Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pfanzelt uniDRIVE

55 inlägg 21030 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#487117 Jag gissar väl bortåt 2 ton dragkraft per hjul längst ut på däcket. Beror på storlek och totalvikt på vagn. Här har nog Morgan bättre koll. Effekten styrs väl sedan av max hastighet.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#487119 Vet inte, men vanligt vid rulldrift är väl runt 450-550cc och 200bar. Skiljer lite från märke till märke, vissa har större andra mindre. Om samma motorer skulle vara lämpliga för detta ändamål vet jag inte, det får någon annan räkna och svara på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Hema  
#488266
JohannesG skrev:
1513672694_csm_160916_pfanzelt_zlf_unidrive_2_eb5f0b7a0b.jpg

På denna bild ser det ut att finnas luftbromsar på Pfanzelts konstruktion. Men så ligger ju drevet utanför allt. Och fälgens demission avgör en del, svårare att rymmas i en mindre fälg. Men om man inte har bromsutrustning som är i vägen så kan det nog gå även i en mindre fälg. I en 22,5" fälg tror jag inte det skulle vara några problem att kombinera med broms, även om man skulle köra på SFO-konstrutionen.

Antar att drev utanför som bilden inte är aktuellt? En sten o drevkransen är historia.

Eller om man vill möjliggöra för band, kan man byta till längre boggi, så drevet ryms mellan hjulen. Men längre boggi ger större slitage på både lager och däck.

Vad kostar navdrift (som extra tillbehör) vid nyköp av vagn? Klart det är olika, men vad är riktpriset, tummen pekfingret?

Tror det är svårt att få till en prisvärd uppgradering på befintlig vagn.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

stegmaster  
#488275
Hema skrev:Vad kostar navdrift (som extra tillbehör) vid nyköp av vagn? Klart det är olika, men vad är riktpriset, tummen pekfingret?


Tror det er ca 70,000-80,000kr +mva för 2wd med BB5 motorer.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

ss0803  
#488282
stegmaster skrev:Tror det er ca 70,000-80,000kr +mva för 2wd med BB5 motorer.

Stämmer nog bra som ett från pris, kan nog vara det dubbla också beroende på hur avancerad hydraulik och styrning av driften som ingår.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#525306 Film

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

molnia  
#550064 Intressant att stöta på detta här. Har grubblat i min okunskap om att göra denna lösning på traktorn och som ni säger med invändig kuggkrans och då såg jag mest beskymmer med att få skräp och lera på kuggkransen. Då skulle man mer eller mindre kunna få hydrostatisk" styrbroms". Dvs man skulle kunna driva bara på ena sidan. Dock så kan man ju inte driva på framhjulen då man tvingas att ha friläge i växellåda....

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#550153 Skräp lär vara ett problem om man inte gör en jättelik sköld med någon gigantisk dammtätning/skrapring runt hela.

Fyrhjulsdriften kan ju vara i så det hindrar väl inte att det driver fram också även om växellådan är i neutral. Fördelarlådan måste ju sitta längst bak efter övriga lådor.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#602807
bgl skrev:Hu nu känner jag mig extra gammal, först ett inlägg nyss om vändhake för bautastockar och nu detta!
Invänlig kuggkrans är redan för många år sen provat, fanns på Elmia för länge sedan. Minns ej vem som försökte, vildaste gissning är Weimers?

Pratade med Urban på Weimer för ett tag sedan, egentligen i ett annat ärende, men så kom vi att prata om navdrift och priset kontra robson m.m. Då passade jag på att fråga hur det låg till med denna drivningen med kuggkrans i fälgen.

Jo då. Det hade de experimenterat lite med. De hade gjort ett demoexemplar som sedan sålts och där dreven efter ett tag slitits ut. De hade senare provat göra dreven i hårdare stål och då höll det mycket bättre. Och om någon skulle lyckas slita ut dom skulle det inte vara någon större kostnad att byta ut dreven.

Men vad han sa var övriga på företaget skeptiska till idén så det blev inget mer av det. Men ritningarna finns. Är någon tillräckligt tjatig kan de kanske sätta det i produktion igen. Det handlar ju till stor del om efterfrågan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

ss0803  
#602812 Kul att det experimenteras med många olika driftsalternativ hos vagnstillverkarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).