Uppvärmning

Tips till nybliven vedpanneägare

14 inlägg 7352 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tips till nybliven vedpanneägare

Callevbg  
#486688 Hej på er!
Jag har flyttat till ett hus som värms upp med en perifal solo plus vedpanna med underförbränning.. allting fungerar bra men jag har en fråga..

När ska jag stänga av fläkten till underförbränningen? Den slutar nämligen inte av sig själv, gör det något att den är igång hela dagen när man inte eldar så länge pannan eldats i på morgonen eller ska fläkten slås av direkt när det inte finns något kvar som brinner eller hur fungerar det?

Ha de fint!

/Calle



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486703 Den ska sköta det själv med hjälp av en termostat kopplad till rökgaskanalen. När rökgaserna går under 90-100 grader ska fläkten stoppa.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

jannee  
#486706 Lägg i mer ved på morgonen innan du ger dig iväg hemifrån, fläkten stannar själv när max temp uppnåtts i panna och acctankar.
Annars måste du manuellt stänga av fläkten.
Fläkten kan även själv stänga av sig om eller när du eldar med för torr eller fint kluven björkved, cirkulationspumparna hinner inte med att föra bort det varma vattnet.
Ibland återstartar fläkten ibland inte.
Beror alldeles på om överhettningsskyddet (strömbrytaren under den lilla svarta plastmojängen) löst ut eller inte.
busholles termostat har jag varit ovetande om, kanske aldrig fungerat, eller feljusterad :?:

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Callevbg  
#486708 Hmm nä, vill jag stänga av fläkten får jag trycka av den på knappen ”brännare” annars går den 24/7, det är därför jag undrar hur länge man kan låta den gå, det bränner fint åt rätt håll och håller bra temperatur men jag tänker att det kanske snarare kyler ner om den får stå och blåsa flera timmar när det inte finns något kvar som skapar värme?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

jannee  
#486763 Självklart kyler fläkten både pannan och pannvattnet om den går och du inte eldar.
Antigen eldar vi så mycket att överhettningen löser ut eller stänger vi av fläkten manuellt - om man nu kommer ihåg detta :oops:

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486766 Inte ska det behöva vara så omständigt att elda så man ska behöva passa den vid både start och stopp.
Hittade manualen, enligt den så ska den stoppa. http://www.baxi.se/media/89289/solo_plus-s-137223-01-01-05-21.pdf

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Callevbg  
#486779 Måste vara något som inte fungerar med just den biten då för stänger jag inte av den manuellt så skulle den bara fortsätta gå :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Ldsaren  
#486833 Jag har sådan panna
En termostat stänger fläkt som är ställbar .ett svart runt vred jag har min på nästan 100 grader
Har jag för mycket ved glödbädd kvar låter jag laddomat gå ett tag tex över natt .det kan efterkoka annars. Överhetknappen har jag byglat för bi .pannan var tvungen att gå ned till ca 65 grader det var inte bra
Jag vill ju ha upp acctankarna till 100 grader

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Ldsaren  
#486834 Alltså 65grader för att fläkt ska starta igen

Användarvisningsbild

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Callevbg  
#486863 Problemet är att antingen så kan jag ha den påslagen, eller så är den avstängd. Det är mina 2 alternativ. Hur vet jag det? Jo för låter jag den vara på så skulle den vara igång i 300 dagar om ingen stänger av den.

Så, om man bara har alternativet att själv slå på eller stänga av, så ska jag alltså se till att den stängs av när veden brunnit ut?

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Ldsaren  
#486888 Har du kollat termostat till pannfäkt
Sitter i panntoppen den känner ihop med vredet graderna när fläkt ska stanna
Finns en lite stoppskruv bakom vredet som du kan sätta där du vill ha inställningen som min temp

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Ldsaren  
#486891 Du kan också kolla rökgastempinst så inte dem är felet .min har jag kopplat bort pga av fel på den .så jag måste stänga av laddomat själv

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

alsbäck  
#486917 På dom äldre solo plus var termostaten till fläkten styrd av vattentempen, det fanns? finns? en sats som känner av röktempen. Titta i (lådan) ovanför tuberna om du har ett litet rör som givaren sitter i.
Själva termostaten sitter nog under det främre locket på pannan.
Baxi är bra att prata med om man har problem med pannan.

Avatar Fallback

Re: Tips till nybliven vedpanneägare

Ldsaren  
#486935 Har en givare för avgastemp i avgaslådan
Plus en i panntoppen och en för överhettemp där (dykrör)
Finns en ställbar för avgastemp under främre lock .kolla sen hur den står på ca 90 grader tror jag .den bryter laddomat sen när eld har brunit ut

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).