ATV och UTV i skogen

Vätskefyllda hjul

18 inlägg 11808 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vätskefyllda hjul

Bilboo  
#484267 Tankar &idéer ang vätskefylla hjulen ihop med skogskedjor på fyrhjulingen???



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda hjul

Hema  
#484326 Saltlösning är det vanligaste att fylla däcken med och då krävs det innerslang.

Det blir antagligen stor skillnad för kraftöverföringen, så det är nog inte fel att ändra utväxlingen på maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Bilboo  
#484370 Vad tänker du på ang kraftöverföringen och utväxling. Min tanke: möjligtvis trögare accelereration, borde inte påverka då hjulet är slätt inv.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda hjul

Hema  
#484389
Bilboo skrev:Vad tänker du på ang kraftöverföringen och utväxling. Min tanke: möjligtvis trögare accelereration, borde inte påverka då hjulet är slätt inv.

Ligger en del sanning i det om du inte samtidigt går upp i storlek på däck och/eller kör med grövre kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Bilboo  
#484435 Originalhjul med griperX kedjor.
Idén var att få vikten på "rätt"ställe jämfört med barlast på lastrackena. Ca 70kg bak å 50kg fram. :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484490 Du kan kanske få lite inspiration från den här tråden

Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Bilboo  
#484498 Tack för länken. Tyvärr så blev ja inte mycke klokare!
Får väl helt enkelt testa själv. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Bilboo  
#486665
1513629958_20171218_213852.jpg

Sådärja!!
Målade och fyllda med vätska! 30L st fram å 40L st bak.
Bara provkörning kvar!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda hjul

Avslutat-01  
#487693 Hur fungerade det?...blev du nöjd?

Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Bilboo  
#487745 Har inte hunnit testa än. Varit tvungen att ta hand om "tattar reparationer" som atv firman gjort

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda hjul

Hema  
#487844 Blev det slang och vad för vätska, samt vad kostade det cirkus?

Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Bilboo  
#487854 Näpp slanglöst! Spolarvätska blev det, fundera på glykol först men skippa de. Inge vidare med glykol i naturen om det skulle bli punka. Ca pris 800:-.
Är lite fundersam vad drivremmen tycker om detta!!. Är en Polaris så det är ju bara att lyssna på remmen.. :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefyllda hjul

mrvimek  
#487900 Kör på lågen så går de bra om du inte åker rent väg :)

Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Huggar Herman  
#487902
Bilboo skrev:Näpp slanglöst! Spolarvätska blev det, fundera på glykol först men skippa de. Inge vidare med glykol i naturen om det skulle bli punka. Ca pris 800:-.
Är lite fundersam vad drivremmen tycker om detta!!. Är en Polaris så det är ju bara att lyssna på remmen.. :-BD

Använder du propylenglykol så är det okej. Den är inte giftig.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefyllda hjul

Mats_Orberga  
#487913 Jag tror en del av vitsen med mättad saltlösning är att den är betydligt tyngre än vatten. Dock gäller väl som alltid, alla sätt är bra utom de tråkiga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).