Öppna kategorin

Kattfan sitter i ett träd.

36 inlägg 9526 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kattfan sitter i ett träd.

loppan  
#486871 Min ungkatt som är sex månader gammal blev i dag uppskrämd i en liten asp som är a 17-18 meter.
Katten sitter på ca tio meters höjd.
Typ tre massavedsbitar och tjugo cm i brösthöjd.
Jag ställde upp en stege och hoppas på att skrället klättrar ner men om detta inte hjälper tänkte jag helt sonika ta ner trädet i morgon bitti.

Då har kattungen suttit där i ett dygn,det är minusgrader och blåsigt så längre är knappt lämpligt

Nu till min fråga: Har någon fällt ett träd med katt i eller slår man ihjäl katten.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

axwell  
#486880 Otur för katten att det är en asp, dom har så sköra grenar.
På dom aspar som jag fällt vid tjäle så har grova grenar knäckts vid markislag, även några på "översidan".

Nu har det mest varit äldre aspar, runt 100 år, dom är kanske skörare precis som människor. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kattfan sitter i ett träd.

loppan  
#486884 Grovasp är jivetvis skötare i kronan än ett ungträd.
Det är just därför detta skulle kunna funka.
Men det är en chansning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

tallen100  
#486886 Du har inte en skylift i närheten, fäller du trädet är det nog stor risk att kissen blir fördärvad...?

Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

uffejohan  
#486889 För många år sedan klättrade vår katt upp i ett träd utan att kunna ta sej ner.......alternativen att fälla trädet eller skjuta katten fanns inte med två småbarn i familjen. Fick ringa brandkåren med stora stegbilen.....de kom med glada miner och gott humör!

Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

tallen100  
#486890 Undrar om inte brandkåren pysslar med att hämta ner katter från träd ganska ofta.

Användarvisningsbild

Re: Kattfan sitter i ett träd.

sundelius  
#486893 Tyvärr får vi inte göra sådant längre, allt ska kunna debiteras :roll:

Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

Ferguson system  
#486894 Få noen med utstyr for treklatring til å hente ned katten.
Alternativt kontakt brannvesenet eller lei en lift.

Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

550  
#486895 Står aspen helt fritt, eller finns det något annat träd i närheten som går att fälla emot så att aspen hänger sig eller åtminstone så att fallet bromsas en aning?

Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

husqvarna_med_sthil  
#486896 Ta det lite lugnt, katter kommer också ner självmant emellanåt och ett dygn är inte livshotande. Samma hände mig när en räv skrämde upp min kisse i ett träd men katten kom ner dagen därpå. Min ena hund skrämde upp två katter i varsitt träd, bägge kom ner och min chef fick sin katt uppskrämd i ett träd och samma där så det kan hända din katt också kommer ner själv.

edit: jag har hört om många katter i träd men aldrig att någon har dött där.

Användarvisningsbild

Re: Kattfan sitter i ett träd.

loppan  
#486898
550 skrev:Står aspen helt fritt, eller finns det något annat träd i närheten som går att fälla emot så att aspen hänger sig eller åtminstone så att fallet bromsas en aning?

Nej den kan inte ställas i ett annat träd.

Ja jag hoppas kattskrället kommer ner självmant.
Vill gärna höra andras synpunkter i ämnet.
En äldre katt kommer i stor sett alltid ner självmant.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kattfan sitter i ett träd.

Bredsjön  
#486900 När kag var liten så vet jag att min far lyckades skaka ner vår katt som satt ca 8m upp i ett träd. Gjorde inte katten nåt, landade på benen helt oskadd. Men kan ju vara bra att lägga nåt mjukt på marken om det inte är så mycket snö.

Avatar Fallback

Re: Kattfan sitter i ett träd.

bgl  
#486903 Det här är ett svar utan ansvar!
Ekorrar som sitter i träd som fälls springer ju med raketfart utför stammen när det börjat luta, har varit med om det flera gånger. Ibland blir man nästan påsprungen i farten.
Vi provade metoden en gång med en katt i en hög björk. Man måste fälla så att katten kommer på översidan av stammen, när lutningen ökar springer den utför stammen och hinner med god marginal hoppa ner vid stubben innan trädet går i backen. Så var rådet vi fick och det stämde i alla fall den gången.
Kan vara värre med ett träd med grenar ända ner, ekorren klarar det lätt att springa slalom mellan grenarna men blir nog värre för en katt att hinna ner.

Användarvisningsbild

Re: Kattfan sitter i ett träd.

totaya79  
#486911 Våran 10 månaders katt sprang på en karelisk björnhund och den tog sig upp i en tall alla ggr 15 meter upp. Och där satt han ett halvt dygn för att komma ner själv framåt småtimmarna. Även jag stod på en stege och svajande 23.30 och tänkte "det var då fan om man skulle dö på detta sätt, försöka gulltala en katt från ett träd, då vapenskåpet har 5 olika lösningar" så jag packa ihop och gick och på mig och det löste sig själv.
Så avvakta, det löser sig. Gyttorp lösningen finns ju kvar. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kattfan sitter i ett träd.

anersimyra  
#486916 Katten riskerar att dö av njurskador om den blir utan vatten mer än ett par dygn. Själv fick jag hämta ner en av mina arton ( 18 ) katter ur ett träd där den suttit en vecka, att fälla trädet är ingen god ide, särskilt inte om katten är ung. Men tänker du fälla så gör urtag på trycksidan så kommer trädet förhoppningsvis att vika sig riktigt långsamt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).