Traktorn i skogen

MB Trac 800

61 inlägg 42213 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#464272 De är en i mina ögon annorlunda traktor som inte är byggd som alla andra och var väl rätt ensamma om framaxelfjädring då.
Om du nu ska kolla efter en Valtra (eller annat märke) så kolla efter en med kopplingfri fram/back, en rätt skön grej som sparar knäna(6850)

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#464298 Jo de var nog ensamma om framaxelfjädring på den tiden, men som jag skrev tidigare, speciellt på de mindre modellerna vill hela baken hoppa tomme pga låg vikt där. Vår lilla Fiat 680 kan studsa rätt bra i fronten ibland, men det blir aldrig samma känsla då man sitter över bakaxeln.

Det vore ju det bästa, men får se vad ekonomin tillåter när den dagen kommer. Och vad vi kan lyckas hitta i bra skick.

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

Hema  
#464311 Ligger en Systra 750M ute på en köpsida på facebook 60K + moms (dock trasig framhjulsdrift). Den har 4-hjulsstyrning, men kanske för låg markfrigång. Samt säket hopplös att få till vändbar stol..
Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

Blondin 750  
#464319 Nu låter det som att du har gett upp Johannes, stämmer det?! :shock: Jag har ju precis börjat min bana som Mercaägare och är ju näst intill euforisk så fort jag får ta fram pärlan, så vi har ju lite olika perspektiv på dessa skapelser.
Jag tror att du kan kolla med Swemog om dem är intresserade av att köpa in er traktor och de pengarna räcker nog till en sådan Valmet som du har på önskelistan. Upphuggen i delar så är nog prislappen inte sämre, snarare bättre, då det blir lättare med avsättningen för delar på pall till tyska marknaden, den är ju full av entusiaster med pengar på fickan. Värt att fundera på, när/om du väl har lyckats övertyga MB-entusiasten där hemma... :D
Hmmm.....jag har ju en Valmet som inte används så mycket nu för tiden......Två Mercor borde ju vara bättre än en.... :wink:
Hemas länkade objekt såg spännande ut, som en allt-i-allo-traktor, ala Swiss army knife.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#464331 En MB trac kan jag tänka mig att ha, och då helst den minst klumpiga, men två blir för mycket. Lite kul är det med MB trac ändå, lite nostalgi och charm och vissa små fördelar i vissa lägen. Men jag vill gärna ha en "riktig" traktor också. Som sagt på stora öppna ytor och mycket transporter med kärra kan det vara helt rätt traktor, men jag känner inte att det riktigt stämmer på mig. Och så detta med dyra reservdelar och knapphändig information. Finns dock en hel del är väldigt genomtänkta detaljer i mekarväg. :-BD

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

Blondin 750  
#464343 Jag håller med dig helt och hållet när det gäller det (o)praktiska i att köra MB trac, jag valde att skaffa min efter att jag arrenderat ut min mark och inte behövde ta hänsyn till att ha en traktor som var bra på att plöja, harva, så och röja snö mm. Nu är det i princip bara en transporttraktor, och den uppgiften löser den galant. Har tidigare kört Valmet och dessa har varit billiga och bra och inget jag ångrar på nåt vis, jag gillar grundtanken med att det skall vara enkelt och funktionsdugligt. :-BD

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#464356 Måste erkänna att i vintras var traktorns konstruktion ändå något av räddningen för mig. Tappade en massabit som skulle läggas på lasset när jag stod i nerförslut och denna gled över grinden och framåt. Visste inte vart jag skulle ta vägen. Men som tur var hann den falla neråt och träffade utbygget under rutan. Ganska säker på att jag hade fått ducka ordentligt och senare byta ruta på en konventionell traktor, om den inte haft okrossbar ruta. Detta inträffade givetvis med 900:an, den traktorn jag inte har något emot att behålla.

Snöröjning är inga större problem med MB trac, en bakvikt på typ 700kg är rekommenderat, åtminstone på 900 och mindre. Det går utan men gör en väldig skillnad att få lite extra vikt bak. Hade varit bra om det funnits fästen för vikter på flaket, men tror inte att konstruktionen håller för att bara lägga på en betongklump på. Tror att JCB fastrac har detta på de flesta modellerna, och i grundutförande tror jag de har viktfördelning 50/50. Senaste modellen av deras "mindre" traktorserie är nog inte så dum tack vare styrning på alla fyra. Över 200hk, 7,6ton och en vändcirkel på 9,8m enligt konedata är inte så illa. Dock tror jag inte att de är så lämpade för skogen.

Sedan i diskussionen vart man skall ha mest vikt får vi inte glömma att hur vi än vänder och vrider på det så är det fortfarande bakhjulen som styr, och därför bör dessa ha bäst fäste. Kanar baken så blir det inte bra, får baken sladd blir det inte heller bra. Bästa däcken bak...

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

Fredrik Reuter  
#464361 Hej,
Ursäkta sent svar från mig.
Jag kollade din tabell och det verkar som att det fattades <thead> taggar och att det låg med några extra tabbar som gjorde att det blev fel i renderingen. Jag skriver upp detta och ska kolla om det något som jag kan ändra så det funkar med tabbar framöver.

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#464710
JohannesG skrev:Senaste modellen av deras "mindre" traktorserie är nog inte så dum tack vare styrning på alla fyra. Över 200hk, 7,6ton och en vändcirkel på 9,8m enligt konedata är inte så illa.

Som jämförelse kan nämnas att MB trac 1000 har en vändcirkel på 11,2m enligt konedata. Och detta är en traktor som har 95/100hk (beroende på årsmodell) med en vikt på 4,5ton.

Valtra 68X0 har en vändcirkel på 9,4m enligt konedata. Runt 120hk (beroende på årsmodell), vikt 4,42ton.

Nu är ju allt detta teoretiska siffror, men det syns tydligt att Mercedes har en stor svag punkt här på nämnda modellen och större. MB trac 900 turbo har en vändcirkel på 10,6m, 90hk, 4ton, detta är mer acceptabelt...

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#487300 @branndal Sitter kranen med någon form av snabbfäste? eller är det ett antal timmars skruvande för att få av och på kranen?

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

Blondin 750  
#487326 @JohannesG Den som finns på Blocket nu måste väl fylla din kravspecifikation ganska väl? Och så här bara ett par dagar innan Tomten kommer, kan det bli bättre?! :D

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#487331 Jag frågar här av nyfikenhet. Inte för att jag planerar montera kran på flaket. Var bara en tanke som slog mig att eftersom @branndal monterar av kranen när skogen är färdig så borde det inte vara allt för avancerat.

Lägger även in samma svar här som i köprådstråden:
JohannesG skrev:Knappast. För oss är det viktigt att det funkar i både jord och skogsbruk. Men för att bara ha i skogen ser det ut att vara kanon. Marginellt bättre plats när man svänger runt än i min ombyggda. Ringde faktiskt och pratade med föregående ägare när han sålde ekipaget förra året, bara för att få bilder och idéer för mitt egna bygge.

Traktorn i annonsen är på två vis förstörd. Dels fungerar den inte längre som traktor utan är en renodlad skogstraktor, dock en bra sådan. Och så är möjligheten att fälla hytten borta främst på grund av hur hyttförläningen är gjord. Behöver man reparera något under hytten, exempelvis växellåda eller kraftöverföringsaxeln så blir man tvungen att LYFTA hytten, vilket det inte är tänkt. Är relativt enkelt att på en original fälla hytten bakåt och då har man fantastiskt bra med plats, bild på detta finns här. Detta var hög prioritet för mig när jag byggde om vår att man fortfarande enkelt skulle kunna fälla hytten. Att ta bort den funktionen är enligt mig nästan lika dumt som att svetsa fast motorhuven så att man inte kommer in där. Inte för att kasta skit, men förra ägaren hade inte koll på att det var tänkt att man kunde fälla hytten, och han är inte ensam om det, så inte så konstigt att det blev som det blev. Så länge allt fungerar är det säkert en kanonmaskin.
Och det är denna traktor vi pratar om: https://skogsforum.se/download/file.php? ... &mode=view

Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

branndal  
#487444 @johannesG, snabbfäste. Har man annan traktor med gafflar och allt fungerar flyttar man kranen från traktor till vagn ganska snabbt, skulle tro att man gör det ledigt under en timme. Det går antagligen att flytta kranen med egen hydraulik mellan traktor och vagn men jag har inte vågat utan att säkra upp i den andra traktorns gafflar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: MB Trac 800

JohannesG  
#487446
branndal skrev:JohannesG, snabbfäste. Har man annan traktor med gafflar och allt fungerar flyttar man kranen från traktor till vagn ganska snabbt, skulle tro att man gör det ledigt under en timme. Det går antagligen att flytta kranen med egen hydraulik mellan traktor och vagn men jag har inte vågat utan att säkra upp i den andra traktorns gafflar.

Vet inte om jag skulle kalla knappt en timma för snabbt, men då är den alltså inte bara bultad fast? Liknande fäste som till grävskopor eller hur funkar det?

Avatar Fallback

Re: MB Trac 800

Amatörhuggare 62  
#487472 Swedmog
Hade en 700 .
När jag köpte julklappar på Duab.
Hade bråttom som vanligt.
Å grind stängd.
Annars kunde man fotat den.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar