Traktorn i skogen

Arbetslampor

65 inlägg 26301 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485696 Ja svarta slangskydd är bättre men ett vill jag ha gult, den med slangpaketet ner till Arbron så jag lättare ser när jag gör en tankevurpa o snurrat för mycket med rotatorn

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Arbetslampor

källshult  
#485724
Seb macahan skrev:Jag menar inte att det är "lyx" o ha på stickan och bom. Lyx är att ha 12st Tyri lampor på en traktor!! :mrgreen: :o Skämt åsido visst är de bra, men dyra.
Det jag menar var om det var lyx o ha just de 2st Tyri lampor jag redan har på kranen, kanske skulle ha lite billigare där (eller är det precis där man ska ha de tåligaste o dyraste.
Hur som så blir det inte 12st Tyri.
Lutar åt Oledone 60W eller 40W, sen hur många vet jag inte. Skulle vilja testat en först.
Jag läste ett reportage för ett tag sen att skogsmaskinerna har börjat gå ifrån stora lampor utan sätter många små lite här och där i stället samt att de blandar LED och halogen för o skapa avståndsbedömningen bättre. LED skapar lite 2-diemensionell bild i mörker på gott och ont, bra i regn och snö men mindre bra i skogen. Sen vill jag ju ha riktigt bra lyse runt om. Framåt och sida frammåt i snöröjning, Sida och snett bakåt vid huggning och skotning samt bakåt och sida vid skotning. Får väl bli en säck med lampor...... Mötte häromdagen en Huddig på årets första snörunda, kändes som den kunde smälta snön med den rampen de hade monterat på den. Dra åt H...... vad ljust. Nu känner jag ägaren rätt väl och är det som det brukar har han nog letat upp det värsta som finns och satt två av dom!!!! :smile:
Efter att ha studerat min huggning efter skördaren i mörker (och den var väl utrustad med lyse) har jag bedömt att jag ska försöka hugga så lite som möjligt i mörker, och definitivt inte utan o stämpla först. Så omständlig kan man vara när man inte äger mer skog än jag :grin:

har du två tyri så är det bra att ha dom på kranen en kanon lampa och man får bygga skydd till dom. man har bra ljusbild mot din processor och den följer med. har för mig att ponsse har en inbyggd i aggregatet . det har tyri små fina lampor . vi har såna på truckarna inne i huven så man har motorrums belysning

Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487111 Provade lite med att byta ut mina gamla led till dessa med lite mer klös

Användarvisningsbild

Re: Arbetslampor

källshult  
#487123 Hur är det med störningar på radiohörselkoper eller radion i traktorn . Är det inbyggd störningsskydd i lampn

Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

husqvarna_med_sthil  
#487126 Ni som själva har monterat lyse på kranen, hur har ni dragit dit strömmen. Sitter och klurar på det själv

Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487127 Hann inte testa de ikväll, hade ett par fulkonverterade xenon med framåt innan och de störde mkt, Maian jag tog stör lite även om jag en sån ferritkärna på kabeln

Användarvisningsbild

Re: Arbetslampor

Seb macahan  
#487144 Svårt o se på bilden gnisten, men upplever du dom nya som dubbelt så bra? (25W vs 50W).
För er som redan har lampor på era bågar, hur har ni fäst dom. Jag har nog bestämt mig för Oledone 60W 4 per sida. Men nu letar jag efter fästen till bågarna, har inte ro i kroppen o stå och tillverka om inte någon har ett väldigt bra knep?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbetslampor

källshult  
#487145 Jag använde avgasklämma kolla på bilden som jag har i denna tråd

Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487162 Svårt att säga, de lyser upp längre bort än de gamla och jag har bara kört mellan verksta o maskinhallen så nåt praktiskt test är inte gjort direkt

Användarvisningsbild

Re: Arbetslampor

Seb macahan  
#487253 Nu har jag kollar runt lite o hittat rörfästen på Alibaba express för 78:-/st, i svart aluminium.
Nu återstår bara frågan om man ska ha rektangulära eller ovala oledone 60W, väldigt viktigt beslut ! :lol:
Men de kostar lika mycket och bäst pris är nog Thörner Maskin eller Koppom Maskin. 899:- resp 799:-+m

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487278 Är övriga lampor ovala eller rektangulära, för att matcha? :wink:

Användarvisningsbild

Re: Arbetslampor

Seb macahan  
#487298 Du är ju som Ernst K, Gnisten. Klart jag ska ha de ovala!!! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487323 Gäller ju att va konsekvent i sitt pyntande i hjuletider :D

Användarvisningsbild

Re: Arbetslampor

Oleab  
#487520
husqvarna_med_sthil skrev:Ni som själva har monterat lyse på kranen, hur har ni dragit dit strömmen. Sitter och klurar på det själv

Jag brukar bara stripsa dit den med strips till någon befintlig slang/hydralrör. men om det går å dra sladden inuti något skydd som finns där redan skulle kanske det vara bättre.

Avatar Fallback

Re: Arbetslampor

TobbeE_87  
#487838 https://www.lyson.se/fordonsbelysning/a ... gKwo_D_BwE
Beställde ett gäng sådana lampor från ebay härom året, med tanke att montera dom på timmerbilen och kranen, men blev aldrig av, så sålde dom vidare till några kollegor istället... Dom hörs vara väldigt nöjda med dom än så länge i alla fall... Betalade då ca 250 kr/st inkl frakt från tyskland.
För övrigt så kör chefen med sådana lampor, men inte från ebay, både på sin jordbrukstraktor och till viss del på separatlastaren...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).