Traktorer och processorer

Köpråd - traktor för den oerfarne

65 inlägg 47326 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485591
1513171455_tl90.jpg

https://www.blocket.se/jonkoping/NH_TL9 ... ca=1_8&w=3
New Holland TL 90 4wd Traktor med Trima 3.40B frontlastare
Årsmod. 1999
3150h
Däck 540/65R34 & 440/65R24
Mycket välvårdad
Pris: 255 000 kr + moms


Här är ett exempel på rymlig traktor, störst hytt i klassen och bra insteg.
Man får huka lite när man kliver in och när man sätter sig så har man bra takhöjd
trots det nätta yttermåtten, bra när man ska in i byggnader osv.
Bra universaltraktor och den känns hyfsat modern trots att det är en nittiotalare.
Bra hydraulflöden och den går 40kmh, jättebra sikt från förarplatsen och fram/backspak.
Prova en sån här nu när du suttit i Zetorn så får du se vad du tycker.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485604 Som 195 har jag inte klagat på hur jag sitter i de 3 traktorer jag har/haft, BM650 Valmet 805 och valtra 6550, men du skrev aldrig i vilken prisklass du sökte?

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

rokon  
#487447
ATD skrev:
Hema skrev:Gaspedel under sätet låter konstigt, samt om du riskerade att slå knäna i hakan så kanske stolsdämpningen var trasig?


Okej under var den inte men den var närmare stolen än dom andra pedalerna (bromsarna). Kändes väldigt oergonomiskt.

Gör som de flesta gubbar, använd handgasen, jag kör med handgasen som du då förstås få se till att dra åt med bulten så att friktionsbrickan håller handgasen i det läge man ställt in. Då har du både händer och fötter fri.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#517990 Hej igen,

Väcker min gamla tråd till liv igen. Det är fortfarande högaktuellt med att finna en vettig traktor. Tyvärr är det svårt, då avstånd, skick och ekonomi spelar in. Men jag tänker att jag skall höra med er igen om tips angående vilka traktormodeller jag skall leta efter som är kvalitetsmässiga rätt igenom, jag vill leta efter en traktor som förhoppningsvis ger mig så lite problem som möjligt i framtiden. Dessutom skall traktorn klarar av att köra med frontlastare.

Vilka traktorer kvalar in under dessa förutsättningar?

Alternativ 1 (och helst detta alternativ):
Fyrhjulsdriven
Minst 60 hk
Hög markfrigång
Helst synkroniserad växellåda
Diffspärr, gärna både bak och fram
Plant golv
Fotgas och handgas
Vettig placering av reglage
Skall klara av att köra med slaghack

Max 100 000 ex moms

Alternativ 2:
Tvåhjulsdriven
Minst 50 hk
Diffspärr
Plant golv
Fotgas och handgas
Skall klara av att köra med slaghack

32 000 ex moms

Ni behöver inte gå igenom alla annonssajter utan det räcker med märke och modell och eventuellt årsmodell. :-bd

Tack så mycket på förhand!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518004 I alt 1 ska Valmet 505-605 kvala in även om vissa tycker dom ska va dyrare,
diffspärr i bakaxeln
68hk o uppåt, plant golv o vändbar stol

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518005
1531671285_ford.jpg
1531671285_fordb.jpg
https://www.blocket.se/uppsala/Ford_4110_lastare___skopa__82_72098381.htm?ca=1_8&w=3

Där har du en trevlig allroundtraktor

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518007
1531671654_nh.jpg

https://www.blocket.se/landskrona/New_H ... ca=1_8&w=3

New Holland TD80D
Säljes av: Mika Nilsson 14 maj 07:28
Visa på karta (Landskrona)
210 000 kr
168 000 kr ex. moms

Säljes TD80D .. Årsm 2004 ,1050tim, Motor 76hk, frontlastare vreten 14b,med kamera, elektriskt redskaps lås, skopa ingår, vridbar stol, alltid parkerad i varm garage, 210 000kr +m eller bud. mer bilder kan fås vid behov. Tel nr vid frågor 0704149022


Där är en lite dyrare men ack så rätt modell för dig.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#518025 Hej alla,

Skriver från mobilen så det blir kortfattat. :-)

Har två möjliga kandidater:

https://www.blocket.se/varmland/Ford_77 ... w=3&imgs=1

och

https://www.blocket.se/gavleborg/Same_t ... w=3&imgs=1

Samen försvann samridigt som jag skrev inlägget, men jag undrar även om Same skulle kvala in under mina krav?

Vad tror ni? Fördelar och nackdelar?

Jag är otroligt orolig över "fordsjukan", diskussionen om dess vara eller icke vara behöver inte ta nu, men en snabb googling så hittade jag en som drabbats av fordsjukan tre gånger på två olika 7710 (https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9901).

Same vet jag ingenting om, och jag hittar knappt något på nätet.

Puh. Varför ska det vara så svårt? Och jag som skulle vara kortfattad, ja ni förstår hur snurrar i huvudet...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518100 Ford är ett kvalitetsmärke med vettigt prisläge, allt finns att köpa i reservdel hur gamla som helst.
Same vet jag inget om, det är en liten tillverkare i sammanhanget. efter diverse uppköp av märken på senare
tid typ efter mitten på nittiotalet så har de blivit större men det är inget man ser ofta ute i bygden.

Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518252 Västsverige verkar innehålla en hel del Same, Same var tidiga med 4wd, luftkyld, ganska lätt, brukar vara höga framhjul, vilket bär bra och tar sig fram bra.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#519387 Igen igen.

Imorgon ska jag kolla på en Deutz DX 3.90 i helt rätt prisklass. Vad har ni att säga om dessa? Luftkyld motor, fördel eller nackdel?

Mvh ATD

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

Hema  
#519421
ATD skrev:Igen igen.

Imorgon ska jag kolla på en Deutz DX 3.90 i helt rätt prisklass. Vad har ni att säga om dessa? Luftkyld motor, fördel eller nackdel?

Mvh ATD

Lättare att meka med och inget fryser sönder, förutom du själv på vintern. :) Se bara till att kylfläns och övrig kylning/fläkt är rena och funkar som det ska.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#519496
Hema skrev:
ATD skrev:Igen igen.

Imorgon ska jag kolla på en Deutz DX 3.90 i helt rätt prisklass. Vad har ni att säga om dessa? Luftkyld motor, fördel eller nackdel?

Mvh ATD

Lättare att meka med och inget fryser sönder, förutom du själv på vintern. :) Se bara till att kylfläns och övrig kylning/fläkt är rena och funkar som det ska.


Tack för svar. Tyvärr blev det ingen affär pga följande:

1. Timmätaren fungerade ej hade gått 7000 timmar eller 14000 timmar, vem vet?
2. Den var uppmålad, smörnipplar osv var övermålat = oseriöst
3. Ägaren sa att han ägt den 6 månader och att han köpte den från Lantmännen, vid närmare koll på reg nr visade det sig att han ägt den 20 dagar (köper antagligen billigt och målar upp och säljer)
4. Inga papper på service eller reperationer
5. Alla hydralslangarna behövdes bytas.
6. Hög, mellan och lågväxeln var svåra att få i, nästan helt omöjliga.

med mera, med mera.

Även om jag hade 3 timmar enkel väg så köper jag inte en traktor som ger mig så många frågetecken. Jag sover dåligt som jag gör om nätterna när det är nästan 30 grader inomhus. :-ss

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519497 Bra att du är uppmärksam och kollar en sån sak som hur länge han ägt den

Användarvisningsbild

Re: Köpråd - traktor för den oerfarne

ATD  
#519507 Jag är naturligt misstänksam. 😉

Jag har fått tag på ett nytt objekt: http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ ... aid=136391

Vad tror ni om den?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).