att ha ett kyldrapperi på skena som man ser att lastbilarna har, som levererar mat?

Användarvisningsbild

Re: <______Bära ved______>

rokon  
#488551
Hema skrev:
rokon skrev:Sedan hamnar det på golvet i utrymmet för några kubikmeter ved nere i pannrummet.

Ser trevligt ut. :-bd

Staplar du veden i källaren eller plockar du veden allt efter som? Samt upplever du att du tappar en del värme varje gång du öppnar luckorna? Om ja, skulle det isf kanske kunna funka att ha ett kyldrapperi på skena som man ser att lastbilarna har, som levererar mat?

Tackar, jag har utrymme mellan en stödmur till vänster och vägg där jag kan ha 2 staplar, den traven man kan skönja till vänster är det inte mycket kvar av den andra går nästan upp till tak. På så vis kan jag ha eftertorkad ved av två sorter till hands medans det nyinkastade som har en del snö på sig torkar. I görligaste mån så tar jag sedan från det nedkastade. Bara en del staplar jag. Brukar bli av det sista som ligger kvar på golvet innan jag tömmer ned mera. Sopar alltid ihop böset när det är tomt och spar i en kartong, en sopskyffel av det och 2 tidningspapper och lite finhuggen ved vid tändning. Nej det kyler inte på så mycket då jag stänger luckorna medans jag fyller skopan när det är kallt. Bilderna tog jag nyss och det är nu -19 grader C. Lite svalare blev det. Ackumulatortank och panna ger ju ifrån sig lite värma som magasineras i de murade väggarna så det jämnar ut sig. Snittemperaturen brukar ligga på ca 15 grader där nere, jag har inget element i pannrummet. Luckorna har väl ca 12cm isolering, draperi skulle bli ivägen för vedtraven, kanske en lösning i form av en rullgardin skulle funka?
Men trots rejäla vintrar här så funkar det bra nog ändå som det nu är.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).