Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Huddig i skogen

38 inlägg 21175 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Huddig i skogen

barkspaden  
#487275 Jag tror det stämmer med att det var en Moheda vagn. Blästrad och målad. Den känns rejäl och jag har skurit bort kranfoten.

Ska bara kapa jibben och ta bort stödfoten. Den tar i stickan när jag ska vika "kranen" rakt ned.

Tror jag har ca 7,5 m räckvidd på maskien och får nästan 2m till med jibb och utskjutet.

Kraften räcker och blir över iaf. Har dragit och lyft stubbar åt en kompis som slutavverkat en skogstomt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487280 Superintressant! Jobograbbarna verkar ha rätt inställning! Bor i Ume så jag kanske borde beställa ett aggregat och köra min maskin till färjelägret i Holmsund så får dom konvertera den på Replot. Tål att tänka på...
Tog dom mycket för att komma över och montera på plats? Köpte du den direkt från Finland eller via Weimer?

Användarvisningsbild

Re: Huddig i skogen

barkspaden  
#487282 Jag bor i Hissjö, så dom kom hem på gårn.

Det ingick i priset, tror dom är av åsikten att en missnöjd kund är en dyr kund.

Jag köpte den direkt av dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487283 Där ser man, nästan grannar alltså!

Användarvisningsbild

Re: Huddig i skogen

barkspaden  
#487286 Du får komma och titta på aggregatet när lusten faller på. Jag känner mig inte helt lurad, det är inte någon kina kvalitet om man säger så.

Men säkert kommer man nog svära en och annan gång när något går sönder.

Men en finurlig grej som jag märkt är att det inte verkar gå att såga igenom mot en sten eller liknande. Diametern på trädet begränsar hur långs svärdet kan fällas ut. Jag fick med extra svår från Iggesund samt maskinkedjor.

Det jag blev förvånad över var att det inte finns någon oljetank till kedjan. Dom nyttjar överloppsoljan från sågkejdemotor till smörjning. Sitter en ventil för at justera detta. Men dom säger att det är så extremt lite att min Huddig sölar mer hyudralolja på en vecka än en slutavverkning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487289 Tackar! Jag har skickat pm till dig.

Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

Tosca  
#487380 Lite reportagebilder kanske går att bjuda oss andra på om ni träffas?

Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487381 Skogsforum är underbart, visade sig att vi bor typ 10 minuter från varandra. Får se när vi kan träffas och snacka lite maskindårar emellan.

Användarvisningsbild

Re: Huddig i skogen

barkspaden  
#487457 Synd jag har skogen 20 mil bort, har du på närmare håll kan vi köra en slutavverkning på något gallringsbestånd[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

   TS
Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487464 8) Såklart jag har... Kom bara förbi med åket!

Användarvisningsbild

Re: Huddig i skogen

barkspaden  
#487466 Du höll på bygga på en Lännen, är det en som har skogskran eller grävagg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487469 Både och. Just nu är grävaggregatet monterat och Mowi EGS 900L-skördarkranen ligger i maskinhallen och väntar på något lämpligt skördaraggregat att få jobba med. Kom förbi och kolla på prylarna om du har vägarna förbi! Vi kanske kan ha en maskinträff framgent med skördarombyggda grävlastare :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Huddig i skogen

barkspaden  
#487470 Vad har du för basmaskin? Kollade på Lännen och Huddig, då jag har stenig och ojämn terräng så blev det en 960 C6, kanske onödigt stor men det var midjependlingen som avgjorde.

Nu tror jag även Lännen har det på dom senare maskinerna men då börjar det bli väldigt dyrt...

   TS
Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487471 Här är en något skum bild på mitt påbörjade bygge

Avatar Fallback

Re: Huddig i skogen

LP576  
#487474 Lännen 940 Combi Forest. One of a kind. Kranen i parkeringsläge, gäller bara att se upp för elledningar :d

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).