ATV och UTV i skogen

Plog på ATV

33 inlägg 19332 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plog på ATV

MDin  
#486121 Sätter man på stora däck på ATV:n kommer plogen att få fel vinkel mot marken, i princip gräver den sig fram. Höjer man släpskon så gräver dom ned sig i gruset då de oxå får fel vinkel. Jag sänkte fästet motsvarande däckhöjningen, funkade inte riktigt som jag tänkt mig så tillbaka till ruta ett. På min gamla ATV funkade det då den hade originaldäck.
Hur kommer man runt problemet???



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486166 Känner igen det där. Blev extra påtagligt med band och den höjning jag har numera. Har väl ingen bra lösning men jag kör med den lite högre upplyft. Duger för att få det att fungera.
Antar att om man knäckte om plogramen så bladet kom upp i en annan vinkel skulle lösa det. Borde kanske gå om man värmer ordentligt först.

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#486188 Har nu varit ute å plogat, ett gröp grus från uppfartsvägen ligger nu på gräsmattan där snöupplägget sker. Vi har c:a 0,5 ha gräsmatta som jag plogar upp en väg till skogen, nu har jag en hel del grästorvor som ska läggas tillbaka i vår.
Får väl lägga på originaldäck fram nästa år[emoji35]
Om inget smart hittas på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

totte  
#486189 Vore väl enklare att ge diskutera problemet om det fanns bilder på plogblad, fäste och upphängning.

Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486191
totte skrev:Vore väl enklare att ge diskutera problemet om det fanns bilder på plogblad, fäste och upphängning.

Jo så är det ju[emoji2] Jag försöker fixa till foto på mina grejor i morgon.

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#486202 Min upphängning är front monterad Warn och metallplog 152cm
IMG_3839.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

anersimyra  
#486209 Plogning på otjälat underlag är väl det största problemet oavsett plogutrustning.

Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486212
anersimyra skrev:Plogning på otjälat underlag är väl det största problemet oavsett plogutrustning.


Jo. Fast den brantare vinkeln med högre höjd gör det lite extra bökigt.

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#486239
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Plogning på otjälat underlag är väl det största problemet oavsett plogutrustning.


Jo. Fast den brantare vinkeln med högre höjd gör det lite extra bökigt.


Exakt, precis så är det. På asfalt går det förträffligt? Men det är ju bara vid postlådan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

totaya79  
#486248
MDin skrev:Har nu varit ute å plogat, ett gröp grus från uppfartsvägen ligger nu på gräsmattan där snöupplägget sker. Vi har c:a 0,5 ha gräsmatta som jag plogar upp en väg till skogen, nu har jag en hel del grästorvor som ska läggas tillbaka i vår.
Får väl lägga på originaldäck fram nästa år[emoji35]
Om inget smart hittas på.


Jag förmodar att din hjuling är 4 wd så för att inte ha sönder den så ha samma dimension på däcken runt om inte bara byta fram. Med risk för att låta som ett Wise ass. :roll:

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

agrotron  
#486261 Ska vi se om ni förstår mina fina ritning[emoji28] men göra ett plattjärn på nedre fästet borde ju lösa problemet helt. Ser inte exakt hur fästet ser ut. Men göra en förlängning vid nedre fästpunkt utåt vore väl bra? Då kan man ju ta bort det lätt sen om man kör andra dimensioner på hjul senare.
20171216_211854.jpg

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#486313 Jag kollar hur det ser ut å funderar på effekt mm.
Verkar vara en bättre lösning än att sänka fästet i fronten.
Får förmodligen göra något special på de övre bultarna oxå.
Tack för tippset!
Återkommer efter en okulärbesiktning under morgondagen[emoji1]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

anersimyra  
#486343
MDin skrev:Sätter man på stora däck på ATV:n kommer plogen att få fel vinkel mot marken, i princip gräver den sig fram. Höjer man släpskon så gräver dom ned sig i gruset då de oxå får fel vinkel. Jag sänkte fästet motsvarande däckhöjningen, funkade inte riktigt som jag tänkt mig så tillbaka till ruta ett. På min gamla ATV funkade det då den hade originaldäck.
Hur kommer man runt problemet???

Det enklaste måste vara att konstruera om släpskorna genom att göra dem större, och att ändra vinkeln på dem.. :???:

Avatar Fallback

Re: Plog på ATV

MDin  
#486351
anersimyra skrev:
MDin skrev:Sätter man på stora däck på ATV:n kommer plogen att få fel vinkel mot marken, i princip gräver den sig fram. Höjer man släpskon så gräver dom ned sig i gruset då de oxå får fel vinkel. Jag sänkte fästet motsvarande däckhöjningen, funkade inte riktigt som jag tänkt mig så tillbaka till ruta ett. På min gamla ATV funkade det då den hade originaldäck.
Hur kommer man runt problemet???

Det enklaste måste vara att konstruera om släpskorna genom att göra dem större, och att ändra vinkeln på dem.. :???:

Har funderat på att sätta breda plattjärn som är uppvikta fram å bak, problemet är när plogen vinklas då går dom på tvären, ingen bra grej. Har letat efter större runda släpskor men inte hittat några. Då blir det att tillverka, tänker man, å där stannar tanken, det är ju långt till snön kommer!?!? Å så är den här.
Har nu varit ute och kollat på att ändra vinkeln på bladet, får nu ta en funderare hur???
Skickar med en bild hur jag löst avlastningen på vajern så den inte blir korkskruv. Fungerar skitbra.
IMG_3847.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Plog på ATV

anersimyra  
#486358 Jag hade warn plog på en pickis där angreppsvinkeln på stålet såg alltför spetsigt ut jämfört med stålet på entreprenadmaskiner där stålet inte har någon vinkel alls. Och som sagt, var marken otjälad fungerade plogen som skeden på en vobbler och grävde genast ner sig i underlaget. Nu är både ATV och pickis plogar såpass lätta att vanligt ” bonnjärn ” duger utmärkt i stället för de dyra originalstålen i Hardox, eller vad det nu är. Man kan således enkelt bocka till ett stål som passar sin egen maskin.. :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).