Öppna kategorin

Olycka i skogen

132 inlägg 45846 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487596 Nä det var inge trevligt. :cry:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

jannee  
#487606 Mannen dog troligtvis på platsen dödförklarades på lasarettet.
Fruktansvärt, en man i sin bästa ålder

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

uffejohan  
#487615 Fruktansvärt tragiskt. Sänder en tanke till anhöriga som får uppleva en mycket tragisk jul och som kanske förlorat en älskad make/pappa/bror. Minns alltför väl när jag själv låg under björken med trasigt ben/knä för nästan exakt två år sedan och ångesten kom smygande över mej. Den gången hade jag tur att jag kunde ta mej loss, samma tur hade inte denne man.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487616 Suck skogen är en farlig plats :shock:
Stackars familj o anhöriga

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

JensSkoog  
#487729 Så har det skedd i kväll här i Sandefjord.

http://www.tv2.no/nyheter/9571978/

Mann det og under vedhugging.

Uppdaterad i morse till att han fick ett träd över sig när han fällde.

Avatar Fallback

Olycka i skogen

MDin  
#487960 NÄR ska man sluta att förvånas??? För drygt ett par år sedan fälldes ett träd mot en campingplats.
Här försökte jag klistra in en länk, men det sket sig, tidningen ville ha betalt !?!?
I vilket fall blev två män och VD:n skadeståndsskyldiga och skulle betala 800000kr. till kvinnan som vistades i förtältet när trädet slog ned på henne. Hon bröt ryggraden och är förlamad i nedre delen av kroppen. Inte fan betalade dom.
Hur tänker man när man inte har säkrat upp med lina på en campingplats! Klantarchlar!

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

anersimyra  
#487962 Nej, företaget dömdes inte att betala skadestånd till den drabbade. Men de kommer inte undan vare sig företagsboten eller dagsböterna.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487963
anersimyra skrev:Nej, företaget dömdes inte att betala skadestånd till den drabbade. Men de kommer inte undan vare sig företagsboten eller dagsböterna.

Var det inte så enkelt att detta företag gick i kk? Har för mig jag läste det någon stans.

Användarvisningsbild

Re: Olycka i skogen

anersimyra  
#487964 Ingen aning faktiskt. Annars borde den drabbade fått någon form av ersättning genom försäkringar. För att personalen i det här fallet skulle dömts att betala s.k ideellt skadestånd måste synnerliga skäl föreligga, och det har bedömts att inga sådana skäl förelåg.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487996
anersimyra skrev:Ingen aning faktiskt. Annars borde den drabbade fått någon form av ersättning genom försäkringar. För att personalen i det här fallet skulle dömts att betala s.k ideellt skadestånd måste synnerliga skäl föreligga, och det har bedömts att inga sådana skäl förelåg.

Jag kan nog blandat ihop det med något annat. Här är nog bötesbeloppen:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... ingsolycka

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

MDin  
#487998 Oavsett böter eller skadestånd fattas det förstånd!

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488006
MDin skrev:Oavsett böter eller skadestånd fattas det förstånd!

Japp, det räcker med att se bilden så inser man att allt inte gått rätt till. Vore intressant att se domen och försöka förstå varför VD:n hävdar det motsatta.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

röjar kalle  
#488018 60 Dagsböter och kvinnan blev förlamad.Jag fick 160 dagsböter för uppfostran av 3 st ligister som inte fick några stående men av det.Skulle ha fällt ett träd över dom hade varit billigare. :((

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

MDin  
#488019
ocke skrev:
MDin skrev:Oavsett böter eller skadestånd fattas det förstånd!

Japp, det räcker med att se bilden så inser man att allt inte gått rätt till. Vore intressant att se domen och försöka förstå varför VD:n hävdar det motsatta.


Mot min övertygelse så finns en liten tanke att VD:n engagerade huggare som inte hade så stor erfarenhet av att hugga i Svenskt klimat och som inte hade ett säkerhetstänk eller var certifierade med motorsågsutbildning. Hade de det så är det förunderligt att det hände.

Avatar Fallback

Re: Olycka i skogen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488022 Tyckte jag kände igen detta lite väl mycket.:-)
Trädfällningsfirma fällde gran på förtält, kvinna förlamad

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).