Skogsvagn (Huggarvagnar)

Inkoppling hydraulik och el - Weimer (We-12, We-7200 kran)

5 inlägg 3141 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inkoppling hydraulik och el - Weimer (We-12, We-7200 kran)

Mellby Ved  
#487378 Behöver slänga ut några frågor bland alla kunniga på detta forum angående inkoppling av hydraulik och el från den nyinförskaffade We-12:an (-08) med kran We-7200 (-08):

1. Det är tre hydraulkopplingar till traktorn. Två grövre och en lite klenare. En borde vara ”matning” och en ”retur” (som jag antar är de grövre), men vad är den tredje (klenare) till? Matning eller retur?

2. Den 3-poliga elkopplingen (gristryne) mellan vagn och traktor. Har skaffat en sådan honkontakt. Men inkoppling...?
Jag har rett ut följande vad gäller elkopplingen (utifrån märkningen):

31 - Batteri, minus
82 - Ingång, omkopplare, stänger
15/30 - 15 Tändning och dagsförbrukare / 30 Batteri, plus

Hur stor säkring skall användas till det grövre stiftet (15/30)?
Behöver det klenare stiftet (82) ha strömmatning för denna kran och i så fall hur stor säkring?
Skall 82 matas endast när tändningen är påslagen?

Hoppas någon kan hjälpa mig.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Inkoppling hydraulik och el - Weimer (We-12, We-7200 kra

JohannesG  
#487385 1. Vågar inte svara säkert, men kanske tryck retur och broms om den lilla slangen är 1/4". Kolla vart slangarna går. Har du drift på kärran? Bilder hjälper också. Ring Weimer på 0381-710 10 och prata med Urban. Dock tror jag de kan ha hunnit stänga för julen. Urban kan säkert reda ut allt ihop.

2. Väldigt säker på att du bara behöver plus och minus. 31 i jord/chassi. 15/30 antingen till batteri eller huvudströmbrytaren om denna bryter plus-sidan. Bäst är dock att den bara får ström när tändningen är på. Se dock till att inte överbelasta tändningslåset om du inte använder ett relä med separat matning. 82 används med största sannolikhet inte.

Säkring beror ju på hur stor belastning som är normalt, men spontant 5-10A. Vad styr elen? Drivning, kran?

Avatar Fallback

Re: Inkoppling hydraulik och el - Weimer (We-12, We-7200 kra

Mellby Ved  
#487391 Hej Johannes och tack för ditt svar!

1. Jag tror du har helt rätt i att den klena hydraulslangen är till bromsen. Tänkte inte på det... Tack!
2. Elen går till elektrostyrningen av alla hydraulik (joystick..). Inte en aning om hur stor belastning det är. Testar med klena säkringar och jobbar mig "uppåt"...

//Johan

   TS
Avatar Fallback

Re: Inkoppling hydraulik och el - Weimer (We-12, We-7200 kra

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487395 Den klena slangen kan vara en dränledning från elservoventilen! Har du bromsar eller ej? Hur manövreras ramstyrningen?

MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Inkoppling hydraulik och el - Weimer (We-12, We-7200 kra

JohannesG  
#487423 Har du bromsar är det mycket troligt att tunna slangen är till dessa. Har du inte broms så är det absolut ingen god idé att trycksätta den innan du vet säkert. Samma med de andra två, kan bli tråkigt om man vänder på tryck och retur.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).