Motorsåg och handhållet

Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

7 inlägg 4677 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

Joel Berg  
#487762 Hej,
har råkat ut för ett (enligt mig) märkligt problem med min Husqvarna 435 (som funkat felfritt fram tills detta). Monterade ett annat svärd och kedja häromdagen och upptäckte då att kedjan gick trögt att dra runt för hand, även om kedjan var löst spänd. Tänkte att den knep någonstans men icke. Tog väck svärd och kedja och snurrade på kopplingstrumman. Då roterade även kopplingen. Tog då väck kopplingen och snurrade på kopplingstrumman men även då snurrade vevaxeln. Grävde vidare och insåg att snäckväxeln, som driver oljepumpen, sitter fast på vevaxeln (snäckväxeln sitter ju sedan fast i kopplingstrumman vilket förklarar att allt snurrade). Förstår inte riktigt hur detta är tänkt att fungera samt vad som fallerat i mitt fall. På de sågar jag skruvat på förr så har snäckväxeln suttit löst på vevaxeln (och därmed tillåtit vevaxeln att rotera fritt med snäckväxeln stilla tills kopplingen tar tag i kopplingstrumman och därmed driver med snäckväxel och kedjesmörjning). Denna typ är någon slags nylon/plasthistoria som sitter hårt på vevaxeln. Har något hänt med materialet som fått det att krympa och därmed nypa för hårt om vevaxeln? Det är nåt som saknas här. Någon som kan förklara?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487763 Snäckdrevet är en plastdetalj (nr 5 om man tittar på en sprängskiss av senare 435.modeller). Denna skall snurra fritt på vevaxeln och bara drivas av kopplingstrumman. Har du försökt smörja med vegetabilisk kedjeolja och sedan låtit sågen stå ett bra tag?

Användarvisningsbild

Re: Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

Joel Berg  
#487770 Tack för tipset! Ska testa det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487813 Det finns kopplingsberoende oljepumps drev och kopplingsoberoende.
Din är kopplingsberoende.

Tar du loss koppling ska kopplingstrumma o oljepumpdrev snurra fritt på vevaxeln annars har det hänt nåt.
Gissar på din gått varm och skurit kopplingstrummans lager. I och med det blir varmt klibbar drevet på vevaxel också. Ibland smälter det ihop ordentligt.

Dela o kolla så du inte har glapp i lagret till kopplingstrumman. Kör du med det är det risk för skador på vevaxel och sen är det skrot.

Användarvisningsbild

Re: Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

Joel Berg  
#487858 Dränkte in allt med olja och lyckades med lite lirkande bända loss snäckväxeln. Har inte smält eller liknande men satt på rätt fint. Skulle nog behöva sätta en hylsa över den och slå med en hammare för att få tillbaka den på vevaxeln, så man förstår att den nyper rätt hårt.
Mycket riktigt hade nållagret skurit. Var lite blåfärgat på sina ställen tom. Tack så mycket för tipset!
Så, om jag byter nållager samt snäckväxel så borde det rulla igen tänker jag. Finns det någon bra sida att beställa reservdelar ifrån eller är det ebay som gäller? Har googlat runt och inte riktigt lyckats hitta nån bra sida.
Återigen, tack så mycket för era tips och idéer! De har skänkt mig julefrid :-bd
//

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487866 Har du ingen åtf du kan hämta grejer hos?
Du kan ju beställa vad du ska ha o hämta.

Användarvisningsbild

Re: Problem snäckväxel / kedja Hvna 435

Joel Berg  
#488030 Jo, det blir klart enklast att beställa via en åf. Tänkte att de hade nån webshop men icke.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).