Socialt (mer om oss)

Liket lever.

27 inlägg 6151 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Liket lever.

halvproffs  
#487894 Det är ca 16 dagar tillbaka i tiden. Skördaren har just gjort klart med ca 3ha slutavverkning och skotaren kör för fullt till avlägget som är 1200m bort. Lång körväg men nu är det som det är.
Själv håller jag på med en liten 1-a gallring i direkt anslutning till detta område. Lastar med hjälp av muskelkraft på vagnen efter Polarisen. Kör fram och lastar av med hjälp av samma trötta armar. Skotaren tar virket med sig sen.

Fan, vad trött jag känner mig och börjar det inte svida lite i luftrören? Tänker tillbaka massor av år. Farsan fick ju en släng av astma när han blev gammal tänker jag. Är det min tur?

Sitter hemma och kollar på blocket och ser en Avesta m48 till salu i norra Hälsingland. Sms-ar dit men den är såld. Annonsen ligger fortfarande kvar i dags dato. Ser en annan kärra i Söder-Ala, en ms34h med drivning till salu. Ringer och den är kvar. Gör iordning pengar och släpvagn och svågern följer med som stöd.
Har en fin björkvedhuggning vid torvbrytningen som jag inte vågar köra fram med traktor om det inte blir en vargavinter så varför inte prova detta koncept och spara armarna?

Riktigt klen när jag kommer hem med vagnen och rösten håller på att försvinna. På med vagnen efter Polarisen och in i verkstan där jag kan fixa resten men inte idag. Dagen efter, snoret rinner men ut i verkstan ska jag och fixa till allt som behövs. Ni vet den där oövervinnerliga kraften man får när någon ny maskin inhandlats.
Mejlat till Avestavagnen och beställer steloperationsmaterial (puh) till Polarisen för den blev lit mjuk i knäna när jag kopplade till vagnen. Får nog även ringa dit och kolla så beställningen gick fram för att förra gången jag beställde blev det intet.

Hoppas ni inte tror att jag övergett forumet för att jag inte skrivit på länge. Har precis fått bredband indraget efter 1,5 års väntan. Nu blir det att åka till Gävle och köpa saker för detta ändamål. Nu kanske det blir bilder här på forumet också :grin: Ett trevligt telefonsamtal från Totte har jag fått om han nu hörde vad jag sa med mitt kraxande läte. Likaså håller Uven o jag kontakt.

Hoppsan, detta blev både längre och mera likt ett blogginlägg än en tråd så ni får ursäkta om det blev fel.

Känns iaf lite bättre nu så efter nyår kommer det nog bilder och text mm från björkhuggningen och framkörning med 4-hjulingen. Ha det bra och sköt om er och god fortsättning på både jul och nyår!



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Liket lever.

tallen100  
#487917 Så trevligt, då hoppas vi på bilder av ekipaget framöver :-bd
Men försök att ta det lite lungt om du inte känner dej riktigt kry, även om det inte är så lätt.
God fortsättning och lycka till :ymparty: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

Erre  
#487931 Krya på dig proffset! 🤗

Hoppas du blir nöjd med det nya ekipaget. :-bd

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

alias  
#487953 När du känner dig helt kurant så får du kasta om bokstäverna och starta en ny tråd med rubriken "Livet leker" istället... :d

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

totte  
#487958
alias skrev:När du känner dig helt kurant så får du kasta om bokstäverna och starta en ny tråd med rubriken "Livet leker" istället... :d

MVH
Alias


:lol: :lol: :-bd

Jodå halvproffs, nog hörde jag vad du sa även om det var lite raspigt! Skönt att höra att du är på fortsatt bättringsväg!

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

halvproffs  
#488042 En fråga. Säljaren hittade inte på instruktionsboken för hondamotorn 6,5hp. Tänkte byta olja osv. Särskild sort eller vanlig motorolja?. Övrigt att tänka på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Liket lever.

Tosca  
#488060 Det borde väl vara "gräsklipparolja" i den?

@totte vet med all säkerhet.

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

totte  
#488070 Nej, skulle inte hälla gräsklipparolja i en motor som skall gå i vinterförhållanden. Gräsklipparoljan är single-grade SAE 30, dvs vid vintertemperaturer är den knappt flytande. Häll i bra syntetisk SAE 5W-40. Det är vad t ex Briggs&Stratton rekommenderar till snöslungor.

Användarvisningsbild

Re: Liket lever.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488138 För Honda GX160/200 finns denna bild i manualen:
1514312662_skaermklipp.jpg
1514312662_skaermklipp.jpg (29.04 KiB) Visad 972 gånger

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

Tosca  
#488141 Tack totte för den rättningen.

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

agrotron  
#488144 En olja av god kvalitet i 5w-30, 10w-30, 15w-40 skulle jag välja i motorn. Typ agrol. Elite oil.

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

axwell  
#488165 En Honda är värd en bra olja som Shell Helix, Castrol, Mobile One eller annan helsyntet, som sämst 10W-, hellre 5W- för köldegenskaper.

https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ja-624163/
Inget att snåla på, ännu bättre 0W-40. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

tallen100  
#488166 Jag trodde dom där Hondamotorerna var så bra, så dom knappt behöver olja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

ville65  
#488191 NEJ NEJ Honda behöver olja! Jag har prövat...

Avatar Fallback

Re: Liket lever.

agrotron  
#488198 Det absolut viktigaste är att man håller sig inom motortillverkarens angivna viskositets område i förhållande till temperatur som man kör i. Därav enligt diagrammet ovanför så skulle 10-30 oljan passa bäst året runt. Märket på dunken spelar mindre roll bara man strikt håller sig till rätt kvalitet osv...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).