Skogsröjning

Äldre nyanlända kan röja sly.

65 inlägg 26544 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

jannee  
#477812 Nog f*n har man en om inte flera bokstavskombinationer, därav trivs man att gå ensam i egen skog och pula. Där har man verkligen möjlighet att göra precis som man själv vill, än så länge :mrgreen:
Finns fortfarande s. k. original som lever ensamma på små fastigheter, varav en del är pedantiskt skötta medan andra ser ut som något vår herre glömt.
Personligen tror jag det kan vara bra för vissa grupper av människor att på egen han få jobba lite fysiskt, där just resultatet inte är livsavgörande.
Du kan nämligen göra mycket fel i skogen men naturen är förlåtande och på sikt ofta självläker.
I vilket fall som helst måste det vara bättre att få ut personer till att göra något än att de ska ströva runt på gatorna och ställa till med jävelskap. Det kostar säkert skogsstyrelsen pengar att administrera allt men effekterna är troligtvis på lång sikt ändå positiva.
Kan myndigheterna få arbetslösa och arbetsskygga till någon som helst sysselsättning är mycket vunnit, kanske minska eller få bort dessa ungdomsgäng som nattetid kommer strövanden genom bostadsområdena/industriområdena i Stockholms ytterkanter är mycket värt.
Som chaufför vågar man knappt inte ta nattvila någonstans i Stockholm om man inte lyckas kom in på ett inhägnat och bevakat område. Exakt samma gäller idag tyvärr även Malmö och Göteborg.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

tallen100  
#485213 "enkla gröna jobb" Nu hör tydligen gallring av skog till det enkla oxå, såg jag i en artikel :d =)) =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#485218 Länka för tusan.. =)) =)) =))

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#485221
Kse skrev:
anersimyra skrev:Precis!!! Och det bedrövliga är hur pass många jag träffat på som gått naturbruksgymnasium som är uppenbart psykiskt sjuka, eller har andra psykosociala problem

Nu får du nog förklara dig lite? Menar du att det finns ett samband?

Jag har under åren stött på ovanligt många praktikanter från naturbruksgymnasier som uppenbarligen dras med någon form av problematik. En yngre grabb som jag fick som hjälpreda skulle vara med mig under en månads tid, honom fick vi skicka hem efter enbart en vecka då han saknade de mest rudimentära kunskaper om i stort sett allt och gjorde precis tvärtemot givna instruktioner. Vi trodde först att killen var en spjuver som skojade med oss, men så var det dessvärre inte. En annan praktikant var en kvinna i trettio års åldern som uppenbarligen inte riktigt förstod vad som skedde i sin omgivning. Varför dessa människor hamnar där de gör kan man bara spekulera i, men förr i tiden var ju trädgårdsskötsel en mycket vanlig syssla vid landets institutioner för psykiskt sjuka. Och jag kan tänka mig att många studievägledare tror att trädgårdsarbete inskränker sig till enklare sysslor som t.e.x gräsklippning och att ” klippa buskar och blommor.”.. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

tallen100  
#485228
anersimyra skrev:Länka för tusan.. =)) =)) =))

:d :d :d
http://www.svd.se/grona-jobb-ska-bli-vag-in

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

ananders  
#485233 Att bli klassad som lågkvalificerad arbetstagare som maskinförare känns ju som ett hån. 😡 Jag skulle vilja se den på regeringskansliet eller annan högt utbildad myndighetsperson som kan kliva upp i en modern skogs- eller jordbruksmaskin och själv klura ut hur allt fungerar och på så vis kunna utnyttja maskinens hela potential.
Visst finns det gott om arbetsuppgifter en oerfaren kan utföra men det kräver även att personen ifråga är motiverad till det också och det måste nog också finnas någon form av morot att locka med så att de kan se att de kan komma vidare i yrket.

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

tallen100  
#485235
ananders skrev:Att bli klassad som lågkvalificerad arbetstagare som maskinförare känns ju som ett hån. 😡 Jag skulle vilja se den på regeringskansliet eller annan högt utbildad myndighetsperson som kan kliva upp i en modern skogs- eller jordbruksmaskin och själv klura ut hur allt fungerar och på så vis kunna utnyttja maskinens hela potential.

Är tveksamt om majoriteten av dom ens klarar att starta en röjsåg, trots att det oftast är en återfjädrande stoppknapp :lol: :lol: :geek:

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#485290
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Länka för tusan.. =)) =)) =))

:d :d :d
http://www.svd.se/grona-jobb-ska-bli-vag-in

JÄVLAR I HELVETE.. :-o detta gör mig heligt förbannad, i vilken jävla verklighet lever landets politikerflock egentligen.. :-o :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487697
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Länka för tusan.. =)) =)) =))

:d :d :d
http://www.svd.se/grona-jobb-ska-bli-vag-in

JÄVLAR I HELVETE.. :-o detta gör mig heligt förbannad, i vilken jävla verklighet lever landets politikerflock egentligen.. :-o :oops:

Sveriges politiker är ett rent Vänster kollektiv därav så ser det ut som det gör.

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#487702 Ja..SD och framförallt moderaterna står ju långt ut på vänsterskalan.. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

Palakangas  
#487710
anersimyra skrev:Ja..SD och framförallt moderaterna står ju långt ut på vänsterskalan.. :wink:

:geek: =))

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

isteskog  
#487711 Är det Moderaterna och Sverigedemokraterna som fört fram detta förslag? Måste ha missat något i så fall ..... :???:

Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487779
isteskog skrev:Är det Moderaterna och Sverigedemokraterna som fört fram detta förslag? Måste ha missat något i så fall ..... :???:

varken sd eller M vad finns då kvar en såssekontainer och en mijlömupp. :((

Användarvisningsbild

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

anersimyra  
#487790 26 myndigheter har fått till mitten av januari på sig att ta fram konkreta förslag på enkla gröna jobb. Regeringen vill satsa 910 miljoner kronor under tre år, varav 270 miljoner kronor nästa år.

– De här näringarna har ganska stor arbetsbrist i dag. Branschen själv säger att det saknas 3 000 personer, säger näringsminister Mikael Damberg (S).

Nyanlända och långtidsarbetslösa har svårt att få jobb trots en stark arbetsmarknad.

2016 gav regeringen olika myndigheter i uppdrag att ta fram förslag på minst 5 000 lågkvalificerade statliga jobb till 2020, så kallade moderna beredskapsjobb. De gröna jobben ingår i det.

– Det handlar om skogsarbetare, maskinförare, trädgårdsarbetare, men också om att sköta friluftsområden och biologisk mångfald. Det är många viktiga sysslor som inte utförs i dag, säger Per Bolund (MP), biträdande finansminister.

Skogsstyrelsen ska få en samordnande roll. Men det är först när svaren från myndigheterna kommit som det går att säga hur många jobb pengarna faktiskt räcker till och hur mycket som kommer att försvinna till administration och handledning.

Naturvårdsverket uppskattade i somras att det finns möjlighet till 2 000 enkla jobb inom den gröna sektorn, men då skulle det handla det om 600 miljoner kronor i lönesumma per år, alltså betydligt mer.

Jenny Petersson/TT
TT
Som sagt, det är frågan om moderna beredskapsarbeten. Men jag fick nyligen ett erbjudande om förlängning av ett naturvårdsavtal med skogsstyrelsen då man nu fått loss pengar från regeringens satsning på gröna näringar. Men styrelsen nämner inte med ett ord vare sig enkla jobb, eller nyanlända. Däremot ställde man krav på försämringar av avtalet under förlängningstiden, därmed tackade jag med glädje nej tack till styrelsens generösa anbud.. :ymparty: :-o

   TS
Avatar Fallback

Re: Äldre nyanlända kan röja sly.

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488148 Det tar ungefär 7år för att bli utbildad skogsarbetare . Vad tar det för en politiker att bli fullt utbildad 1 dag =)) då det inte behövs så mycket kompitens.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).