Skotare

Skotare att ha på gården och lite till

23 inlägg 11588 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486226 Man måste ta ner kranen helt för att lossa bultar på undersidan vridhuset. Ingen liten operation och hydraultank och lite annat måste bort på 810: an.
Har gjort det en gång. Inte för att flytta ändläget men för att kranstolpen gick av. Tror inte att det är så kul att klippa framför sig så att det är värt besväret om man inte behöver.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486230 Så här såg vridhuset ut. Man skrattade inte så mycket.

Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

bgl  
#486234 På några MInibruunetter gjordes denna manöver. Främst på de få som byggdes för röjning framför den flyttade motorn, men även på någon som gick med gripsåg för att ta hand om felfällda träd över stickvägen. Inre alls roligt att jobba framför motorhuven. Jag minns från 60-talet när huggare lämnade timmerstockar i stickvägen - det var ju bara för Lillnallen att lyfta framför! Medförde både osämja och bucklor på både motorhuv och hytt.

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Hellstenspojken  
#486491 Okej! Tror fortfarande det skulle kunna vara en ide det där med 810an, framför allt för att kunna skapa väg framför sig.
Men om just det nu inte skulle vara aktuellt, hur står sig de olika 9 tonnarna begagnat mot varandra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

finskpinne  
#486497 Alla skotare har nog kran som svänger ca 360 grader, men kranen fungerar ju inte om man svänger stolen framåt. Så det måste man ju koppla om vid stolbrytaren. Dessutom vill man ha så lång kran som möjligt för att inte behöva arbeta så nära huven. Maskinen i videon har 10 meters kran så då går det mycket lättare än med en 7 meters. Men som sagt, alla skotarkranar går att svänga framåt. Man använder ju det ofta när man bygger broar eller risar vägar eller lyfter bort stenar.

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Oleab  
#487521
finskpinne skrev:Alla skotare har nog kran som svänger ca 360 grader, men kranen fungerar ju inte om man svänger stolen framåt. Så det måste man ju koppla om vid stolbrytaren. Dessutom vill man ha så lång kran som möjligt för att inte behöva arbeta så nära huven. Maskinen i videon har 10 meters kran så då går det mycket lättare än med en 7 meters. Men som sagt, alla skotarkranar går att svänga framåt. Man använder ju det ofta när man bygger broar eller risar vägar eller lyfter bort stenar.


Visst - jag tycks bara minnas att 810an svänger 10 grader mer, så man arbetar på båda sider framför sig utan att flytta kranen helt runt. Sen är den ju placerad på hyttdelen så den följer när man kör utan att slå i taket.

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487635 Har på min rottne en funktion i spaken som gör att du kan köra kranen med stolen framåt. Finns kanske inte på dem andra? Vet inte hur länge det funnits på rottne heller för den delen.

Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488565 Om man nu ger sig på att flytta stolpen i vridhuset så är stolsbrytaren det minsta problemet. Men betydligt enklare att köpa t.ex en Gremo 950 med löstagbara stakar om man vill klippa utan något i vägen. Ev. blir det en till salu här snart. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).