Skogsvagn (Huggarvagnar)

Pfanzelt uniDRIVE

55 inlägg 20907 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486610 Får man in lera och skit på drevet slits det nog ganska snabbt?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486617 Bra om alla negativa synpunkter kommer fram nu och inte om projektet börjar bli klart. Ännu är det väl inte ens " i stort sett påbörjat". Nackdelen med att gå för el-lösning är väl att Zalman vill kramas.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486621 En eftermonteringssats till rätt kostnad skulle kunna medföra ett oerhört lyft för den stora flottan av mindre griplastarvagnar hos självverksamma i Norden.
Vad får satsen kosta för att vara attraktiv?

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

stegmaster  
#486624 Tja, ca 40-50tkr +mva kanske, det er vel va en uppsats med vanlig rulldrift kostar.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486637
Mangan skrev:Får man in lera och skit på drevet slits det nog ganska snabbt?

Dreven bör nog vara utbytbara. En fläns med gängade hål svetsad i fälgen så att själva ringdrevet går att byta.

Hur skulle ett dylikt drev tillverkas? Utskuret ur en plåt med hjälp av en cnc laserskärare? Tillverkningspriset borde ju då inte bli så enormt högt jämfört med mer avancerade drev. Hardox eller likvärdigt borde även öka livslängden.

Denna typ av drift är ju bara en hjälpdrift när man behöver den. Gäller nog för de flesta typer av drift förutom helt mekanisk. Beror på brukaren, men räknat per mil inräknat all vägkörning så används driften kanske 10% av dessa.

Det enda som egentligen måste svetsas är nog flänsen för att kunna montera drevet i fälgen. Motorn på boggivaggan skulle nog gå att lösa med ett kraftigt klämmförband.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

hlb  
#486651 All svetsning i vagnen bör undvikas. Det stora invändiga drevet kan tillverkas i två delar, som expanderar när de bultas ihop. Drevet kläms in i fälgen.
Skulle vilja sätta upp alla krav och funktioner innan man rusar iväg. Har vi verkligen tagit beslut att starta projektet???

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

valtra mega  
#486655 Hur löser ni problemet att hela fälgen är full av frysen lera och is när man skulle behöva drivningen

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486659
hlb skrev:All svetsning i vagnen bör undvikas. Det stora invändiga drevet kan tillverkas i två delar, som expanderar när de bultas ihop. Drevet kläms in i fälgen.
Skulle vilja sätta upp alla krav och funktioner innan man rusar iväg. Har vi verkligen tagit beslut att starta projektet???
Förstår inte riktigt hur det skulle klämmas in i fälgen, men du har säkert en finurlig lösning. Drevet får ju inte på något sätt bli ovalt eller ha olika avstånd mellan tänderna. Och så måste det sitta helt i centrum.

Jag har inte beslutat någonting :wink:

valtra mega skrev:Hur löser ni problemet att hela fälgen är full av frysen lera och is när man skulle behöva drivningen
Det är nog ett av de största problemen som behöver en lösning. Det är inte så kul att hacka loss massa is.
Eftersom motordrevet skall skjutas till och från kuggarna så finns det ju en viss möjlighet för det att fjädra när det är ojämnt. Förhoppningsvis kan det krossa en del is. Men en ordentlig kaka med en perfekt blandning av snö, vatten, lera, smågrenar och en näve småsten så är det säkert problem ändå. Någon form av avskrapare som skrapar bort så mycket som möjligt. Nere i tänderna blir dock svårt.
Senast redigerad av JohannesG tis 19 dec 2017, 08:29, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Bax  
#486666 =)) Jag kan framför mig se campingen på nästa Gallringsdagar:
Skogen full av stafflier med whiteboardtavlor, framför stafflierna står en back öl samt ett antal forummedlemmar som ritar och diskuterar hejvilt.
Kanske t.o.m. någon som har tjyvlånat en kranvagn över natten för att provsvetsa dit lite grejor :lol:

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

fura  
#486667 Kan man ha stora drevet på en tallrik som man fäster i navbultarna kanske i två delar för att passa olika navaxlar.Lilla drevets axel passerar genom tallriken och i friläge skuts den mot fälgen.

Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Sti L  
#486674 Man trenger drift framåt og bakåt, med likestrøm er dette ikke noe jeg vet kan gjøres. Noen som vet?

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

totte  
#486679
Sti L skrev:Man trenger drift framåt og bakåt, med likestrøm er dette ikke noe jeg vet kan gjøres. Noen som vet?


Det hänger på vilken motortyp det är. En motor med permanentmagneter och som går att polvända så är det enkelt. Andra typer av motorer kan behöva någon form av styrbox med reläer för att koppla om lindningarna. Men det är inget större problem.

Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486713
Bax skrev:=)) Jag kan framför mig se campingen på nästa Gallringsdagar:
Skogen full av stafflier med whiteboardtavlor, framför stafflierna står en back öl samt ett antal forummedlemmar som ritar och diskuterar hejvilt.
Kanske t.o.m. någon som har tjyvlånat en kranvagn över natten för att provsvetsa dit lite grejor :lol:

Jag klarar mig väldigt bra utan den där ölen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pfanzelt uniDRIVE

JohannesG  
#486714
fura skrev:Kan man ha stora drevet på en tallrik som man fäster i navbultarna kanske i två delar för att passa olika navaxlar.Lilla drevets axel passerar genom tallriken och i friläge skuts den mot fälgen.

Om hjulbultarna är långa nog så kanske.

Men att svetsa i fälgen ser jag inte som något större problem. Skogsförstärkning av fälgar med isvätsning av rundjärn är ju väldigt vanligt. Och ett lika stort ingrepp som att svetsa fast en fläns för montering av drev.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pfanzelt uniDRIVE

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486720 Lekte faktiskt med denna idé för ett antal år sedan men huvudanledningen jag lade ned det var pga av platsbrist i hjulet i kombination med stora bromstrummor och luftbromsklockor. Själva dreven kan ju skäras i Hardox och därmed göras billiga nog att anses som förbrukningsvaror som kan bytas när de slitits.

Det är inte helt lätt när vagnarna skall kunna vägreggas!

MVH
Morgan, K.T.S

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).