Motorsåg och handhållet

Kedjeslip köptips

54 inlägg 44245 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456524 OK. då får du mäta tjockleken på skivan vid hålet. Enligt manualen behövs ingen shims med en 4 mm tjock slipskiva, medan det behövs en 0,5 mm shims med en 3mm tjock skiva.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Simon.M  
#483089 Funderar på att eventuellt införskaffa mig en slip framöver oregon eller maxx är frågan då det verkar vara dom 2 som gäller efter vad jag läst. Oregon har ju både med hydraulisk låsning och manuell av kedjan. skiljer ju en del i pris på olika varianter är det enda som skiljer enbart låsningen av kedjan eller är den dyrare bättre på något mer vis och vad kan tidsvinsten bli med automatisk kedjelåsning

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483096 Maxx har automatisk mekanisk låsning av kedjan när man fäller ner skivan. Det sparar ett moment där man måste släppa en hand antingen från slipskivearmen eller kedjan så det går nog minst 33% snabbare än om man varit tvungen att låsa kedjan manuellt.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Simon.M  
#483097 Har maxx bara en variant i sitt utbud eller har dom kommit med något nytt dom senaste åren

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483104 De verkar i alla fall ha flera färgvarianter :grin:
(där de har lite svårt att stava till "tänder" på engelska :D )

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

stegmaster  
#483132 Oregon verkar even varit på besök hos Markussons.


Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Simon.M  
#483267
Man kanske skulle prova vinkelslipen :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Simon.M  
#483269

Denna verkar ju smart med låsningen kostar bara 30 dollar med så är kanske inte bästa kvaliten https://www.harborfreight.com/electric- ... 61613.html

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

stegmaster  
#488000 Forsökte ta några bilder av en nyslipad tand på en .0,404 kedja til vedmaskinen, som jag slipad med min Grindomatic v12 slipmaskin med diamantblad.
Testade bara med mobilen.
En bild utan blitz och en med.
Kanske skulle torkad rent innan, huva vilka detaljer som visas med biltz på. :surp:
Nåja, supervass blev den åtminstone. 8)
(Det er samma tand på båda bilden)

1514227061_img_20171225_143719.jpg


1514227062_img_20171225_144257.jpg

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#488003 Har du inte tagit något av ryttarna, @stegmaster ?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

DrW  
#488020 Är det någon som har erfarenhet av denna? Prisvärd?
https://www.logosol.se/store/kedjeslipm ... roffs.html

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

stegmaster  
#488023
JensSkoog skrev:Har du inte tagit något av ryttarna, stegmaster ?

Ikke ennå, men det blir nok ved neste sliping.
Dette tror jeg er sliping nr2 på dette kjede, så neste gang får jeg nok sjekke høyden på rytterne.
Det bruker å gå å finslipe 2-3 ganger på et nytt kjede før en trenger ta rytterne.
Kjeden til vedmaskinen blir jo sjeldent "steinkjørt", så det blir mest bara litt lettere finsliping, for å få tilbake den riktige skarpheten.
Det ser jo ut på bilde som det er slipt veldig mye av tannen, men det er nesten bare tannbunnen som er slipt bort, då denne som ny stemmer dårlig med en slipeskive på 55 grader vinkel.
Så sponutrymmet er blitt mye større, men lite av selve tanneggen er slipt bort.

1514239693_img_20171225_144257.jpg
Senast redigerad av stegmaster mån 25 dec 2017, 23:09, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Simon.M  
#488026 Går det att köra Husqvarnas nya kedja i maskin

Användarvisningsbild

Re: Kedjeslip köptips

JensSkoog  
#488028
Simon.M skrev:Går det att köra Husqvarnas nya kedja i maskin

Nu har jag inte körd några av dom i maskinen, men jag har aldrig kommit
över kedjor som inte gick att slipa i maskinen. :wink:

Avatar Fallback

Re: Kedjeslip köptips

Sture Andersson  
#584795 Tänkte höra lite med er om kedjeslip ,har alltid filat för hand och tyckt att det måste vara det bästa .
Brukar fila även i skogen ,och tyckt det verkar så krångligt byta kedjan i skogen lättare fila .
Men nu har jag börjar vackla ,vore ju naturligtvis lätt slipa många kedjer på en gång .Men hur blir resultat ,tar man bort härdningen i kedjan när man slipar utan kylning ,blir den lika vass .Nån som har testat tillföra lite skärvätska när ni slipar? Jag har jobbat på verkstad förr och inte slipa man torre i något fall .

Om man nu ska köpa en slip vilken ska man ha ,om jag ska köpa en ska det vara bra grejer ,inte nått som glappar så man får olika resultat .
Ska väl vara lätt byta slipskiva ,för man får väl byta skivor om man har olika kedjor ,typ 4,0 eller 4,8 fil.
Har sett att en del dyra maskiner håller fast kedjan utan att man måste låsa den ,underlättar det mycket ? Vilken slipskiva använder ni .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).