Skördare

Matarvalsar JD,TJ 758hd

24 inlägg 10181 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48576 Det som Mense har förbättrat är att man svetsat dubbarna på "ribbor" som i sin tur svetsats diagonalt på valsen.
Fördelarna blir flera jmf med en std vals

-Mellanrum mellan ribborna ger plats för bark att samlas i så att dubbarna hålls rena,barken är inget problem längre,jmf med gamla modellen som kunde bli nedsmetad med bark så att man tappade draget

-Diagonalställningen av ribborna ger 2 fördelar
--Jämn gång trots mellanrum mellan ribborna
--Hjälper till att lyfta stammen mot ryggen så man kan köra med lite lägre hålltryck

-Ribborna sticker ut ca 3 cm,på så vis kan man göra valsen smal så att han kan gå ihop mera o mata det klena(754 ca 35-40 mm),ribborna ger mera bredd som matar det grövre,är synkroniserat med ryggvalsarna så nedre valsarna går in i varann utan att smälla i när man matar det klena

Sen förstås gummimassan som är emellan som fugerar som stötdämpare o äter vibrationer

Bifogar en bild på vårat 754,notera barken mellan dubbarna,dubbarna har fortfarande full kapacitet

NEJ jag är inte anställd av Mense :D

Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48623 Kan bara instämma i det simba skriver, klart bästa mv på marknaden för 4wd agg :grin:

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Knegarn  
#48627 jag kör ju oxå med likadana och håller med här!

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48677 Jahopp...och vad koster dem då?? Billigare än moipu??

Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64712 Fick nya mense valsar idag.Han prova dom ett par timmar innan det blev helg :smile: Det var en ny model som heter "konisk"Dom drog uta helvete kan jag lova :grin: Men det bästa med dom var att nu kan man mata fram å tillbaka ända ut på toppskottet utan att behöva pulsöppna !!Sen får man väl se hur länge dom håller :???:

Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64769 Har ännu inte hört om nåt som gummit lossnat på.Det som händer är att broddarna nöts ner,men det finns att köpas styckevis o svetsa fast alt. sända in dom för renovering. :D

Avatar Fallback

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64772 Okej,ja dom var ju rätt dyra så man vill ju att dom ska hålla ett tag!Broddarna var ju minst dubbelt så stor mot orginal hjulen så dom borde ju överleva ett bra tag,men gummit måste väl bli utmattat efter några år?Rätt smart konstruktion förövrigt med koniska hjul,plus att dom yttre broddarna är högre så det blir mindre mellanrum mot brösthjulen.

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

Cruiser_no1  
#79997 vi körde 7000 timmar med moipus mv på ett 758 men då kan jag säga att det drog inte så bra efter dom timmarna. Men använder man moipu så behöver man inte ha så högt tryck på mvalsarna. Och det är skonar ju aggregatet också. Samt att man får lite dämpning i maskinen. När vi bytte så köpte jag direkt från en svensktalande finsk säljare direkt från moipu. Gick jättesmidigt. det tog knappt en vecka att få hem dom. pris på valsarna hos JD låg på 27 +M men jag gav 23 +M direkt från moipu, billigare än så tror jag inte går att handla dom.

Användarvisningsbild

Re: Matarvalsar JD,TJ 758hd

rocky  
#87612 Moipu en välsignelse på 4wd och 2wd aggregat

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).