Traktorer och processorer

Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

75 inlägg 23696 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#486707
Seb macahan skrev:Till o börja med så är givetvis skohsmaskinerna mest produktiva på alla sorters terräng och när de är igång.
Men de är inte alltid det.....stoppen kan vara ganska långvariga. Sen behöver inte en skogstraktor kosta 2milj. En mindre traktor med rullmatat 1,2milj. Men visst är det dyrt, men timmarna i skogen blir fler. Sen går det sönder på traktorn också men det är betydligt lättare o skruva i och mer hanterbart om man inte har en komplett mek verkstad.
Mitt ekipage bygger jag för o köra åt mig själv (stort maskin intresse). Jag räknar att extra kostnaden är ca 350'. Resten av traktorn behöver jag och kranen och skogsvagnen har jag eller skulle behöva. Men än så länge har jag ju inte kört i skogen med ekipaget, det är mina erfarenheter av det äldre ekipaget som jag drar slutsatser i från.


en mindre traktor med rullmatat vore ju en dröm jämfört med motorsågen, men 1,2 miljoner hade jag nog kollat begagnade skördare modell mindre ändå,

går egentligen en skördare sönder mer räknat per m3 tex?

vad bygger du för ekipage seb? nyfiken:) men även extrakostnaden på 350K som du nämner avskräcker mig, (man får ju faktiskt en skördare för den pengen med)

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Seb macahan  
#486711 Jag bygger ett ekipage med en Tapio stegmatare på en Keslakran, kranfäste på traktorn som är en fullt skogsombyggd Massey Fergusson 5713sl.
Hela poängen för min del är att en traktor för 900-1,2milj behöver jag ändå till min andra verksamhet. Extra kostnader 200' för aggregat, 100' för o utrusta traktorn fullt ut och 50' för pump tank etc. Kran och vagn behöver jag oavsett. Så kranen flyttar jag över. I min värld så är en begagnad skotare långt borta, har för många vänner som lagt lika mycket pengar på o renovera sina som jag har lagt på hela min drivna vagn. Drivlinor på skotare ä inga billiga historier. Och så skördare. Skulle jag råda skulle jag nog säga lägg 6-900' istället för 400'. Maskinerna för 400' är uträknade (de säljs för skrotbärde mer eller mindre, för man anser att det är för slitet för o gå i produktion). När jag köpte min skördare Tigercat räknade jag 400' för maskinen och 100' i reservdelar. Jag klarade den budgeten på 2år men jag körde ganska lite. Har vänner som har ganska nya skördare i bra skick för hobby, men det är mycket skruvande och dyra reservdelar. Men givetvis, när de funkar så producerar de. Ska man mäta mest producerat över tid är jag inte riktigt lika övertygad, om man har tur ja, men inte självklart. Men var och en tror ju på sitt. Min maskin var ganska ny 09:a som gått 13000tim inga stora fel, men jag saknar den ändå inte. Var kul o prova men jag ser mer ifram emot o börja hugga med det nya ekipaget.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#486715 spännande!

finns bilder i någon tråd?

jo jag instämmer i mycket av det du säger. men du säger att de är för sliten för att gå i produktion, jag tänker mig att de är för sliten för att gå i produktion med 2 skiftanställda.
då har man kanske svårt att ha maskinen stående för att leta begagnade delar etc.

har man en för nöjes skull gör det kanske inte så mkt om maskinen står några veckor tills man fått tag i reservdelen till rätt kurs.

i vårt gallringslag bytte vi maskin, minns inga timmar men gissar på 16000
skördaren gick ju riktigt bra så att den hållit bra i några tusen timmar till tvivlar jag inte på.
aggregatet var det lite pill med (945) men det var ju några år sedan...

det kan ju inte vara så att maskinen byts exakt när den är slutkörd heller. det är svårt att veta så för hobbybruk kan man nog köra så mkt man orkar =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Andreas99  
#486716
Camaro1969 skrev:spännande!

finns bilder i någon tråd?

jo jag instämmer i mycket av det du säger. men du säger att de är för sliten för att gå i produktion, jag tänker mig att de är för sliten för att gå i produktion med 2 skiftanställda.
då har man kanske svårt att ha maskinen stående för att leta begagnade delar etc.

har man en för nöjes skull gör det kanske inte så mkt om maskinen står några veckor tills man fått tag i reservdelen till rätt kurs.

i vårt gallringslag bytte vi maskin, minns inga timmar men gissar på 16000
skördaren gick ju riktigt bra så att den hållit bra i några tusen timmar till tvivlar jag inte på.
aggregatet var det lite pill med (945) men det var ju några år sedan...

det kan ju inte vara så att maskinen byts exakt när den är slutkörd heller. det är svårt att veta så för hobbybruk kan man nog köra så mkt man orkar =)

Se nu jämför du ett nytt traktor ekipage med en gammal skördare för att ha i hobbyverksamhet. Då tycker jag att du borde använda en begagnad traktor med begagnad utrustning i jämförelsen.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

JohannesG  
#486717 Har du kört en modern traktor med framaxelfjädring, hyttfjädring m.m? Låter lite på tonen som att du med traktor syftar på en 60 hästare från 70-talet. Men jag kan ha fel.

Klart det är svårare att välta en skotare, men en granna välte sin minibrunett för inte så länge sedan här. Och har sett flera andra välta skotare. Och det var ju även någon här på forumet som lyckats välta lastbäraren på en minibrunett. (kranen sitter på traktordelen.)

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#486718
Andreas99 skrev:
Camaro1969 skrev:spännande!

finns bilder i någon tråd?

jo jag instämmer i mycket av det du säger. men du säger att de är för sliten för att gå i produktion, jag tänker mig att de är för sliten för att gå i produktion med 2 skiftanställda.
då har man kanske svårt att ha maskinen stående för att leta begagnade delar etc.

har man en för nöjes skull gör det kanske inte så mkt om maskinen står några veckor tills man fått tag i reservdelen till rätt kurs.

i vårt gallringslag bytte vi maskin, minns inga timmar men gissar på 16000
skördaren gick ju riktigt bra så att den hållit bra i några tusen timmar till tvivlar jag inte på.
aggregatet var det lite pill med (945) men det var ju några år sedan...

det kan ju inte vara så att maskinen byts exakt när den är slutkörd heller. det är svårt att veta så för hobbybruk kan man nog köra så mkt man orkar =)

Se nu jämför du ett nytt traktor ekipage med en gammal skördare för att ha i hobbyverksamhet. Då tycker jag att du borde använda en begagnad traktor med begagnad utrustning i jämförelsen.


kan vi mycket väl göra, eller så använder vi en påse pengar, och ser vad man får för den.

säg något du tycker är prisvärt så kollar jag på det :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#486719
JohannesG skrev:Har du kört en modern traktor med framaxelfjädring, hyttfjädring m.m? Låter lite på tonen som att du med traktor syftar på en 60 hästare från 70-talet. Men jag kan ha fel.

Klart det är svårare att välta en skotare, men en granna välte sin minibrunett för inte så länge sedan här. Och har sett flera andra välta skotare. Och det var ju även någon här på forumet som lyckats välta lastbäraren på en minibrunett. (kranen sitter på traktordelen.)


jorå nog har jag kört moderna jordbrukstraktorer, på åkern är komforten riktigt bra.

men jag har inte kört någon i skogen så jag har säkert missat något.
i bakåtläge har jag aldrig suttit i någon bekväm jordbrukare, men jag är 1.90 lång så det kanske är en orsak?

men har inte testat någon de senaste 5 åren, så ska försöka ta mig en titt, new hollands är jag faktiskt sugen att testa som skogsutrustad

jag har nog aldrig sett någon som lyckats välta en hel skotare irl, däremot finns ju mängder med bilder på nätet

och på JD/timberjack går det väl tippa vagnen då det är bromslänk i midjan? eller är det kanske inte så längre

chefen lyckades iaf välta skördaren en gång minns jag, det var inte så himla kul....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Andreas99  
#486726
Camaro1969 skrev:
Andreas99 skrev:
Camaro1969 skrev:spännande!

finns bilder i någon tråd?

jo jag instämmer i mycket av det du säger. men du säger att de är för sliten för att gå i produktion, jag tänker mig att de är för sliten för att gå i produktion med 2 skiftanställda.
då har man kanske svårt att ha maskinen stående för att leta begagnade delar etc.

har man en för nöjes skull gör det kanske inte så mkt om maskinen står några veckor tills man fått tag i reservdelen till rätt kurs.

i vårt gallringslag bytte vi maskin, minns inga timmar men gissar på 16000
skördaren gick ju riktigt bra så att den hållit bra i några tusen timmar till tvivlar jag inte på.
aggregatet var det lite pill med (945) men det var ju några år sedan...

det kan ju inte vara så att maskinen byts exakt när den är slutkörd heller. det är svårt att veta så för hobbybruk kan man nog köra så mkt man orkar =)

Se nu jämför du ett nytt traktor ekipage med en gammal skördare för att ha i hobbyverksamhet. Då tycker jag att du borde använda en begagnad traktor med begagnad utrustning i jämförelsen.


kan vi mycket väl göra, eller så använder vi en påse pengar, och ser vad man får för den.

säg något du tycker är prisvärt så kollar jag på det :)

???
Du tycker inte själv att det är en konstig jämförelse?
Normalt utgår man kanske från att man har × antal kronor att investerar för och man behöver lösa × antal uppgifter och sen kan man lägga till vilken tidsram man har på sig att lösa det.
Tycker du ska presentera affärsidén, utan den är det väldigt svårt att säga vad man tror på.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#486731 nja, alltså behöver jag en avverkningsmaskin, tycker att en skördarutrustadbonntraktor verkar lämplig.

ser sen att då kostar det 2 millar, hmmm det tycker jag var mycket pengar, vad finns det för alternativ.

jag kan få en skördare för (vad du vill mellan 400K-1200K) det låter i mina ögon som en bättre affär.


jag behöver väl inte presentera någon affärside för att tycka att bonntraktorn är åt helsike för dyr. eller isåfall är affärsiden att göra bonntraktorns jobb med halva investeringskostnaden, och göra jobbet effektivare

   TS
Avatar Fallback

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486754 Men i Finland har traktorskördare använts sedan 80-90-talet.

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

molnia  
#486765 väldigt lite om FTG och Anders skördare nu.... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#486768 otroligt sant :)

kanske skulle varit en egen tråd

proffsmaskin vs bonntraktor ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

JohannesG  
#486772 Egen tråd är nog inte fel. Men annan rubrik. Den rubriken lämnar inte utrymme för mycket diskussion.

"Skördare vs traktor-skördare" vore bättre. Eller "skördare vs skogsombyggd jordbrukstraktor"

Användarvisningsbild

Re: Ftg forsätter efter andersskördare

Camaro1969  
#486774 jo jag gillar ironi ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skördare vs Skogsombyggd traktor-skördare

Fredrik Reuter  
#486776 Jepp, nu är tråden delad. Här fortsätter vi med diskussionerna om Skördare vs traktorskördare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).