Skotare

Skotare att ha på gården och lite till

23 inlägg 11578 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skotare att ha på gården och lite till

Hellstenspojken  
#485678 Tjenare!
Vi vill byta upp oss från huggarvagnen till en skotare. Vi tänkte ha den till åkerkanter, vindfällen, lite specialare med lövbestånd nära gården och naturvård. Det blir säkert några körningar åt grannarna också. Finns behov av flismaterial.

Riktpris är väl 350 + moms nånting. Det jag funderat på är Valmet 830, Timberjack 810, Gremo 950 eller motsvarande. Vill gärna ha en lämplig för energigrip/klipp och såg en 810 som körde och klippte framför sig vilket såg smidigt ut.


Vad ska man ha? Var är bäst att leta? Kom med allehanda tips ni som har! :mrgreen: Mvh, William



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Oleab  
#485692 Ja.. här tycks vara ett otal av möjligheter. Vad kan ni tänkas göra självt? Själv gillar jag 810an, pga hur kranen sitter, och att den kan svängas framför - men jag vet inte om det även gäller dom andra. En skotare är dock mångfalligt bättre än vilken som helst huggarvagn och traktor i mitt tycke.
Hitta en som haft ett trevligt liv, är nog det bästa tipset ;)

Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

bgl  
#485713 Som vid alla begagnatköp krävs under hela förloppet 2 saker: tålamod och tur!
Skotare i tänkt storleksklass är hela tiden eftertraktade och därför högt, ofta alltför högt prissatta.
Fanns nyss en 30 år gammal rulldriven Blondin till salu för just 350.000 kronor.
810, Rottne F9 eller Gremo 950 som exempel har efter många tillverkningsår blivit allt uthålligare vilket är både till fördel och nackdel för begagnatköparen. Rätt exemplar kan ha mycket kvar samtidigt som fel exemplar har överlevt en hård tillvaro hos tidigare ägare och därför är tvärslut när den när blir till salu.
Ett alternativ är att gå upp ett nummer i storlek och leta en som inte är dödad av tung slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

uffejohan  
#485717 Jag har en Rottne Rapid G 8 WD som går fram överallt. Min har styrbar boggie vilket jag uppskattar väldigt mycket, slingrar sej fram på ett helt annat sätt än andra. Klarar smalare stickvägar och framförallt snedlut bättre. Komforten i en annan världsdel än huggarvagn. Nackdelen är ändå dess storlek och tyngden. Skulle den rasa blir tyvärr nöjeskontot rätt dyrt. Jag kör bara på egna marker. Ska man utnyttja maskinens möjligheter behövs ordentliga slirskydd och då är transport på belagda vägar omöjligt. Att lägga på och av slirskydd på 700x26.5 hjul är inte det smidigaste.... Min har gått 16000 timmar och går som en klocka, inga rep överhuvudtaget de år jag haft den. Är trots allt detta positiva sugen på en Malwa 560....

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Hellstenspojken  
#485964
Oleab skrev:Ja.. här tycks vara ett otal av möjligheter. Vad kan ni tänkas göra självt? Själv gillar jag 810an, pga hur kranen sitter, och att den kan svängas framför - men jag vet inte om det även gäller dom andra. En skotare är dock mångfalligt bättre än vilken som helst huggarvagn och traktor i mitt tycke.
Hitta en som haft ett trevligt liv, är nog det bästa tipset ;)


Ja huggarvagn funkar att hämta grannens brännved med, men i terräng kommer den ofta till korta tycker jag.
Vi har en hel del klippjobb som den skulle kunna göra, därför var jag inne på 810. Man klämmer ju fast gripen framtill vet jag, men var är kranens ändläge dvs. hur långt kan man snurra kranen framför sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Hellstenspojken  
#485965
bgl skrev:Som vid alla begagnatköp krävs under hela förloppet 2 saker: tålamod och tur!
Skotare i tänkt storleksklass är hela tiden eftertraktade och därför högt, ofta alltför högt prissatta.
Fanns nyss en 30 år gammal rulldriven Blondin till salu för just 350.000 kronor.
810, Rottne F9 eller Gremo 950 som exempel har efter många tillverkningsår blivit allt uthålligare vilket är både till fördel och nackdel för begagnatköparen. Rätt exemplar kan ha mycket kvar samtidigt som fel exemplar har överlevt en hård tillvaro hos tidigare ägare och därför är tvärslut när den när blir till salu.
Ett alternativ är att gå upp ett nummer i storlek och leta en som inte är dödad av tung slutavverkning.


Ja det gäller nog att vara på hugget när det dyker upp nått. Tycker många maskiner som gått länge är förvånansvärt dyra, inte minst Gremo, samtidigt som det är många Gremo på annons som "demonteras" hur man nu ska tolka det. Men tycker du man ska prioritera årsmodell (nyare med färre barnsjukdomar etc) eller drifttimmar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Hellstenspojken  
#485967
uffejohan skrev:Jag har en Rottne Rapid G 8 WD som går fram överallt. Min har styrbar boggie vilket jag uppskattar väldigt mycket, slingrar sej fram på ett helt annat sätt än andra. Klarar smalare stickvägar och framförallt snedlut bättre. Komforten i en annan världsdel än huggarvagn. Nackdelen är ändå dess storlek och tyngden. Skulle den rasa blir tyvärr nöjeskontot rätt dyrt. Jag kör bara på egna marker. Ska man utnyttja maskinens möjligheter behövs ordentliga slirskydd och då är transport på belagda vägar omöjligt. Att lägga på och av slirskydd på 700x26.5 hjul är inte det smidigaste.... Min har gått 16000 timmar och går som en klocka, inga rep överhuvudtaget de år jag haft den. Är trots allt detta positiva sugen på en Malwa 560....


Okej! Har väl funderat lite på Rapid också och var lite inne på en med converter för jag inbillar mig att det är trevligare på vägen och går fortare, så många lass som möjligt vill vi nämligen köra direkt till sågbacken där vi flisar. Men converter är dock inte högsta prio. Vi har lite för mycket stora trän så vi kan inte ha hur liten maskin som helst, plus att vi mest ska ha den till vårt eget och ganska bra kan tajma när det är bra bärighet. Hur står sig Rottnarna på andrahandsmarknaden, du som har en?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Blondin 750  
#485971 Givetvis ska du välja en Rottneprodukt William! :-BD Du är välkommen att provköra min klenod om du vill..
Senast redigerad av Blondin 750 fre 15 dec 2017, 17:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Hellstenspojken  
#485977 Ja just det ja! :-BD Är det tvåspak i sånna?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

uffejohan  
#486005 Jag hade en Blondin med fulldriv tidigare och var nöjd med den under flera år. Tyckte dock att det blev ett förfärligt krängande i hytten bland stenarna, enorm skillnad mot en 8-hjuling. Kranen med viktorn saknar jag, stark och smidig när man väl lärt sej tekniken. Hade originalvinsch på hytt-taket som funkade kanonbra.
Bytte den mot Rapiden och fick ungefär samma peng som när jag köpte den 10 år tidigare.
Ett stort plus är Rottnes utbytessystem på reser delar. Ingen annan tillverkare kan nog möta detta, varken tillgänglighets- eller prismässigt. Särskilt gäller det för oss som har en timme till Rottne.....Blondinen hade converter och Rapiden har hydrostat. I skogen vill jag ha hydrostat alla dar i veckan, vägkörning är väl converter att föredra. Jag är mest i skogen och då vinner hydrostaten......
Har du vägarna förbi Jönköping, får du gärna provköra Rapiden

Avatar Fallback

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Flax12  
#486011 Hej!
Sedan vi lämnade jordbrukstraktorn som skotare på gården så har vi haft: Timmerkalle, Aktiv 747 Skotten, Valmet 828 och idag kör vi med en Rottne F9. Alla har funkat riktigt bra faktiskt.

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Oleab  
#486034
Hellstenspojken skrev:
Ja huggarvagn funkar att hämta grannens brännved med, men i terräng kommer den ofta till korta tycker jag.
Vi har en hel del klippjobb som den skulle kunna göra, därför var jag inne på 810. Man klämmer ju fast gripen framtill vet jag, men var är kranens ändläge dvs. hur långt kan man snurra kranen framför sig?


Tja, jag minns att ha sett någonstans att kranen svänger 370 grader, alltså 5 grader åt varje håll framför maskinen. Jag skulle nog inte vilja arbeta med kranen den vägen, dom räcker nog mer än tillräckligt om du backar (det spelar liksom ingen roll i en skotare innan man har lass). Men det skulle vara skönt att kunna risa framför maskinen, plocka i och ur diken t.d.

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

590d  
#486106 Jag har sett en 810 med Nisula där innanmätet i svängcylindrarna var flyttat så att stoppet blev 90 grader till höger från hytten sett. Det är ju en kompromiss men den här maskinen var nog i yrkesbruk.

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

Oleab  
#486198
590d skrev:Jag har sett en 810 med Nisula där innanmätet i svängcylindrarna var flyttat så att stoppet blev 90 grader till höger från hytten sett. Det är ju en kompromiss men den här maskinen var nog i yrkesbruk.


Nice! Jag har aldrig tänkt över det, men det kan man nog ändra mest som man tycker själv om man har redskapen som behövs. Jag vill tro man måste lyfta stommen och sätta ner den i en annan vinkel?

Användarvisningsbild

Re: Skotare att ha på gården och lite till

590d  
#486223 Jo, det löser sig säkert om man tar lös bommen från tornet, lyfter upp och vrider tornet 90 grader, vänder tillbaka tornet hydrauliskt och fäster bommen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).