Öppna kategorin

Vara mer i skogen.

7 inlägg 2490 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vara mer i skogen.

Anders Frisk  
#486873 Hallå alla skogsintresserade!Tänkte höra om det är flera än jag som tänkt tanken på att gå ner i arbetstid för att hinna med den egna skogen?Eller har gjort slag i saken o kan dela med sig av erfarenheterna av det. Hade tänkt mig att jobba 80% o få en dag i veckan med röjsågen/motorsågen. Visst man förlorar lite inkomst,men jag inbillar mig att livskvaliteten o friheten uppväger detta. Blir ju mera tid för att kränga iväg nåt extra vedlass också :-bd



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vara mer i skogen.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486878
Anders Frisk skrev:Hallå alla skogsintresserade!Tänkte höra om det är flera än jag som tänkt tanken på att gå ner i arbetstid för att hinna med den egna skogen?Eller har gjort slag i saken o kan dela med sig av erfarenheterna av det. Hade tänkt mig att jobba 80% o få en dag i veckan med röjsågen/motorsågen. Visst man förlorar lite inkomst,men jag inbillar mig att livskvaliteten o friheten uppväger detta. Blir ju mera tid för att kränga iväg nåt extra vedlass också :-bd

Ha ha, nä tror inte någon här tänkt den tanken! [emoji1]

Jodå, och jag har gjort slags i saken. Lärt mig den hårda vägen att inte alltför snabbt kasta loss från den där regelbundna lönen. Så där tänker du du rätt med att ta tjänstledigt en dag i veckan. Vet ju inte om du är gammal nog för att förhandla om en såndär 80/90/100 lösning som många arbetsgivaren erbjuder nu.

Användarvisningsbild

Re: Vara mer i skogen.

Vardon  
#486887 Jag gör ungefär det fast kanske 90% arbetstid . Den tar jag ut som en månad tjänstledigt om året. Brukar alltid vara det i januari för med några semesterdagar och flextid kan jag vara ledig nästan 7 veckor tycker jag får mer effektivitet så då jag inte bor vid skogen.

Det ekonomiska är väl ingen bra affär, har redan avhandlas i flera trådar, sök på Ebberöds:-). Dock kanske livet blir tråkigt om man avstår kvinnor, barn, nöjen, god mat, öl, resor, musik etc.

Mitt råd är att börja sätta dig ner och gör ärliga kalkyler mot dig själv. Provocera och utmana dig. Kan en ellastcykel ersätta en bil etc. Kan du dela tidning med grannen etc. Jag skulle säga gå igenom varenda utgift under ett år och värdera dem. Om inte annat har du fått en genomgång av din ekonomi.

Exempel om du tjänar 25 000 i månaden före skatt. Går ner till 80% och får 20 000 före skatt det är cirka 5000x0,67 = 3 350 kr efter skatt - ingen orimlig kostnad för en bil per månad om du räknar med allt.

Därför jag uppmanar att vara provocerande mot dig själv. Det värsta som kan hända är att du får koll på ekonomin.

Avatar Fallback

Re: Vara mer i skogen.

husqvarna_med_sthil  
#486901 Lyssna på Vardon ! Jag sade upp mig på jobbet och körde eget i en annan bransch, gick bra, hade turen på min sida men jag hade säkrat med att göra enligt Vardons råd. Bort med lån och onödiga utgifter och inte bara lite utan jag kapade rejält ifall jag skulle råka misslyckas. Den friheten man får är värt att åka sämre bil garanterat. Klok tanke att prova försiktigt !

Användarvisningsbild

Re: Vara mer i skogen.

Ingarhs  
#486964
Anders Frisk skrev:Hallå alla skogsintresserade!Tänkte höra om det är flera än jag som tänkt tanken på att gå ner i arbetstid för att hinna med den egna skogen?Eller har gjort slag i saken o kan dela med sig av erfarenheterna av det. Hade tänkt mig att jobba 80% o få en dag i veckan med röjsågen/motorsågen. Visst man förlorar lite inkomst,men jag inbillar mig att livskvaliteten o friheten uppväger detta. Blir ju mera tid för att kränga iväg nåt extra vedlass också :-bd


Har i prinsipp gjort akkurat dette. Funderte over det i ett års tid. Fant ut at det ikke henger på greip rent økonomisk, men ser på det som en investering i helse både fysisk og psykisk, har jobbet på kontor i snart 20 år. Gikk ned til 80% i vår, har fri hver onsdag. Planen er i grove trekk å gå med ryddesagen på sommeren og gallre på vinteren. Et tips er å være ganske så disiplinert og tenke gjennom på forhånd hva man skal gjøre med den dagen, slik at dagen man har fri ikke går bort til andre gjøremål eller småærend, lett å tenke at man "har jo fri". For min egendel så innebærer det å holde på i skogen en hel del nytt, slik at man må lære seg ting nesten fra scratch, og får brukt hodet en god del, I tillegg til det fysiske.

Användarvisningsbild

Re: Vara mer i skogen.

Camaro1969  
#486967 jag börjar nytt jobb efter årsskiftet och där ställde jag krav att få vara ledig iaf 1 dag i veckan under höstperioden för att jobba med egen skog (om nu lantmäteriet godkänner så det blir min skog)

så det planerar jag att göra under nästa år och förhoppningsvis framöver.

när man jobbar på kontor kan man nästan se det som träning/rekreation att gå med röjsåg osv. 1 dag i veckan.

har även gjort det denna höst men då inte arbetat med egna skogen, utan huggit ved på grannens skifte (mest för att förbättra min egen utsikt)

och det har varit en oerhörd skön känsla, ekonomiskt säkert en dålig ide, men ett rikt liv eller ett rikt liv?

Avatar Fallback

Re: Vara mer i skogen.

Anders Frisk  
#487056 Tack för bra svar,ska räkna lite mer på det innan man rusar sta.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).