Öppna kategorin

Byta jobb

126 inlägg 32629 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487978
ananders skrev:Jag tror risken är större att arbetsgivaren får reda på mina avsikter när jag väl börjar söka jobb då ett par företag jag tänkt skicka frågan till har täta förbindelser med mitt jobb.

Angående övertiden har arbetsgivaren fackets godkännande även för tillsvidareanställda.


Då kan du ju säga att det kanske är sista säsongen du gör nu, att det känns som att det är dags att göra nåt annat. Skulle chefen bli sur eller tvär pga att du ens vill fundera på annat så är ju valet så mycket enklare...
Eller har du redan påbörjat din "lågsäsong", så att du inte träffar på chefen förrän i mars? I det fallet tycker jag inte att du behöver säga nåt direkt, men ändå i god tid innan säsongen börjar.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#487993 Jag har besämt mig för att gå vidare i yrkeslivet nu bara jag hittar något som känns rätt. Sedan om det sker innan nästa säsong drar igång vet jag inte.

Jag ska jobba mellandagarna sedan går jag hem.

Jag kan se en risk att medela arbetsgivaren nu att jag letar nytt jobb med att de inte är intresserad att ta mig tillbaka i mars. Samtidigt går det lite emot vad jag skrev om ärlighet tidigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487995
Andreas99 skrev:Då hade jag hellre berättat om mina tankar om att byta jobb själv. Inget att förlora på det och alltid trevligare att höra det direkt ifrån personen.
Går inte gränsen för övertid enligt arbetsmiljölagen vid 350timmar. Mer än det borde inte facket kunna godkänna. Mer timmar så ska det handla om grejer som riskerar människors liv. Jaja det är en annan fråga.
Lycka till i jobbletandet och jag är helt säker på att du kommer kunna välja mellan olika jobb och ta det du helst vill ha.

Gränsen för när facket ska blandas in går vid en månadsarbetstid d.v.s. ca 174h
Övre gräns för arbetstid finns i egentlig mening inte om inte facket är starkt och positionen är lätt att rekrytera till.

Hade kollegor inom asfaltsproduktionen som på säsong närmade sig 3000h. Allt med fackets godkännande, först om något händer så kan arbetsgivaren hamna i bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Andreas99  
#488038
busholle skrev:
Andreas99 skrev:Då hade jag hellre berättat om mina tankar om att byta jobb själv. Inget att förlora på det och alltid trevligare att höra det direkt ifrån personen.
Går inte gränsen för övertid enligt arbetsmiljölagen vid 350timmar. Mer än det borde inte facket kunna godkänna. Mer timmar så ska det handla om grejer som riskerar människors liv. Jaja det är en annan fråga.
Lycka till i jobbletandet och jag är helt säker på att du kommer kunna välja mellan olika jobb och ta det du helst vill ha.

Gränsen för när facket ska blandas in går vid en månadsarbetstid d.v.s. ca 174h
Övre gräns för arbetstid finns i egentlig mening inte om inte facket är starkt och positionen är lätt att rekrytera till.

Hade kollegor inom asfaltsproduktionen som på säsong närmade sig 3000h. Allt med fackets godkännande, först om något händer så kan arbetsgivaren hamna i bekymmer.

Fast det gör det ju om du kollar vad arbetsmiljölagen säger. Facket brukar komma in i bilden vid 150-200 timmar. Men att de går förbi lagen med sina distanser känns konstigt. Ska man över 350 timmar så ska det börja handla om nöd grejer som folk är livsberoende av.
3000 timmar???? Typ två års arbetstider i övertid, nä du där har du fått något fel

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488040 Han menade väl totalt 3000tim på en sesång, normal och övertid.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Andreas99  
#488046 Ja så måste det vara. Väldigt väldigt mycket det oxå. De har väl oxå 10 månaders säsonger?

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Grålle52  
#488047 När jag berättade att jag skulle byta jobb fick jag "skitjobb" i de 2 sista mån. Detta var landstinget. För att undgå samma sak senast jag bytte jobb så tog jag istället föräldraledighet och sa därefter upp mig.
Ärlighet varar aldrig längst det är en sak jag lärt mig.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488049 Jobbkompisen berättade om en fd kollega till honom som fått nytt jobb, gick in och skällde ut chefen
och sa upp sig och passade på att läsa lusen av hela firman, chefen bara hummade och ringde sen sin kompis
på det nya stället och när den nye skulle börja där så fick han veta att man kan inte hålla på sådär
och skälla ut chef och firma så det blev inget med det nya jobbet. Killen blev helt utan.
Så, jobba om möjligt ännu bättre på nuvarande ställe och var helt ärlig så du kan sluta i topp
och har möjlighet att komma tillbaka om det blir nödvändigt.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Andreas99  
#488051
Grålle52 skrev:När jag berättade att jag skulle byta jobb fick jag "skitjobb" i de 2 sista mån. Detta var landstinget.
Ärlighet varar aldrig längst det är en sak jag lärt mig.

Vad som får mig här att säga att jag hade berättat om mina planer själv, är att risken är stor att arbetsgivaren får reda på det från något annat håll ändå. Åh då väljer jag alla dagar i veckan hellre att själv berätta det.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

Grålle52  
#488053
Andreas99 skrev:Vad som får mig här att säga att jag hade berättat om mina planer själv, är att risken är stor att arbetsgivaren får reda på det från något annat håll ändå. Åh då väljer jag alla dagar i veckan hellre att själv berätta det.


Jo det är ju helt klart ärligast.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#488057 Jag är lite rädd för om jag berättar om mina planer nu så väljer de att inte återsnställa mig i mars igen.

Slurfi skrev:Jobbkompisen berättade om en fd kollega till honom som fått nytt jobb, gick in och skällde ut chefen
och sa upp sig och passade på att läsa lusen av hela firman, chefen bara hummade och ringde sen sin kompis
på det nya stället och när den nye skulle börja där så fick han veta att man kan inte hålla på sådär
och skälla ut chef och firma så det blev inget med det nya jobbet. Killen blev helt utan.
Så, jobba om möjligt ännu bättre på nuvarande ställe och var helt ärlig så du kan sluta i topp
och har möjlighet att komma tillbaka om det blir nödvändigt.


Med ett sådant beteende så fick han nog det han förtjänade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

MDin  
#488063 Som säsongare ska du lämna en skriftlig ansökan om att du söker en tillsvidareanställning när sådant tillfälle finns, och hävda din förtursrätt enligt LAS(lagen om anställningsskydd). Muntlig framställan behöver inte arbetsgivaren ta hänsyn till. Kommer det dessutom en ny chef så finns inte den muntliga överenskommelsen.
Lyssna till ditt hjärta vad som är bäst för Dig! Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: Byta jobb

ananders  
#488066
MDin skrev:Som säsongare ska du lämna en skriftlig ansökan om att du söker en tillsvidareanställning när sådant tillfälle finns, och hävda din förtursrätt enligt LAS(lagen om anställningsskydd). Muntlig framställan behöver inte arbetsgivaren ta hänsyn till. Kommer det dessutom en ny chef så finns inte den muntliga överenskommelsen.
Lyssna till ditt hjärta vad som är bäst för Dig! Lycka till.


Tror inte att man har någon förtursrätt till en tillsvidareanställning som säsongsanstälda, däremot om jag varit timanställd eller vikarie.
I lantarbetaravtalet finns en regel som kallas 5-3 och som innebär att om man varit vikarie eller timmanstäld under 5 år och under den tiden jobbat motsvarande 3 helår ska man bli erbjuden en tillsvidareanställning. Men den regeln gäller inte säsongsanställningar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta jobb

bgl  
#488073 Som alltid vid byte av arbetsgivare i slutet av en högkonjunktur är det viktigt att inte satsa på ett område som kommer att drabbas när det vänder. Hörde förra veckan en äldre maskinentreprenör med några få anställda säga att tiden för att köpa ny maskin är ute för detta tillfälle. Korttidsleasing och att invänta billiga begagnade objekt var hans råd.
Vi kan få samma sits i skogsbruket, utbud av maskiner med senaste avgasrening kan knäcka begagnatmarknaden för äldre utrustning. Vid tidigare teknikskiften i samband med lågkonjunktur har anställda drabbats hårt, i stor skala se bara på svensk varvsindustri. Att satsa på ett jobb som är mindre känsligt för konjuktur kan vara rådet för dagen, om inte "lyckojobbet" dyker upp eller att man är en gambler.

Avatar Fallback

Re: Byta jobb

Hema  
#488612 Ja, det finns risk att vi börjar närma oss slutet på en historisk högkonjunktur eller fortsätter den ett tag till. Ställer helt klart till det om man går i jobb-bytar-tankar.

Sedan så vinner man själv på att vara rak, hur ska man annars kunna visa upp referenser?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).