Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pfanzelt uniDRIVE

55 inlägg 20956 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486724
1513672694_csm_160916_pfanzelt_zlf_unidrive_2_eb5f0b7a0b.jpg

På denna bild ser det ut att finnas luftbromsar på Pfanzelts konstruktion. Men så ligger ju drevet utanför allt. Och fälgens demission avgör en del, svårare att rymmas i en mindre fälg. Men om man inte har bromsutrustning som är i vägen så kan det nog gå även i en mindre fälg. I en 22,5" fälg tror jag inte det skulle vara några problem att kombinera med broms, även om man skulle köra på SFO-konstrutionen.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486728 Johannes: Muttra dit en tristopklocka och häng på kedjor tillsammans med 400/60-15,5 eller 500/50-17 :-)
MVH
Morgan

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486733 Roligt att Morgan på KTS tänder, Ingen dålig "Users Club" som KTS kan skaffa sig i SFO. Spåningsmötet kan kanske hållas hos KTS?

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486736 Vad är en tristopklocka, levereras den möjligen tillsammans med en synvinkel?

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

bgl  
#486740 Hu nu känner jag mig extra gammal, först ett inlägg nyss om vändhake för bautastockar och nu detta!
Invänlig kuggkrans är redan för många år sen provat, fanns på Elmia för länge sedan. Minns ej vem som försökte, vildaste gissning är Weimers?

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486742 Många som håller på med lite brutalare offroadkörning har gjort bedlockfälgar, där en ring svetsas i ytterkant av fälgen med en massa gängade bulthål och sen ring till som bultas i den första.
Däremellan kläms däcksidan för att den ska vara omöjlig att kränga av...
Så visst kan man svetsa i fälgen men tål fälgen den vridkraften som blir på ena sidan av fälgbanan eller måste de till en strut in till själva disken?

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486746 Broms kan man väl ha på andra hjulparet.

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Tosca  
#486747 Ju längre ut på diametern man kan anbringa kraften ju mindre kraft behövs.
Men visst behöver navet vara tillräckligt dimensionerat för att tåla vridkraften, men det är ju redan dimensionerat för att tåla ganska höga lastvikter.

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486751 hlb: tristop är ett varumärkesnamn på Wabcos luftbromscylindrar med en fjäderförspänd del som fungerar som katastrofbroms om tryckluften försvinner. https://bhs-parts.de/COMPRESSED-AIR-SYS ... 8j37vcv484. Blir av naturliga skäl rätt klumpiga!

bgl: Också hört att detta prövats förut. Sällan ngt helt nytt under solen... gamla tröskor och truckar har ju ofta denna typ av simpla "slutväxlar".

bengt.a: 2-hjulsbroms räcker inte för de som läser lagboken!

Vi har precis fått till en vagn med Black Bruin navmotordrift och luftbromsar på alla fyra hjulen och som är regbar i Tyskland. Bra funktion men kostsamt...

"Luftbromsar - snart på en gård nära dig!"

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

alias  
#486753 Jag fick lite associationer till en mc-konstruktion jag såg för kanske 5-10 år sedan, där man inte hade något traditionellt hjulnav bak, utan istället hade någon konstruktion där hjulupphängning och drivning skedde mot insidan av fälgen (inga ekrar eller fälgtallrik).

Lyckas inte googla på det då jag inte vet vad jag skall kalla konstruktionen eller fenomenet för.

Är det någon här inne som förstår vad jag avser och som kanske vet var mer info står att finna?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486755 alias: Franco Sbarro? Men det finns fler.

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

alias  
#486759
Morgan Nordin skrev:alias: Franco Sbarro? Men det finns fler.


@Morgan Nordin: Just precis det koncept jag menade. Tackar!

Googlar man "Franco Sbarro hubless wheels" och väljer bilder så fanns det mycket intressant att kolla på. Dock kanske lite väl svåra konstruktioner att överföra rätt av till mer terränggående fordon, men visst kommer man in lite i "think outside the box"-mode...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

ss0803  
#486809
Morgan Nordin skrev:Vi har precis fått till en vagn med Black Bruin navmotordrift och luftbromsar på alla fyra hjulen och som är regbar i Tyskland.

MVH
Morgan, K.T.S

Intressant!

Den hade jag gärna sett bilder på.

Hur stor är vagnen?

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486946 ss0803: Upp till 11tons vagnarna om man skall ha TÜV bromskraftsberäkning men går få även på 13 t.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487114 Vilken effekt på drivmotorn/motorerna pratar vi om?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).