Skogsnyheter

Varning för elbrist vinter 17/18

111 inlägg 23422 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487368 Finns en prioriteringslista. Vårdinrättningar och andra samhällsviktiga funktioner står först. Bostäder och små och medelstora företag kommer på åttonde och sista plats.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487370
Mangan skrev:Hur vet man vilka elförbrukare som "går på marignalen" då?

Alla nya elförbrukare som medför att vi inte kan exporterar el söder ut är på marginalen skulle jag säger. Men notera att detta är en teori vilket är en förenkling av verkligheten.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487373 Slutar en förbrukare någonsin att vara "på marignalen", eller är ett elektriskt elment från 70-talet fortfarande "på marginalen"?

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487375
Mangan skrev:Slutar en förbrukare någonsin att vara "på marignalen", eller är ett elektriskt elment från 70-talet fortfarande "på marginalen"?

Så länge det finns ett underskott på el så man tvingas elda kol så skulle jag säga att teori stämmer att nya förbrukare samt befintliga förbrukare som går att konvertera till annan energikälla(t.ex. elvärme) ligger på marginalen.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487376 De år de INTE finns något underskott på el, vad händer då? Vad menas med "nya" förbrukare, när slutar en förbrukare vara ny? Drar min frysbox från 80-talet fortfarande el "på marginalen"?

Och om jag betalar extra för 100% förnyelsebar el till mina nyinsatta radiatorer, räknas de fortfarande som "fulel" från kolkraftverk på marginalen?

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Vedproducent  
#487383 Jag har ju sagt att elbilarna skulle kunna jämna ut svängningarna och som skulle kunna göra vårt elnät stabilare än idag. Nu har vi ett exempel som dom pratar om ett underskott på 845 Mvh (845000 kWh). Tänk sen om fordonsflottan består av 5 miljoner bilar och tex 50 kWh batteri. Då sitter bilägarna på ett gigantiskt ellager på 250 miljoner kWh eller motsvarande 296 gånger större än den eventuella bristen man pratar om. Detta borde mer än väl påvisa hur lätt man skulle kunna utjämna svängningarna om man vill det. Men så länge det inte behövs kommer ju inget hända med det förstås.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487390
Mangan skrev:De år de INTE finns något underskott på el, vad händer då? Vad menas med "nya" förbrukare, när slutar en förbrukare vara ny? Drar min frysbox från 80-talet fortfarande el "på marginalen"?

Och om jag betalar extra för 100% förnyelsebar el till mina nyinsatta radiatorer, räknas de fortfarande som "fulel" från kolkraftverk på marginalen?


Med underskott avses då vi inte behöver kolkondens och vi kan börja avveckla denna produktionen.

Att köpa 100% förnybar el är jag tveksam till om det hjälper till att stänga kolkraftverk i Tyskland.(De flesta av dessa avtal räknar på energi vilket inte verkligheten gör då även effekt spelar in) Detta är även ett dyrt sätt att försöka investera sig bort problemet genom att öka miljövänlig produktion i jmf med att spara effekt och utnyttja el rätt. Så jag skulle säga att denna el ska räknas på marginalen även om det är 100% förnybar el. Elen som du skulle kunnat spara på att välja en annan typ av värmekälla skulle göra mycket bättre nytta genom att tränga bort kolkondens i Tyskland istället för att investera i förnybar el. En sparad kwh är så mycket billigare än att öka den miljövänliga produktionen.

Angående din frysbox skulle jag resonera som så att all el du kan spara på att köpa en ny effektivare samt mindre frys bör anses ligga på marginalen. Du behöver ju en frys och där gör elen nytta men den ska inte dra mer än nödvändigt oavsett förnybarel eller fulel.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487397
ocke skrev:Med underskott avses då vi inte behöver kolkondens och vi kan börja avveckla denna produktionen.


Vissa år exporterar vi el, då har vi knappast underskott.

Om all el som kan sparas bort går som "marginal"-el, så kan vi lugnt konstatera att en väldigt liten del av marginalelen kommer från tyska kraftverk.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487399
Mangan skrev:
ocke skrev:Med underskott avses då vi inte behöver kolkondens och vi kan börja avveckla denna produktionen.


Vissa år exporterar vi el, då har vi knappast underskott.

Om all el som kan sparas bort går som "marginal"-el, så kan vi lugnt konstatera att en väldigt liten del av marginalelen kommer från tyska kraftverk.


Till skillnad från verkligheten så bygger teorin med kolkondens på marginalen på att det finns en oändlig överföringskapacitet från t.ex. Sverige till Tyskland. Man kan inte se enbart till Sverige som ett system för att kolkondens på marginalen ska fungera utan hela Europa bör ingå. Avvecklingen av kol ska alltså ses över hela Europa. Så länge det produceras fulel i Europa så är det bättre exportera vår koldioxidfria el från Sverige till Europa istället för att öka vårat behov.

Så underskottet på elproduktion måste ses utifrån Europa som ett system och inte enbart Sverige.

Detta ger teorin vissa svagheter eftersom det finns många andra faktorer som spelar in i verkligheten så som avtal mellan länder, olika skattesystem, begränsningar i överföring och reglering av elen.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

jannee  
#487400 OM det blir brist på el har vi oss själva att skylla :mrgreen:
Med "rätt" regering som INTE straffbeskattat kärnkraften skulle vi haft ett högt överskott på el som vi då kunde exporterat och fått in bra med inkomster.
Skatta bort Barsebäck och O-hamn har varit ett både kort och långsiktigt vansinne som vi dyrt kommer att få betala (ångra)
Vore rätt intressant att få svart på vitt vilka som äger vad när det gäller både Vattenfall och EON, kan ha en avgörande betydelse när det gäller elpriserna.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487401 Som du säger, @Ocke, vi kan inte överföra så mycket el ut från Sverige så terorin om att varje sparad kWh innebär en kWh mindre kolkraft i Tyskland känns svag.

Vi har ju ockse reservverk som sätts in då och då. Kan vi ersätta dom med att importera fransk kärnel?

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

jannee  
#487404 Vedproducent förhoppningar om att elbilar skulle vara en buffert är inget annat än drömmar och fantasier - något som tyvärr aldrig kommer att inträffa, man måste ändå vara lite mera realistisk i sitt tankesätt.
Transformera om ström fram och tillbaka ger tyvärr väldigt stora energiförluster.
Se bara på den likströmskabel de vägrar gräva ned genom Småland utan i stället tänker tvinga sig till nya luftledningar med följd att massor av mark ödeläggs.
M.a.o. sluta med att drömma och var mer realistisk, det är till syvende och sist mammon som bestämmer.
Det är bara bra att det blir brist på el = då går priserna upp och bolagen (aktieägarna) men även staten tjänar mer pengar. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Sture Andersson  
#487410 Om vi får rejält kallt minst 14 dar är det nog inte om vi får problem med elen i Sverige .Vi gör ju oss mer och mer beronde av elen .Förr elda nästan alla på landet med ved ,nu är vi några få kvar ,under många år har man fått bidrag att gå från ved till elvärme ,det ska ju vara så bra med alla dessa pumpar .men man hoppas ju nästan på att det ska bli rejält kalt ,så får dom se vad dom får ur dom .sen har det ändrat sig med ljusen utomhus på kvällarna ,förr var det mörkt på landet när solen gott ner .Nu är det ljus både högt och lågt .Man undrar vad folk har att göra på landet om dom är så mörkrädda .Det är ljus som det vore mitt på dagen .Om sen alla ska ladda sina elbilar ,och det inte blåser då blir det nog dåligt i trådarna.
Har börjat fundera mer och mer på att skaffa mig en elverk som går på diesel ,så man har något att ta till om det blir brist .Som regel har man ju minst 1000 liter diesel hemma .

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487412
Mangan skrev:Som du säger, Ocke, vi kan inte överföra så mycket el ut från Sverige så terorin om att varje sparad kWh innebär en kWh mindre kolkraft i Tyskland känns svag.

Vi har ju ockse reservverk som sätts in då och då. Kan vi ersätta dom med att importera fransk kärnel?


Nja,
Håller inte med om att den är svag då det finns mycket som talar för att det är hit vi ska d.v.s. vi måste se elproduktion och dess utsläpp ur ett europeiskt perspektiv inte lokalt i Sverige. I dagsläget tror jag inte heller att överföringskapacitet är den största begränsningen utan jag tror att den krachade handeln med utsläppsrätter är en stor faktor till av vi inte exporterar mer el och på så sätt inte tränger undan kolet.

Fransk kärnel
Teoretisk skulle fransk kärnel kunna tränga undan Sveriges reservkraft under förutsättning att den medför att vi tar bort vattenkraft som basproduktion och gör denna till enbart reglerkraft. Jag tror inte detta håller i verkligheten då det troligen blir problem att reglera nätet utifrån dessa förutsättningar. (Kan egentligen för lite om detta med hur nätet kan regleras för att kunna för något vettigt resonemang om eventuella möjligheter. Magkänslan säger nej att all vattenkraft kan användas som reglerkraft 0-100% under några enstaka timmar)

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

röjar kalle  
#487422
Fredrik Reuter skrev:
ocke skrev:Känns som vanlig vinter. Brukar ju vara "driftstopp" på minst ett kärnkraftverk under vinterhalvåret;-)
Det känns mer som ett sätt att kunna höja elpriset ytterligare.


Jo, jag kan nog hålla med dig.
Lite som tesen att Säpo måste ligga på en viss terrorhotnivå för att hålla budget...

Lite småintressant annars att teorisera om nödlösningen, det skulle vara intressant att se den nedsläckningsplanen, vilket område släcks först och varför?
Värmland =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).