ATV och UTV i skogen

Plog på ATV

33 inlägg 19326 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

skogslaban  
#486360 Lantmännen maskin har lösa tallrikar som släpskor i olika storlekar. Jag själv har köpt sådana till min traktor plog

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

ROLA10  
#486414
MDin skrev:Sätter man på stora däck på ATV:n kommer plogen att få fel vinkel mot marken, i princip gräver den sig fram. Höjer man släpskon så gräver dom ned sig i gruset då de oxå får fel vinkel. Jag sänkte fästet motsvarande däckhöjningen, funkade inte riktigt som jag tänkt mig så tillbaka till ruta ett. På min gamla ATV funkade det då den hade originaldäck.
Hur kommer man runt problemet???

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

axwell  
#486475
skogslaban skrev:v skogslaban » Idag, 13:48
Lantmännen maskin har lösa tallrikar som släpskor i olika storlekar. Jag själv har köpt sådana till min traktor plog

Kostar ingen förmögenhet, 100 kr/par inkl moms.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/AT ... rtId=82097

Själv tycker jag att det är värdelöst med två släpskor, tar ju ingen hänsyn till den högsta punkten i underlaget.

Kör därför med rör bakom snöbladets hela underkant minus 45 graders fasning i ytterkanterna. 🧠

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#486477
axwell skrev:
skogslaban skrev:v skogslaban » Idag, 13:48
Lantmännen maskin har lösa tallrikar som släpskor i olika storlekar. Jag själv har köpt sådana till min traktor plog

Kostar ingen förmögenhet, 100 kr/par inkl moms.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/AT ... rtId=82097

Själv tycker jag att det är värdelöst med två släpskor, tar ju ingen hänsyn till den högsta punkten i underlaget.

Kör därför med rör bakom snöbladets hela underkant minus 45 graders fasning i ytterkanterna. 🧠

Hur har du fäst rören? Har du bild? verkar vara en smart lösning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

axwell  
#486484
MDin skrev:Hur har du fäst rören? Har du bild? verkar vara en smart lösning.


Har ingen stillbild, tror jag. :???:
Ett videoklipp som är några år gammalt.



Det har jag svetsat fast vid snöbladet så det är inte justerbart som du borde ha det.
Mitt blad sitter ju i lastarens hemgjorda Trimafäste så jag ändrar bara tiltvinkeln beroende på underlag och hur aggressivt bladet skall attackera.
Liknande lösning har jag till den hemgjorda spetsplogen.

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#486490
axwell skrev:
MDin skrev:Hur har du fäst rören? Har du bild? verkar vara en smart lösning.


Har ingen stillbild, tror jag. :???:
Ett videoklipp som är några år gammalt.



Det har jag svetsat fast vid snöbladet så det är inte justerbart som du borde ha det.
Mitt blad sitter ju i lastarens hemgjorda Trimafäste så jag ändrar bara tiltvinkeln beroende på underlag och hur aggressivt bladet skall attackera.
Liknande lösning har jag till den hemgjorda spetsplogen.

Tack, jag ser hur du gjort och det verkar smart! Kollar dimensionen på ett rör som skulle fungera på min plog. Skadar inte att prova[emoji1] Går ju alltid att återställa.

   TS
Avatar Fallback

Plog på ATV

MDin  
#486966 HUR OBOTLIGT Dum får man VA????
Klagar här på forumet att plogen har fel vinkel, "grävvinkel" och får både tips och idéer. Av en händelse tittade jag lite närmare på min antagonist, plogen. Döm om min häpnad när jag såg en liten klisterlapp som "talade" om hur man ställer om grävtendensen.
Översta bilden visar vilka lägen man har att välja mellan. De två nedre är klackarna. Båda borde ha samma läge som den Vänstra!!! Den vänstra har vid monteringen hamnat FEL!
Kan man skylla på montören??[emoji849] Eller sig själv????
4B719CE9-836C-44A2-A09F-DAEBDC82AA91.jpg
Senast redigerad av MDin ons 20 dec 2017, 08:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

Hema  
#487000 Men då kanske det löser sig och det är väl det viktigaste? :)

Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

totte  
#487006
MDin skrev:HUR OBOTLIGT Dum får man VA????


Jo, här på forumet får man vara hur dum som helst utan att bli hånad och nedgjord, för de flesta andra har varit lika dumma eller värre och här begriper folk att det inte alltid blir som det var tänkt. Så blir man inte skadeglad för att det blev fel utan, som Hema, glad när det löst sig. Så är det på Skogsforum! :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

BM Buster  
#487125 Gläd dej bara åt att lösningen var enkel och kostnadsfri! :-BD

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#487136
BM Buster skrev:Gläd dej bara åt att lösningen var enkel och kostnadsfri! :-BD

Jag är tacksam att makterna visade vägen[emoji1]
I morgon tar jag en vända och provar nya vinkeln, funkar det inte fullt ut får klackarna en duvning av vinkelslipen, jag ser att det finns mer att ge[emoji28]
GOD JUL alla!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

anersimyra  
#487137 Det där borde ju också finnas på min plog..men det har jag aldrig sett =)) =))

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#487456
anersimyra skrev:Det där borde ju också finnas på min plog..men det har jag aldrig sett =)) =))

Har du kollat?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

Hema  
#488150 Påminner mig om en kompis, så var med när jag kollade på min första ATV och säljaren visade vinschen att man kunde frikoppla lintrumman. Polarens ansiktsuttryck.. -Va, kan man frikoppla, på alla vinschar?? Han hade gått o matat ut vinschen och tyckt det var ett drygt förfarande och endast använt han den endast i nödfall.

Sedan veckan efter, när jag är ute o kör/arbetar i skogen och kör fast på en stubbe. Blir man såsklart irriterad, men bestämmer mig för att tänka på något kul o tänker då på kompisens fd. okunskap på vinschar och då slår det mig att jag kan ju använda min egen vinsch för att ta mig loss.. Ja det blev dubbelskratt o jag bjuder på det. :)

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

husqvarna_med_sthil  
#488152 Sitter halvjäst efter sena middagen och ser hur snön fortfarande vräker ner ute. Jag har ju funderat på blad till atv´n men hur fungerar det när det blir lite mera snö som vi börjar få nu. Snökanterna är höga och är nu nästan svårt att ploga med bladet bak Zetorn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).